SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fortepian - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fortepian
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-FOR-Ć-S15_pNadGenDU15M
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Karol Schmidt
  • dr hab. Ryszard Zimnicki
  • prof. dr hab. Dorota Frąckowiak Kapała
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • rozwijanie umiejętności instrumentalnych, wrażliwości artystycznej i wiedzy metodycznej potrzebnych do samodzielnego opanowywania zróżnicowanego stylistycznie repertuaru fortepianowego i kameralistyki fortepianowej (realizacja partii fortepianu towarzyszącego)
  • poznanie możliwie szerokiego repertuaru -adekwatnego do możliwości wykonawczych i specyfiki percepcji różnych słuchaczy- przydatnego w przyszłej pracy zawodowej animatora, popularyzatora muzyki - w szkolnictwie i placówkach kultury
  • rozwijanie umiejętności czytania a vista

Wymagania wstępne

Zaliczenie semestru 1

Zakres tematyczny

Fortepian  semestr 2

-  utrwalanie cech prawidłowej postawy 

- kształtowanie aparatu gry, pogłębianie poczucia swobody i elastyczności 

- zastosowanie wprawek i ćwiczeń w rozwoju biegłości technicznej

- prosta faktura polifoniczna i polifonizująca –rozwijanie słyszenia linearnego i niezależności rąk

-  ogólne zasady ćwiczenia - wyrabianie systematyczności, koncentracji, utrwalanie niewielkich fragmentów, zapamiętywanie potknięć i błędów itp.

- kryteria stylowości 

- propedeutyka pedalizacji   

- samokontrola słuchowa jako element niezbędny do oceny własnej gry

- gra a vista 

- wprowadzenie prostych akompaniamentów /partii fortepianu towarzyszącego/ i łatwych utworów na cztery ręce - praca nad elementarnymi zagadnieniami kameralistyki

- gra publiczna – prezentacja prostego i krótkiego utworu w warunkach zarysowujących problematykę gry na estradzie /prezentacja gry adresowana do małego grona studentów.                          

REALIZACJA TREŚCI PROGRAMOWYCH UZALEŻNIONA JEST OD INDYWIDUALNYCH PREDYSPOZYCJI MUZYCZNYCH I UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH STUDENTÓW!

 

 

 

      

 

 

Metody kształcenia

  • wyznaczanie zakresu materiału do samodzielnego przygotowania a następnie sprawdzenie i omówienie na zajęciach
  • pokaz prawidłowej realizacji problemów wykonawczych na przykładzie konkretnego utworu zestawiony z zademonstrowaniem niepoprawnych realizacji techniczno-muzycznych
  • wspólna gra na zajęciach z jednoczesnym proponowaniem konkretnych sposobów ćwiczenia i tworzeniem wprawek przydatnych do pokonania doraźnych problemów technicznych
  • praca indywidualna i dyskusja
  • aktywizacja studenta do gry publicznej 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Formą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie z oceną. Jego podstawą jest systematyczne uczęszczanie na zajęcia [kontrola obecności], systematyczna praca, opanowanie repertuaru wyznaczonego na początku semestru. Weryfikacja efektów kształcenia  następuje na bieżąco /w semestrze/ podczas pracy nad utworami i wzbogacaniem umiejętności techniczno- muzycznych oraz na podstawie oceny jakości wykonania materiału zaliczeniowego.

Literatura podstawowa

         Etiudy – zbiory etiud  B. Bertiniego, V. Duvernoya, L.Schytte, H.Lemoina, H. Berensa,  K. Czernego, St.Hellera, A. Loeschorna itp.

        Utwory muzyki dawnej i utwory polifoniczne – „Wybór utworów z XVII i XVIII w.”,  J.S.Bach – „ Łatwe utwory”, „Drobne utwory”, „Małe preludia,  „Inwencje dwugłosowe", „Suity francuskie ” ; G.F.Haendel  "Utwory wybrane " itp.

      Formy klasyczne – wybory sonatin  opr. Hoffmann-Rieger, opr. S.Raube  ; W.A.Mozart – Sonatiny wiedeńskie , Sonaty ; J.Haydn - Sonaty, Drobne utwory ;   L. van Beethoven – Łatwe wariacje, Ronda, Sonatiny, Sonaty itp.

     Utwory dowolne – Czytanki muzyczne  z I-IV opr. E.Altberg ; łatwe utwory kompozytorów polskich – F.Chopina, K.Szymanowskiego, J.Garści, W.Lutosławskiego, W.Kilara ; wybrane utwory F.Mendelssohna, S.Prokofiewa, D.Kabalewskiego, E.Griega, Fr.Schuberta, R.Schumanna, P.Czajkowskiego, B.Bartoka itp.

    Akompaniamenty : Utwory zaproponowane przez studentów oraz akompaniamenty do  utworów z różnych epok na głos, skrzypce, obój, fagot, flet, trąbkę, itp.,duety fortepianowe - na cztery ręce, dwa fortepiany

     PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ!

Literatura uzupełniająca

A. Foldes - ABC pianisty

W. Chmielowska - Z zagadnień nauczania gry na fortepianie

H. Neuhaus  - Sztuka pianistyczna

G. Sandor  - O grze na fortepianie - gest, wyraz ,dźwięk 

aktualności wydawnicze, czasopisma muzyczne i inne materiały dotyczące muzyki fortepianowej

PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ ! 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 01-04-2022 11:39)