SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Instrument główny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Instrument główny
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-ING-Ć-S14_pNadGenWJPTR
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Majewski
  • dr Przemysław Jarosz
  • dr Bartosz Pernal
  • prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

[1] Osiągnięcie właściwego brzmienia instrumentu. [2] Wzrost sprawności technicznej w grze na instrumencie. [3] Pogłębienie świadomości harmonicznej, poczucia rytmu, artykulacji. [4] Zdobycie umiejętności praktycznego zastosowanie skal na przykładzie różnych progresji akordowych.  [5] Rozwój techniki improwizacji w oparciu o materiał harmoniczny wybranych standardów jazzowych. [6] Opanowanie umiejętności gry a’vista. [7] Ukierunkowanie studenta na samodzielny rozwój zainteresowań muzycznych: rozwijanie predyspozycji twórczych w improwizacji oraz doskonalenie umiejętności samodzielnego interpretowania utworów zgodnie z kanonami stylu i formy muzycznej. [8] Przygotowanie do pracy jako solista oraz w dużym zespole wykonawczym.

Wymagania wstępne

Zaliczony przedmiot w IV semestrze studiów.

Zakres tematyczny

[1] Skale (bluesowa, pentatonika dur, moll, jońska, dorycka, frygijska, lidyjska, miksolidyjska, eolska, lokrycka, zmniejszona, całotonowa, alterowana) – praktyczne przykłady ich zastosowań. [2] Improwizacja na bazie progresji II-V- I. [3] Dźwięki przejściowe w poszczególnych skalach tzw. "passing notes”. [4] Blues molowy i „parkerowski”. [5] Zastosowanie i ogrywanie substytutu trytonowego. [6] Opanowanie różnych rodzajów artykulacji właściwej dla stylistyki jazzowej. [7] Techniczne podstawy gry na instrumencie: oddech, intonacja, zadęcie, artykulacja. [8] Realizacja utworów opartych o progresję i formę rhythm changes. [9] Etiudy jazzowe oraz klasyczne, standardy obowiązkowe (według listy). [10] Analiza, zapis melodyczno - harmoniczny i opanowanie techniczne wybranych partii solowych. [11] Praca nad improwizacją jazzową w kontekście rytmu, melodyki i frazowania. 

 

Metody kształcenia

Praca indywidualna z pedagogiem, ćwiczenia, próba, koncert.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu w semestrze jest zdany egzamin. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest poprawnie zaliczenie części technicznej obejmującej:

1. Wykonanie z zespołem ośmiu wybranych standardów jazzowych. Weryfikowana jest znajomość harmonii, melodii i formy utworu.

  • Along Came Betty
  • Blue In Green
  • Dolphin Dance
  • Infant Eyes
  • Giant Steps
  • Love For Sale
  • My Foolish Heart
  • Moment’s Notice
  • Nica’s Dream
  • ‘Round Midnight
  • Yes And No
  • Well, You Needn’t

2. Wykonanie transkrypcji sola wybranego z pedagogiem.

3. Wykazanie znajomości poznanych dotychczas skal i umiejętność ich łączenia.

Skale powinny być wykonywane również w tercjach, tercjach odwróconych i czterodźwiękami budowanymi od każdego składnika skali.

Drugim etapem zaliczenia jest wykonanie z zespołem dwóch (z trzech) utworów uprzednio przygotowanych z pedagogiem.

Literatura podstawowa

Literatura podstawowa uwarunkowana jest specyfiką danego instrumentu:

FORTEPIAN:

  • Dobbins Bill, The Contemporary Jazz Pianist: A Comprehensive Approach To Keyboard Improvisation, GAMT Music Press 1978
  • Haerle Dan, Jazz Piano Voicings: Transcribed Comping From Volume 41 Body & Soul, Jamey Aebersold 1994
  • LaVerne Andy, Tons of Runs for the Contemporary Pianist, Alfred Music 1999
  • Levine Mark, Jazz Piano Book, Sher Music Co., Petaluma 1989
  • Levine Mark, Jazz Theory Book, Sher Music Co., Petaluma 1995
  • Muller Michael, The Wynton Kelly Collection: 25 Solo Transcriptions, Alfred Music 2015
  • Sher Chuck, The New Real Book Vol. 1-3, Sher Music, Petaluma 1995

GITARA:

  • Bliziński Marek, Gitara Jazzowa, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1982
  • Sher Chuck, The New Real Book Vol. 1-3, Sher Music, Petaluma 1995
  • Góralski Andrzej, Gitara Elektryczna, TART, Wrocław 1994
  • Parker Charlie, Omnibook, Atlantic Music 2009
  • Leavitt William, Reading Studies For Guitar, Berklee Press Publications 1979

materiały DVD:

  • Pass Joe, Jazz Lines, Alfred Music 2004
  • Scofield John, Jazz - Funk Guitar, Alfred Music 2005

