SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka w zakresie akompaniamentu instrumentalnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka w zakresie akompaniamentu instrumentalnego
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-PAK-Ć-S14_pNadGenW4D6E
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Bartosz Pernal
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedmiot ma na celu rozwijanie umiejętności pracy w zespole instrumentalnym i wokalno-instrumentalnym.

[1] Rozwijanie możliwości twórczych i interpretacyjnych w oparciu przede wszystkim o repertuar autorski, jak również standardy muzyki jazzowej lub popularnej. [2] Doskonalenie umiejętności akompaniamentu soliście-instrumentaliście lub soliście-wokaliście. [3] Budowanie repertuaru w oparciu o wybrane zagadnienia z zakresu aranżacji na małe zespoły instrumentalne lub wokalno-instrumentalne. [4] Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej poprzez dokonywanie zmian w ukształtowaniu warstwy harmonicznej standardów jazzowych (proces reharmonizacji). [5] Stworzenie warunków do realizacji prac twórczych studentów. [6] Towarzyszenie studentom realizującym przedmiot „śpiew” jako element korepetycji wokalnych i pomoc w przygotowaniu programu na recital dyplomowy.

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu w piątym semestrze studiów na kierunku  Jazz i Muzyka Estradowa.

Zakres tematyczny

[1] Realizacja autorskiego repertuaru oraz repertuaru na bazie standardów muzyki jazzowej lub popularnej. [2] Doskonalenie umiejętności prowadzenia kameralnego zespołu jazzowego. [3] Doskonalenie umiejętności kształtowania brzmienia zespołu jazzowego w aspekcie różnic stylistycznych realizowanego repertuaru. [4] Rozwijanie umiejętności tworzenia własnych prac twórczych. [5] Realizacja utworów w duetach wokalno-instrumentalnych lub instrumentalnych.

 

Metody kształcenia

Ćwiczenia w grupie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu przez wokalistów (studentów realizujących w toku studiów przedmiot "śpiew") jest przygotowanie minimum dwóch utworów autorskich lub autorskich opracowań/aranżacji uwzględniających aktualne możliwości instrumentalne grupy. Przygotowanie aranżacji odbywa się pod opieką prowadzącego, na konsultacjach indywidualnych.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu przez instrumentalistów jest poprawna realizacja powierzonych partii.

 

Literatura podstawowa

  1. The New Real Book, vol. 1-3, Sher Music Co., Petaluma 1988. 
  2. Nestico Sammy, The Complete Arranger, Fenwood Co.,1993.
  3. Garcia Russell, The Professional Arranger ComposerBook I, Criterion Music Corporation, Los Angeles 1954.
  4. Garcia Russell, The Professional Arranger ComposerBook II, Criterion Music Corporation, Los Angeles 1974.
  5. Sebesky Don, The Contemporary Arranger, Alfred Publishing Corporation, New York 1975.
  6. Silver Horace, The Art Of Jazz Combo Playing, Composing And Arranging, Hal Leonard Corporation, Milwaukee 2001.

Literatura uzupełniająca

1. Levine Mark, The Jazz Theory Book, Sher Music, Petaluma 1995.

2. Terefenko Dariusz, Teoria Jazzu. Od podstaw do poziomu zaawansowanego, PWM, Kraków 2002.

Uwagi

Program obejmuje problemy wykonawcze i zagadnienia aranżacyjne w kontekście kameralnych zespołów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych (od oktetu poprzez mniejsze zespoły do duetu jako najbardziej wymagającej formy). Program oraz forma prowadzenia zajęć dostosowane są do możliwości wykonawczych grupy. Integralną częścią realizowanego programu może być publiczna prezentacja repertuaru w formie koncertu przygotowanego pod opieką prowadzącego zajęcia. Ze względu na specyfikę programu kształcenia w ostatnim semestrze dopuszcza się możliwość realizowania na zajęciach programu przygotowanego na potrzeby recitalu dyplomowego.


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 01-04-2022 11:39)