SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy prowadzenia zespołów z metodyką - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy prowadzenia zespołów z metodyką
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-PPZ-Ć-S14_pNadGenP525C
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

[1] Zapoznanie studenta z podstawami funkcjonowania grupy muzyków jako zespołu, problematyką i metodyką pracy dyrygenta. [2] Zdobycie doświadczeń w komunikacji oraz umiejętności pracy i kierowania większą grupą ludzi. [3] Nabycie umiejętności prowadzenia zespołów muzycznych o profilu jazzowym z uwzględnieniem problemów wykonawczych oraz sposobów ich rozwiązywania. [4] Nauka planowania pracy zespołu, przygotowywania i realizacji zajęć z uwzględnieniem metodyki.

Wymagania wstępne

Uzyskanie zaliczenia z przedmiotu w 5 semestrze studiów.

Zakres tematyczny

Kontynuacja:

[5] Zagadnienia metodyczne w aspekcie instrumentów dętych oraz sekcji w orkiestrze typu big band (saksofony - vibrato, efekty specjalne, artykulacja, ćwiczenia; blacha - vibrato, efekty specjalne, artykulacja, tłumiki, ćwiczenia)

[6] Problemy wykonawcze zawarte w partyturach jazzowych przeznaczonych na big band – analiza wybranych aranżacji, koncepcja wykonawcza.

[7] Opracowanie ćwiczeń na podstawie problemów wykonawczych w wybranych aranżacjach.

[8] Partytura i podstawy opracowania Conductor Guide na podstawie wybranych aranżacji na big band.

[9] Konspekt zajęć.

Metody kształcenia

Praca w małej grupie – wykład, prezentacja, dyskusja, ćwiczenia, pogadanka

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na podstawie:

  • przygotowania referatu dotyczącego specyfiki wykonawczej wybranego instrumentu (prezentacja multimedialna, prezentacja praktyczna),
  • opracowania ćwiczeń w aspekcie problemów wykonawczych na podstawie wybranej partytury (praca pisemna, prezentacja),
  • opracowanie Conductor Guide na podstawie wybranych aranżacji na big band,
  • przygotowania konspektu zajęć (praca pisemna, referat),
  • rozmowy na temat wybranych problemów wykonawczych i sposobów ich rozwiązywania w pracy z zespołem,
  • uczestnictwa w zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Partytury na big band wybranych kompozytorów i aranżerów m.in.: Bob Mintzer, Thad Jones, John Fedchock, Vince Mendoza, Jim McNeely, Sammy Nestico, Peter Herbolzheimer, Jerzy Szymaniuk, Bartosz Pernal, Lennie Niehaus.

  2. Szymaniuk Jerzy , Interpretacja polskich kolęd i pastorałek w procesie aranżacji na przykładzie partytury "Kolędy dla świata", Wyd. 2 uzup. - Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2015.

  3. Szymaniuk Jerzy , Dyrygent wobec zmian stylistycznych zachodzących w muzyce jazzowej, [w:] Dyrygent. Animator – Pedagog – Artysta, red. I. Wiśniewska - Salamon, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2018.

  4. Szymaniuk Jerzy , Prowadzenie zespołów „pomiędzy nutami” na przykładzie Big Bandu Uniwersytetu Zielonogórskiego, [w:] Zagadnienia prowadzenia zespołów muzycznych współczesnego rynku kultury, pod red. Izabelli Zieleckiej-Panek, Uniwersytet Śląski, Wydział Artystyczny w Cieszynie, planowane wydanie w 2019 roku.

  5. Szymaniuk Jerzy , Więzi między muzykami na przykładzie Big Bandu Uniwersytetu Zielonogórskiego. Sposoby powstawania oraz ich rola, [w:] Więzi. Dylematy egzystencjalne, red. naukowa: Edyta Bartkowiak, Anna Dobrychłop, Paweł Prufer, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2010.

  6. Wiskirchen George, Developmental Techniques for the Jazz Ensemble Musicians, Berklee Press Publication 1961.

  7. Kuzmich John Jr., Bash Lee, Instrumental Jazz Instruction, Parker Publishing Company, Inc. West Nyack, New York 1984.

  8. Jaffe Andy, Jazz Harmony, Advance Music 1996.

  9. Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych, cz. 1, „Muzyk” nr 4, Warszawa 1994.

  10. Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych, cz. 2, „Muzyk” nr 5, Warszawa 1994.

  11. Viera Joe, Elementy jazzu, PWM, Kraków 1978.

Literatura uzupełniająca

  1. Kolasiński Jerzy, Zespoły instrumentalne, PZWS, Warszawa 1972.

  2. Krystyniak Tadeusz, Szkolne zespoły muzyczne, WSiP, Warszawa 1979.

  3. Szaliński Antoni, Muzykowanie zespołowe, COMUK 1971.

  4. Pawelec Zbigniew, Praca dyrygenta - kapelmistrza z amatorską orkiestrą dętą, PZCHiO, Oddz. w Łodzi.

  5. Dyrdał Andrzej, Amatorski zespół smyczkowy, COMUK, Warszawa 1979.

  6. Kosewski Mieczysław, O prowadzeniu orkiestry dętej, COMUK, Warszawa 1986.

  7. Zabłocki Jerzy, O prowadzeniu chóru, COMUK, Warszawa 1978.

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 01-04-2022 11:39)