TRĄBKA:

  • Charles Colin, Advanced Lip Flexibilities for Trumpet, New York 1972
  • Slonimski Nicolas, Thesaurus of Scales and Melodic Patterns, Coleman-Ross Co., New York, 1974
  • Parker Charlie, Omnibook, Atlantic Music 2009

PUZON:

  • Kleinhammer Edward, The Art of Trombone Playing, Alfred Music 1996
  • Snell Keith, Belwin Master Duets; Trombone Intermediate; Volume 1, Alfred Music 1999
  • Snell Keith, Belwin Master Duets; Trombone Advanced; Volume 1, Alfred Music 1999
  • Roth Michael, Svoboda Mike, The Technicques of Trombone Playing, Bärenreiter 2017
  • Johnson J.J., Exercises and Etudes For The Jazz Instrumentalist: Bass Clef Edition, Hal Leonard 2002
  • McChesney Bob, Jazz Etudes And Duets, Chesapeake Music
  • Davis Michael, 10 Minute Warm-Up Routine For Trombone, Hip-Bone Music, Nowy Jork 1997

SAKSOFON:

  • Bergonzi Jerry, Inside Improvisation, Vol. 1-7, Advance Music 1992
  • Butler Hunt, Canonnball Adderley: 20 Solos, Brett Music 1990
  • Coltrane John, Porcellik Bobby, Sickler Don, The Artistry Of John Coltrane, United Artists Music 1979
  • Fishman Greg, Artist Transcriptions - Stan Getz, Hal Leonard Publishing Corporation, 1993
  • Liebman David, Developing Personal Saxophone Sound, Dorn Publications 1994
  • Middleton Andy, Melodic Improvising, Advance Music 2015
  • Pendletone Brian, 15 Tenor Solos, Sweet Pen Publishing
  • Parker Charlie, Omnibook, Atlantic Music 2009
  • Rasher Sigmunt, Top-Tones For The Saxophone. Four-Octave Range, Carl Fisher
  • Weiskopf Walt, Ricker Ramon, Coltrane - A Player's Guide To His Harmony, Jamey Aebersold 2001

KONTRABAS / GITARA BASOWA:

  • Carter Ron, Building Jazz Bass Lines. A Compendium Of Techniques For Great Jazz Bass Lines, Hal Leonard 1998
  • Collman Todd, Bass Tradition, Jamey Aebersold 1985
  • Hrabe Josef, 86 Etiudes For String Bass, Carl Fisher
  • Johnson J.J., Exercises and Etudes For The Jazz Instrumentalist: Bass Clef Edition, Hal Leonard 2002
  • Niedziela Jacek, Kontrabas Jazzowy, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, Wrocław 2013
  • Richmond Mike, Modern Walking Bass Technique, Pedxing Music 1994
  • Reid Rufus, Rufus Reid Bass Lines, Jamey Aebersold 2010
  • Stephens Sonny, Ron Carter Bass Lines, Jamey Aebersold 2010
  • Storch Ernst, Etudes For String Bass, Vol. 1-2, Belwin Mills Publications, New York, 1900
  • Stinnett Jim, The Music Of Paul Chambers, Stinnett Music 1983
  • Wheeler Tyrone, Tyrone Wheeler Bass Lines, Jamey Aebersold 1993

PERKUSJA:

  • Thigpen Ed, The Sound of Brushes, Alfred Music 2000
  • Chaffee Gary, Time Functioning Patterns, Alfred Music 1994
  • Gary Chaffee, Rhythm & Meter Patterns, Alfred Music 1994
  • Gary Chester, The New Breed, Drums: Systems for the Development of Your Own Creativity, Hal Leonard 2006
  • George Lawrence Stone, Accents and Rebounds: For The Snare Drummer, Alfred Music 2009
  • George Wilcoxon, The All American Drummer 150 Rudimental Solos, Ludwig Masters, Boca Raton
  • DeJohnette Jack, Perry Charlie, The Art of Modern Jazz Drumming, Drum Center Publications 1988
  • Riley John, Beyond Bop Drumming, Manhattan Music Publications 2005
  • Pratt John, 128 Modern Street Beats and Rudimental Solos, Hal Leonard 2009
  • Dahlgren Marvin, Dahlgren's Drum Set Control, Spiral Bound 1969
  • Sanford Moeller, The Moeller Book The Art Of Snare Drumming, Ludwig Master Publications 2016
  • Siegfried Fink, Studien für kleine Trommel, Musiknoten 2000
  • Houghton Steve, Studio and Big Band Drumming, Ring Bound 1985

materiały DVD:

  • Weckl Dave, Back to Basics: An Encyclopedia of Drumming Techniques, Alfred Music 2003
  • Weckl Dave, Next Step, Alfred Music 2003

