SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy Big-Bandu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy Big-Bandu
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-PBB-Ć-S14_pNadGenPKXEB
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk
  • dr Bartosz Pernal
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 60 4 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

[1] Kształtowanie umiejętności pracy z dużym zespołem instrumentalnym posiadającym sekcje trąbek, puzonów, saksofonów i rytmiczną (gra oraz prowadzenie dużego zespołu instrumentalnego). [2] Doskonalenie warsztatu instrumentalnego w kontekście elementów muzyki jazzowej. [3] Kształtowanie umiejętności gry a’vista. [4] Poznanie repertuaru o zróżnicowanej stylistyce: instrumentalnego oraz przeznaczonego na głos solowy - wokal z orkiestrą. [5] Stworzenie możliwości praktycznych prób dla produkcji kompozytorskich i aranżerskich. [6] Nabycie umiejętności współpracy orkiestry z solistą. [7] Możliwość praktycznej realizacji efektów pracy twórczej w zakresie kompozycji i aranżacji.

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu w IV semestrze studiów na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa.

Zakres tematyczny

Zakres przedmiotu i jego realizacja związana jest z rozwojem umiejętności praktycznych w kontekście gry zespołowej. Program obejmuje podstawowe problemy wykonawcze dotyczące orkiestr jazzowych: [1] Interpretacja wykonawcza poszczególnych utworów w kontekście stylu. [2] Rozwijanie poszczególnych elementów gry: rytmika, artykulacja, brzmienie, intonacja, biegłość techniczna, stylistyka, harmonia. [3] Kształtowanie umiejętności operowania różnorodną artykulacją i dynamiką w partiach tutti, background, solli. [4] Kształtowanie i wyrównanie brzmienia poszczególnych sekcji big bandu. [5] Podstawowe zagadnienia dotyczące pulsacji (swingowania); analiza podziału grup ósemkowych w kontekście stosowania różnych rodzajów swingu jak np. triola lub ósemka z kropką. [6] Doskonalenie umiejętności improwizacji w oparciu o harmonię poszczególnych utworów, operowanie formą „open” w partiach improwizacyjnych. [7] Stosowanie typowych dla instrumentów dętych środków sonorystycznych i wyrazowych takich jak shake, glissanda, growl, sub tones. [8] Operowanie barwą instrumentów w różnorodnych rejestrach i tempach. [9] Doskonalenie umiejętności gry a’vista.

 

Repertuar obejmuje kompozycje i aranżacje między innymi autorów:

Sammy Nestico, Billy Strayhorn, Michał Urbaniak, Jerzy Szymaniuk, Christof Griese, Bob Mintzer, Peter Herbolzheimer, Bob Brookmyer, Lennie Niehaus, Dave Barduhn, J. La Barbera, Mike Pendowski, Frank Foster, Sam Jones, Horace Silver, Lester Young, Krzysztof Komeda, Bob Mintzer, Bartosz Pernal.

Metody kształcenia

Praca w dużej grupie – całość orkiestry

Praca w małych grupach – poszczególnych sekcjach big bandu

Praca z wokalistami

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na podstawie weryfikacji umiejętności w zakresie:

  • znajomości partii instrumentalnych wszystkich utworów realizowanych podczas zajęć w danym semestrze
  • właściwej realizacji poszczególnych głosów w aspekcie problemów wykonawczych (solista, sekcja, orkiestra)
  • uczestnictwa w zajęciach
  • udziału w koncercie lub innych planowanych projektach artystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Urbaniak Michał, Pernal Bartosz, Sweet Lee, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
  2. Gillespie Dizzy, Pernal Bartosz, A Night In Tunisia, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
  3. Fedchock John, Brasilian Fantasy, Walrus Music Publishing
  4. Fedchock John, Grove City Groover, Walrus Music Publishing
  5. Komeda Krzysztof, Szymaniuk Jerzy, Breakfast At Tiffany Theme, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
  6. Holman Bill, Dancing Nitely, Jocelyn Music

Literatura uzupełniająca

  1. Wiskirchen George, Developmental Techniques For The Jazz Ensemble Musicians, Berklee Press Publication, Berklee 1961.
  2. Discovery Jazz Collection: 15 Selections For Developing Jazz Ensembles, Hal Leonard Corporation, Milwaukee 1987.
  3. Kuzmich John Jr., Bash Lee, Instrumental Jazz Instruction, Parker Publishing Company, inc. West Nyack, New York 1984.
  4. Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych,cz. 1, „Muzyk” nr 4, Warszawa 1994.
  5. Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych,cz. 2, „Muzyk” nr 5, Warszawa 1994.
  6. Viera Joe, Elementy jazzu, PWM, Kraków 1978.


     

Uwagi

Informacje dodatkowe dla studentów realizujących program wg wybranych bloków przedmiotowych:

Śpiew – w ramach przedmiotu Podstawy big bandu studenci nabywają umiejętność współpracy z dużą orkiestrą typu big band

Kompozycja i aranżacja – studenci mają możliwość praktycznej realizacji [lub wykonania] autorskich prac twórczych w zakresie kompozycji i aranżacji

Songwriting – studenci mają możliwość realizacji autorskich prac twórczych w zakresie kompozycji i aranżacji

Produkcja muzyczna – przedmiot Podstawy big bandu stwarza możliwości warsztatowe w zakresie realizacji dźwięku, rejestracji, produkcji i miksu materiału dźwiękowego.


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 01-04-2022 11:39)