SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy Big-Bandu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy Big-Bandu
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-PBB-Ć-S14_pNadGenPKXEB
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk
  • dr Bartosz Pernal
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 60 4 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

 [1] Doskonalenie warsztatu instrumentalnego w kontekście elementów muzyki jazzowej. [2] Kształtowanie umiejętności gry a’vista. [4] Poznanie repertuaru o zróżnicowanej stylistyce: instrumentalnego oraz przeznaczonego na głos solowy - wokal z orkiestrą. [3] Stworzenie możliwości praktycznych prób dla produkcji kompozytorskich i aranżerskich. [4] Nabycie umiejętności współpracy orkiestry z solistą. [5] Możliwość praktycznej realizacji efektów pracy twórczej w zakresie kompozycji i aranżacji.

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu w V semestrze studiów na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa.

Zakres tematyczny

Zakres przedmiotu i jego realizacja związana jest z rozwojem umiejętności praktycznych w kontekście gry zespołowej. Program obejmuje podstawowe problemy wykonawcze dotyczące orkiestr jazzowych: [1] Interpretacja wykonawcza poszczególnych utworów w kontekście stylu. [2] Rozwijanie poszczególnych elementów gry: rytmika, artykulacja, brzmienie, intonacja, biegłość techniczna, stylistyka, harmonia. [3] Kształtowanie umiejętności operowania różnorodną artykulacją i dynamiką w partiach tutti, background, solli. [4] Kształtowanie i wyrównanie brzmienia poszczególnych sekcji big bandu. [5] Podstawowe zagadnienia dotyczące pulsacji (swingowania) [6] Doskonalenie umiejętności improwizacji w oparciu o harmonię poszczególnych utworów, operowanie formą „open” w partiach improwizacyjnych. [7] Stosowanie typowych dla instrumentów dętych środków sonorystycznych i wyrazowych takich jak shake, glissanda, growl, sub tones. [8] Operowanie barwą instrumentów w różnorodnych rejestrach i tempach. [9] Doskonalenie umiejętności gry a’vista.

 

Repertuar obejmuje kompozycje i aranżacje między innymi autorów:

Sammy Nestico, Billy Strayhorn, Michał Urbaniak, Jerzy Szymaniuk, Christof Griese, Bob Mintzer, Peter Herbolzheimer, Bob Brookmyer, Lennie Niehaus, Dave Barduhn, J. La Barbera, Mike Pendowski, Frank Foster, Sam Jones, Horace Silver, Lester Young, Krzysztof Komeda, Bob Mintzer, Bartosz Pernal.

Metody kształcenia

Praca w dużej grupie – całość orkiestry

Praca w małych grupach – poszczególnych sekcjach big bandu

Praca z wokalistami

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na podstawie obecności studenta na zajęciach, a także weryfikacji jego umiejętności w zakresie:

  • znajomości partii instrumentalnych wszystkich utworów realizowanych podczas zajęć w danym semestrze
  • właściwej realizacji poszczególnych głosów w aspekcie problemów wykonawczych (solista, sekcja, orkiestra)

Literatura podstawowa

Wybór literatury dostosowany jest do stopnia zaawansowania grupy, m.in.

  1. Goodwin Gordon, Where or When, Hal Leonard Publications
  2. Pernal Bartosz, Cabo Girao, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
  3. Raskin David, Strayhorn Billy, Laura, Jazz At Lincoln Center Library
  4. Hancock Herbie, Mintzer Bob, Dolphin Dance, Kendor Music
  5. Jones Thad, Three And One, D'Accord Music

 

Literatura uzupełniająca

  1. Wiskirchen George, Developmental Techniques For The Jazz Ensemble Musicians, Berklee Press Publication, Berklee 1961.
  2. Discovery Jazz Collection: 15 Selections For Developing Jazz Ensembles, Hal Leonard Corporation, Milwaukee 1987.
  3. Kuzmich John Jr., Bash Lee, Instrumental Jazz Instruction, Parker Publishing Company, inc. West Nyack, New York 1984.
  4. Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych,cz. 1, „Muzyk” nr 4, Warszawa 1994.
  5. Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych,cz. 2, „Muzyk” nr 5, Warszawa 1994.
  6. Viera Joe, Elementy jazzu, PWM, Kraków 1978.

Uwagi

Informacje dodatkowe dla studentów realizujących program wg wybranych bloków przedmiotowych:

Śpiew – w ramach przedmiotu Podstawy big bandu studenci nabywają umiejętność współpracy z dużą orkiestrą typu big band

Kompozycja i aranżacja – studenci mają możliwość praktycznej realizacji [lub wykonania] autorskich prac twórczych w zakresie kompozycji i aranżacji

Songwriting – studenci mają możliwość realizacji autorskich prac twórczych w zakresie kompozycji i aranżacji

Produkcja muzyczna – przedmiot Podstawy big bandu stwarza możliwości warsztatowe w zakresie realizacji dźwięku, rejestracji, produkcji i miksu materiału dźwiękowego.


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 01-04-2022 11:39)