SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka w zakresie akompaniamentu instrumentalnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka w zakresie akompaniamentu instrumentalnego
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-PAK-Ć-S14_genSXTV7
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Bartosz Pernal
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedmiot ma na celu opanowanie podstawowych zagadnień dotyczących pracy w zespole instrumentalnym i wokalno-instrumentalnym.

Zagadnienia: [1] Zapoznanie się z brzmieniem i specyfiką akompaniamentu w zespole jazzowym. [2] Opanowanie podstawowego warsztatu związanego z pracą w zespole muzycznym. [3] Zapoznanie się ze strukturą harmoniczną standardów jazzowych. [4] Omówienie zakresu dynamiki i możliwości sonorystycznych poszczególnych instrumentów i ich znaczenia dla budowania spójnego brzmienia zespołu muzycznego. [5] Towarzyszenie studentom realizującym przedmiot „śpiew” jako element korepetycji wokalnych. [6] Zapoznanie studentów ze specyfiką notacji harmonii opartej na amerykańskiej nomenklaturze.

Wymagania wstępne

Zdany egzamin wstępny na I rok studiów na kierunku Jazz i muzyka estradowa.

Zakres tematyczny

[1] Różnorodność interpretacyjna tematów jazzowych jako czynnik determinujący charakter akompaniamentu sekcji rytmicznej. [2] Kształtowanie brzmienia zespołu jazzowego w aspekcie różnic stylistycznych realizowanego repertuaru. [3] Rozwijanie umiejętności przygotowywania materiałów nutowych dla zespołu jazzowego.

Metody kształcenia

Ćwiczenia w grupie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie realizacji powierzonych partii instrumentalnych lub wokalnych.

 

Literatura podstawowa

  1. The New Real Book, vol. 1-3, Sher Music Co., Petaluma 1988. 
  2. Nestico Sammy, The Complete Arranger, Fenwood Co.,1993.
  3. Garcia Russell, The Professional Arranger Composer, Book I, Criterion Music Corporation, Los Angeles 1954.
  4. Garcia Russell, The Professional Arranger Composer, Book II, Criterion Music Corporation, Los Angeles 1974.

Literatura uzupełniająca

1. Levine Mark, The Jazz Theory Book, Sher Music, Petaluma 1995.

2. Terefenko Dariusz, Teoria Jazzu. Od podstaw do poziomu zaawansowanego, PWM, Kraków 2020

 

 

Uwagi

Program obejmuje problemy wykonawcze i zagadnienia aranżacyjne w kontekście kameralnych zespołów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych (od oktetu poprzez mniejsze zespoły do duetu jako najbardziej wymagającej formy). Program oraz forma prowadzenia zajęć dostosowane są do możliwości wykonawczych grupy. Integralną częścią realizowanego programu może być publiczna prezentacja repertuaru w formie koncertu.


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 01-04-2022 11:39)