SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Harmonia jazzowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Harmonia jazzowa
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-HRJ-Ć-S14_pNadGenD94I9
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Bartosz Pernal
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

[1] zapoznanie studentów ze specyfiką brzmienia muzyki jazzowej; [2] poznanie zasobów dźwiękowych muzyki

jazzowej (skale, akordy, melodyka); [3] kształtowanie umiejętności analizowania problemów i zjawisk

harmonicznych na przykładzie ewolucji jazzu (style, koncepcje, kompozycje, przedstawiciele). [4] praktyczne

przygotowanie do realizacji poznanych zasad w fakturze fortepianowej.

Wymagania wstępne

Przyjęcie na I rok studiów na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa.

Zakres tematyczny

[1] zapis funkcyjny (amerykańska nomenklatura); [2] skale kościelne (dur i jej moduły), moll melodyczna i jej moduły; [3] skala zmniejszona, alterowana, całotonowa; [4] budowa akordów, rodzaje faktury; [5] zwroty kadencyjne:

  • II - V7 - I;
  • back door progression;
  • turnaround;
  • Coltrane Changes

Metody kształcenia

Wykład, dyskusja, ćwiczenia praktyczne w postaci analizy przykładów z literatury muzycznej, zadania pisemne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną z ćwiczeń na podstawie:

  • kolokwium semestralnego składającego się z części pisemnej i praktycznej (realizacja wybranych akordów przy fortepianie);
  • przedstawionych do oceny pisemnych prac domowych.

Literatura podstawowa

1. Dariusz Terefenko, Teoria jazzu. Od podstaw do poziomu zaawansowanego, PWM, Kraków 2020 

2. Jaffe Andy, Jazz Harmony, Advance Music, Tubingen 1996

3. Levine Mark, The Jazz Piano Book, Sheer Music, Petaluma 1989

4. Weiskopf Walt, Ricker Ramon, Augmented scales in jazz, Jamey Aebersold, New Albany 1993

5. Slonimsky Nicolas, Thesaurus of Scale and Melodic Patterns, Shimrer Books 1975

6. Hołownia Bogdan, O Harmonii Jazzowej. Zapiski z szuflady, HoBo Records, Toruń 2012

Literatura uzupełniająca

1. Levine Mark, The Jazz Theory Book, Sheer Music, Petaluma 1995;

2. Zieliński Tadeusz, Problemy Harmoniki Nowoczesnej, PWM, Kraków 1983;

3. Szymaniuk Jerzy, Interpretacja polskich kolęd i pastorałek w procesie aranżacji na przykładzie partytury Kolędy dla Świata, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2015.

4. Nettles Barrie, Harmony 1-5, Berklee College of Music Press, Berkee 1997.

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 01-04-2022 11:39)