SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fortepian - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fortepian
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-FOR-Ć-S15_pNadGenDU15M
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ryszard Zimnicki
  • dr hab. Karol Schmidt
  • prof. dr hab. Dorota Frąckowiak Kapała
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • rozwijanie umiejętności instrumentalnych, wrażliwości artystycznej i wiedzy metodycznej potrzebnych do samodzielnego opanowywania zróżnicowanego stylistycznie repertuaru fortepianowego i kameralistyki fortepianowej (realizacja partii fortepianu towarzyszącego)
  • poznanie możliwie szerokiego repertuaru - adekwatnego do możliwości wykonawczych i specyfiki percepcji różnych słuchaczy- przydatnego w przyszłej pracy zawodowej animatora, popularyzatora muzyki - w szkolnictwie i placówkach kultury
  • rozwijanie umiejętności czytania a vista

Wymagania wstępne

Zaliczenie semestru 3

Zakres tematyczny

- doskonalenie wcześniejszych umiejętności warsztatowych  oraz wrażliwości muzycznej koniecznych do realizacji problemów wykonawczych w utworach fortepianowych i partiach fortepianu towarzyszącego

- ozdobniki jako ważny element integralnie związany z poprawnością stylistyczną 

- samodzielne opracowanie  utworu fortepianowego wybranego przez pedagoga 

- rozwijanie koncentracji i wydłużanie czasu jej utrzymywania 

- kształtowanie cech emocjonalnych  koniecznych do swobodnej realizacji artystycznej opracowywanego utworu 

- nauka umiejętności przekształcania   właściwych stanów emocjonalnych, w konkretne narzędzia wykonawcze 

- doskonalenie umiejętności trafnej oceny własnej  gry /samokontrola słuchowa/

- ćwiczenie pamięci muzycznej  

- poszerzenie znajomości repertuaru fortepianowego związanego z kierunkiem studiów 

- gra a vista 

 -kameralistyka – doskonalenie cech wykonawczych akompaniatora, opanowywanie partii towarzyszącej , gra w duetach fortepianowych

- gra publiczna -rozwijanie umiejętności doboru repertuaru /możliwości wykonawcze, percepcja słuchaczy/ , rozwijanie odporności estradowej, sposoby opanowywania tremy, respektowanie i utrwalanie poprawnych form zachowań  

REALIZACJA TREŚCI PROGRAMOWYCH UZALEŻNIONA JEST OD INDYWIDUALNYCH PREDYSPOZYCJI MUZYCZNYCH I UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH STUDENTÓW

Metody kształcenia

  • wyznaczanie zakresu materiału do samodzielnego przygotowania a następnie sprawdzenie i omówienie na zajęciach
  • pokaz prawidłowej realizacji problemów wykonawczych na przykładzie konkretnego utworu zestawiony z zademonstrowaniem niepoprawnych realizacji techniczno-muzycznych
  • wspólna gra na zajęciach z jednoczesnym proponowaniem konkretnych sposobów ćwiczenia i tworzeniem wprawek przydatnych do pokonania doraźnych problemów technicznych
  • tworzenie grupy seminaryjnej studentów prezentujących wobec swoich kolegów opracowane utwory, omawiających sposoby ćwiczenia i pracy nad nimi oraz poddających je pod ocenę słuchaczy
  • praca indywidualna i dyskusja
  • aktywizacja studenta do gry publicznej – omówienie na zajęciach /analiza, ocena gry i form zachowań, wyciąganie wniosków pomocnych do uzyskania postępu/

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Formą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie z oceną. Jego podstawą jest zaprezentowanie przed nauczycielem wyznaczonego materiału obejmującego: a/ utwory zadane przez pedagoga i opracowywane pod jego kierunkiem, b/ utwór przeznaczony do samodzielnego przygotowania c/ utwór zaprezentowany w warunkach gry publicznej. Weryfikacja efektów kształcenia następuje na bieżąco /w semestrze/ podczas pracy nad utworami i wzbogacaniem umiejętności wykonawczych oraz na podstawie oceny jakości wykonania materiału zaliczeniowego.

Literatura podstawowa

         Etiudy - zbiory etiud  B. Bertiniego, V. Duvernoya, L.Schytte, H.Lemoina, H. Berensa, K. Czernego, St.Hellera, A. Loeschorna itp.

        Utwory polifoniczne - Wybór utworów z XVII i XVIII w./ wyd. PWM /,  J.S.Bach -  Łatwe utwory, Drobne utwory, Małe preludia,   Inwencje dwugłosowe, Suity francuskie  ; G.F.Haendel Utwory wybrane / wyd. PWM / itp.

      Formy klasyczne - wybory sonatin  opr. Hoffmann - Rieger, opr.S.Raube  / wyd.PWM / ; W.A.Mozart - Sonatiny wiedeńskie , Sonaty;  J.Haydn - Sonaty, Drobne utwory /wyd. Peters /;   L. van Beethoven - Łatwe wariacje, Ronda, Sonatiny, Sonaty itp.

     Utwory dowolne – Czytanki muzyczne  z I-IV / wyd.PWM /;  Łatwe utwory kompozytorów polskich - F.Chopina, K.Szymanowskiego, J.Garści, W.Lutosławskiego, W.Kilara /wyd. PWM /, wybrane utwory P.Czajkowskiego, R.Schumanna, F.Mendelssohna, S.Prokofiewa, D.Kabalewskiego, E.Griega, Fr.Schuberta , B.Bartoka itp.

    Akompaniamenty : Utwory zaproponowane przez studentów oraz akompaniamenty do  utworów z różnych epok na głos, skrzypce, obój, fagot, flet, trąbkę, itp.,duety fortepianowe - na cztery ręce, dwa fortepiany

     PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ !

Literatura uzupełniająca

A. Foldes  ABC pianisty,  Kraków 1966, PWM

W. Chmielowska  Z zagadnień nauczania gry na fortepianie,  Kraków 1971, PWM

H. Neuhaus  Sztuka pianistyczna,   Kraków 1970, PWM

G. Sandor  O grze na fortepianie - gest, wyraz ,dźwięk ,  Warszawa 1994 PWN

aktualności wydawnicze,czasopisma muzyczne i inne materiały dotyczące muzyki fortepianowej

PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ !

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 01-04-2022 11:39)