SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fortepian - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fortepian
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-FOR-Ć-S15_pNadGenDU15M
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ryszard Zimnicki
  • dr hab. Karol Schmidt
  • prof. dr hab. Dorota Frąckowiak Kapała
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • rozwijanie umiejętności instrumentalnych, wrażliwości artystycznej i wiedzy metodycznej potrzebnych do samodzielnego opanowywania zróżnicowanego stylistycznie repertuaru fortepianowego i kameralistyki fortepianowej (realizacja partii fortepianu towarzyszącego)
  • poznanie możliwie szerokiego repertuaru -adekwatnego do możliwości wykonawczych i specyfiki percepcji różnych słuchaczy- przydatnego w przyszłej pracy zawodowej animatora, popularyzatora muzyki - w szkolnictwie i placówkach kultury
  • rozwijanie umiejętności czytania a vista

Wymagania wstępne

Wynik pozytywny uzyskany podczas procedury kwalifikacyjnej przewidzianej dla kandydatów na I rok studiów I stopnia kierunek JIME

Zakres tematyczny

I SEMESTR – Fortepian 

- podstawowe informacje dotyczące budowy fortepianu

- prawidłowa postawa przy instrumencie

- podstawy techniki palcowej, zapoznanie z problematyką aplikatury  

- sposoby wydobycia dźwięków ( podstawowe rodzaje artykulacji )

- samokontrola słuchowa – uświadomienie roli i zapoczątkowanie pracy nad jej wykształcaniem

- prawidłowy odczyt prostego zapisu nutowego 

- frazowanie i dynamika w utworach

- metody pracy nad utworem 

REALIZACJA TREŚCI PROGRAMOWYCH UZALEŻNIONA JEST OD INDYWIDUALNYCH PREDYSPOZYCJI MUZYCZNYCH I UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH STUDENTÓW

Metody kształcenia

  • wyznaczanie zakresu materiału do samodzielnego przygotowania a następnie sprawdzenie i omówienie na zajęciach
  • pokaz prawidłowej realizacji problemów wykonawczych na przykładzie konkretnego utworu zestawiony z zademonstrowaniem niepoprawnych realizacji techniczno-muzycznych
  • wspólna gra na zajęciach z jednoczesnym proponowaniem konkretnych sposobów ćwiczenia i tworzeniem wprawek przydatnych do pokonania doraźnych problemów technicznych
  • praca indywidualna i dyskusja
  • aktywizacja studenta do gry publicznej 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Formą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie z oceną. Jego podstawą jest systematyczne uczęszczanie na zajęcia [kontrola obecności], systematyczna praca, opanowanie repertuaru wyznaczonego na początku semestru. Weryfikacja efektów kształcenia  następuje na bieżąco /w semestrze/ podczas pracy nad utworami i wzbogacaniem umiejętności techniczno- muzycznych oraz na podstawie oceny jakości wykonania materiału zaliczeniowego.

Literatura podstawowa

         Etiudy – zbiory etiud  B. Bertiniego, V. Duvernoya, L.Schytte, H.Lemoina, H. Berensa, K. Czernego, St.Hellera, A. Loeschorna itp.

        Utwory muzyki dawnej i utwory polifoniczne – „Wybór utworów z XVII i XVIII w.”  J.S.Bach – „ Łatwe utwory”, „Drobne utwory”, „Małe  preludia”,  „Inwencje dwugłosowe", „Suity francuskie ” ; G.F.Haendel - utwory wybrane  itp.

      Formy klasyczne –   Hoffmann-Rieger /opr./, S.Raube /opr./- wybory sonatin ; W.A.Mozart – Sonatiny wiedeńskie , Sonaty ; J.Haydn-Sonaty,  Drobne utwory ;  L. van Beethoven – Łatwe wariacje, Ronda, Sonatiny, Sonaty itp.

     Utwory dowolne – E.Altberg /opr/ Czytanki muzyczne  z. I-IV  ; łatwe utwory kompozytorów polskich –   F.Chopina, K.Szymanowskiego,      J.Garści, W.Lutosławskiego, W.Kilara ; wybrane utwory F.Mendelssohna, R.Schumanna,S.Prokofiewa, P.Czajkowskiego ,A.Greczaninowa,       D.Kabalewskiego, E.Griega, Fr.Schuberta , B.Bartoka itp.

    Akompaniamenty : Utwory zaproponowane przez studentów oraz akompaniamenty do  utworów z różnych epok na głos, skrzypce, obój, fagot, flet, trąbkę itp., duety fortepianowe – na cztery ręce, dwa fortepiany

     PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ!

Literatura uzupełniająca

A. Foldes -  ABC pianisty

W. Chmielowska - Z zagadnień nauczania gry na fortepianie

H. Neuhaus  - Sztuka pianistyczna 

G. Sandor  - O grze na fortepianie - gest, wyraz ,dźwięk                                                                                                                                 

 aktualności wydawnicze, czasopisma muzyczne i inne materiały dotyczące muzyki fortepianowej                                                                     

PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ !                                                              

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 01-04-2022 11:39)