SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dykcja i recytacja - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dykcja i recytacja
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-DRC-Ć-S14_pNadGenK36OI
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzanna Rudnicka - Pogłud, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Uzyskanie prawidłowej techniki i wyrazistości mowy zgodnie z normami polskiej wymowy; poszerzenie umiejętności posługiwania się głosem o mechanizmy ruchowe ciała, wpływające na jakość głosu; poszerzenie wyobraźni językowej poprzez zastosowanie różnych środków ekspresji; kształtowanie umiejętności publicznego, artystycznego wygłaszania tekstów, poprawa wizerunku osoby poprzez głos.                                                                                                                                                                                       Kształtowanie umiejętności publicznego, artystycznego wygłaszania tekstów literackich oraz zapoznanie studentów z podstawowymi ćwiczeniami z zakresu dykcji oraz ukierunkowanie indywidualne pod kątem techniki i wyrazistości mowy.

 

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu w I semestrze.

Zakres tematyczny

- Opanowanie ciała jako instrumentu przekazu werbalnego, w tym koordynacja nowych wzorców ruchowych ciała z rytmem oddechu i procesami wydobycia głosu.

- Ćwiczenia usprawniające dynamikę oddechu.

- Ćwiczenia artykulacyjne nad poprawą wyrazistości mowy: praca nad ruchliwością warg, szczęki, języka oraz prawidłową wymową głosek.

- Posługiwanie się akcentem, frazą, pauzą, tempem, natężeniem, intonacją i barwą głosu.

- Uczenie udzielania świadomych odpowiedzi na pytania: Co mówię? Jak mówię? Do kogo mówię ? Po co mówię ?

- Samodzielne poszukiwanie interpretacji przygotowywanych tekstów.

Metody kształcenia

Pokaz z instruktażem, ćwiczenia przedmiotowe, działania praktyczne 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności na zajęciach, przygotowanych zadań (ćwiczeń artykulacyjnych i tekstów literackich)

Literatura podstawowa

1.      J. Sipowicz: Ja i mój głos, Wrocław 2009

2.      D. Michałowska: Mówić wierszem, PWST, Kraków 1999

3.      B. Toczyska: Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1994

4.      M. Walczak-Deleżyńska: Aby język giętki (wybór ćwiczeń artykulacyjnych), PWST, Wrocław 2001

5.      J. D. Bednarek: Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2005

Literatura uzupełniająca

1.      A. Markowski (red.): Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 1999.

2.      D. Buttler, H. Kurkowska, H. Satkiewicz: Kultura języka polskiego, 1971

3.      W. Doroszewski, B. Wieczorkiewicz: Zasady poprawnej wymowy polskiej, 1947

4.       L. Dutkiewicz, J. Sawicka: Fonetyka i fonologia, 1995

5.      K. Gawęda: Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995

 6.    D. Michałowska: Podstawy polskiej wymowy scenicznej, PWST, Kraków 1994.

 7.    B. Toczyska: Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk 1998

8.     B. Toczyska: Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1997

9.   M. Walczak-Deleżyńska, J. Deleżyński: Czy dykcja to fikcja (praca nad wyrazistością słowa), Łódź 2004.

10.   B.Tracy: Mów i zwyciężaj, Warszawa 2010

Uwagi

Sylabus utworzony na podstawie opracowania dr hab. Jolanty Sipowicz


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 01-04-2022 11:39)