SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rysunek anatomiczny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rysunek anatomiczny
Kod przedmiotu 03.1-WA-MalP-RYSA-Ć-S14_pNadGenTDGHG
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Malarstwo
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. Piotr Szurek
  • dr Maryna Mazur
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zajęcia zapoznają studentów z anatomią człowieka, uczą ukazywać ją za pomocą wybranych technik rysunkowych. Wzbogacają studenta o nowe doświadczenia, które mogą być źródłem inspiracji i wstępem do samodzielnej pracy twórczej, której tematem jest ciało człowieka.

Wymagania wstępne

Studenci powinni posiadać podstawową umiejętność rysowania.

Zakres tematyczny

Tematy realizowane podczas zajęć:

- podstawowe informacje o układzie kostnym i mięśniowym człowieka

- szkielet człowieka

- szkielet w perspektywie

- analiza proporcji człowieka

- kontrapost

- zadanie domowe: szkice dłoni i stóp 

Metody kształcenia

Program pracowni przewiduje wyłącznie ćwiczenia rysunkowe z natury (studium aktu). Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z budową ludzkiego ciała. Podstawowe znaczenie ma studiowanie proporcji, oraz konstrukcji postaci. Ważna jest wnikliwa, bezpośrednia obserwacja, gdyż studenci spotykają się z perspektywicznymi zniekształceniami, skrótami. Ćwiczenia zapoznawać będą z ogólną budową człowieka, jak i z poszczególnymi częściami ciała osobno (np. tors, kończyny górne i dolne, głowa). Dynamizowanie pozy, studiowanie człowieka w ruchu, przedstawianie napiętych i rozluźnionych mięśni prowadzić będzie do pełniejszego poznania ciała, jego dynamiki.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ogólną ocenę studenta składają się: aktywność w pracowni, zaangażowanie i współpraca z prowadzącymi, samodzielność, kreatywność, ocena artystycznego i merytorycznego rezultatu prac. Istotne jest zrealizowanie ustalonej ilości rysunków w pracowni i zadania domowego.

Literatura podstawowa

  1. Sarah Simblet, „Anatomia dla artystów”, Arkady, Warszawa, 2003

  2. Josef Zrzawy, „Anatomia człowieka dla plastyków”, PZWL, Warszawa, 1963

  3. Jeno Barscsay, „Anatomia dla artysty”, Wydawnictwo Ossolińskich, Wrocław, 1988

  4. Terisio Pignatti, „Historia rysunku. Od Altamiry do Picassa”, Arkady

Literatura uzupełniająca

  1. R.D. Sinelnikow, Atlas of human anatomy, tom 1-3, Mir Publishers, Moscow, 1989

  2. Strony www artystów podejmujących tematykę ludzkiego ciała w ujęciu anatomicznym

Uwagi

dodatkowo obowiązywać będą 2 godziny konsultacji tygodniowo


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Jeschke (ostatnia modyfikacja: 16-05-2022 11:17)