 

 

Literatura uzupełniająca

GITARA:

  • Pease Ted, Jazz Composition. Theory And Practice, Berklee Press Publications 2003
  • Lesicki Artur, Jak oni to robią, Wydawnictwo Muzyczne Absonic 2008
  • Lesicki Artur, Rzemiosło i sztuka cz. 1 i 2, Wydawnictwo Muzyczne Absonic 2010
  • Coker Jerry, Improvising Jazz, Touchstone 1987

PUZON:

  • Arban Laurent, Complete Arban's Famous Method for Slide and Valve Trombone and Baritone in Bass Clef, Carl Fisher 1936
  • Baker David, Jazz Styles & Analysis: Trombone, Maher, Chicago 1973 
  • Coker Jerry, Paterns For Jazz, Studio P/R 1970

FORTEPIAN:

  • Czerny Carl, Ćwiczenia Ośmiotaktowe, Polskie Wydawnictwo Muzyczne
  • Altberg Emma, Romaszkowa Zofia, 313 wprawek na fortepian, Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1992

Uwagi

Ze względu na odmienną specyfikę instrumentów poniżej przedstawiono szczegółowy zakres tematyczny:

FORTEPIAN:

  • Rozwijanie i kształtowanie prawidłowych układów akordów - voicing (prawa i lewa ręka);
  • Ćwiczenia sprzyjające rozwojowi elementu harmonicznego;
  • Nauka akompaniamentu (comping) - opracowanie pamięciowe jak największej ilości standardów jazzowych;
  • Opanowanie umiejętności gry a’vista (zwłaszcza z zapisu funkcyjnego)
  • Praca nad artykulacją i "timem";
  • Nauka gry zespołowej (combo).
  • Poznanie różnorodnych stylów fortepianowych

GITARA:

  • Zagadnienia techniczne: rodzaje kostkowania, technika lewej ręki;
  • Problemy artykulacyjne: technika „hammer-on”, „pull-off”, slide, artykulacja charakterystyczna dla różnych stylów muzycznych.
  • Rozwijanie techniki instrumentalnej poprzez pracę z metronomem. Praca nad brzmieniem instrumentu.
  • Rozwijanie techniki akordowej poprzez zastosowanie przewrotów akordów w technice „drop two” oraz voicingów.
  • Gra a’vista w oparciu o podręcznik Williama G. Leawitta pt: „Reading Studies for Guitar” (tom I, II).
  • Improwizacja w oparciu o skale (bluesową, pentatoniczną molową i durową, jońską, dorycką, frygijską, lidyjską, miksolidyjską, eolską, lokrycką, zmniejszoną, całotonową, alterowaną, molową melodyczną i molową harmoniczną) oraz w oparciu o formę 12-taktowego bluesa (analiza wybranych nagrań).
  • Rozwijanie techniki gry w oparciu o ćwiczenia oparte na materiale dźwiękowym w/w skal: interwały, pasaże oparte na czterodźwiękach septymowych zbudowanych na kolejnych stopniach wybranej skali.

KONTRABAS / GITARA BASOWA:

  • Praca z metronomem (tempa średnie i wolne, beat na 2 i 4; tempa szybkie-beat na 1 i 3, oraz 2 i 4; inne metrum);
  •  Problemy artykulacyjne: legato, arco w jazzie, arpeggio 2-, 3- i 4-dźwiękowe;
  • Budowa linii basowych typu walking w oparciu o harmonię utworu, latynoskie linie basowe;
  • Gra a’ vista (w tym partie big–bandowe);
  • Etiudy, standardy obowiązkowe (według listy);
  • Transkrypcje kontrabasowej solówki jazzowej;
  • Improwizacja: brzmienie, frazowanie, stylistyka.

PERKUSJA:

  • Poznanie podstawowych technik gry na instrumentach perkusyjnych używanych we współczesnej muzyce jazzowej i rozrywkowej – trzymanie pałek, różne rodzaje uderzeń, technika nóg. Efektywne sposoby ćwiczenia poszczególnych technik gry. Praca z metronomem oraz z nagraniami;
  • Rozwijanie improwizacji w grze na instrumentach perkusyjnych w oparciu np. o technikę werblową oraz dobór brzmień poszczególnych instrumentów;
  • Improwizacja;
  • Nauka gry miotełkami – różne techniki i style;
  • Praca z sekcją rytmiczną - rozwijanie umiejętności akompaniamentu;
  • Poznawanie form i stylów w muzyce jazzowej i rozrywkowej: jazz, rock, blues, fusion, rytmy latynoskie - na przykładach obowiązujących standardów;
  •  Nieregularne metrum w różnych stylach muzycznych.

Zakres tematyczny dla trąbki, puzonu i saksofonu jest nie wymaga szczegółowego uzupełnienia.


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 01-04-2022 11:39)