SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Język obcy - niemiecki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Język obcy - niemiecki
Kod przedmiotu 09.1-WA-JiMEP-LEKTn-S17
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Bogumiła Husak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Studenci powinni wykazać się znajomością języka niemieckiego w zakresie słuchania, mówienia, czytania i pisania na poziomie A2/B1+ według skali Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego oraz w zakresie niezbędnym dla potrzeb studiowania oraz późniejszego wykonywania pracy zawodowej.

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu w 3. semestrze.

Zakres tematyczny

W semestrze czwartym lektorat języka niemieckiego ma na celu utrwalenie sprawności językowych nabytych
w trakcie poprzednich semestrów, zaś zasadniczym celem praktycznych zajęć z języka niemieckiego jest kontynuowanie sprawności słuchania ze zrozumieniem, mówienia, pisania oraz czytania ze zrozumieniem, jak również wprowadzanie nowych struktur frazeologicznych wykorzystywanych podczas produkcji tekstów ustnych
z uwzględnieniem języka potocznego oraz ćwiczenie i utrwalanie konstrukcji gramatycznych i semantycznych. Szczególny nacisk kładzie się na umiejętność komunikowania się w języku niemieckim w sytuacjach życia codziennego i zawodowego, wyrażania własnych opinii i argumentowania poglądów  z uwzględnieniem poprawności fonetycznej i gramatyczno-leksykalnej. W zakresie leksyki szczególny nacisk kładzie się na ogólne słownictwo umożliwiające codzienną komunikację w środowisku obcojęzycznym, jak również na terminologię dotyczącą sztuki i nauk społecznych. Ważkim elementem zajęć jest zapoznanie się z szerokim zakresem słownictwa ogólnego umożliwiającym komunikację w środowisku obcojęzycznym oraz kształcenie płynności
i skuteczności wypowiedzi ustnych w tych zakresach tematycznych z zastosowaniem form odpowiednich do wyrażania teraźniejszości, przeszłości i przyszłości. Praca z tekstem wprowadzającym w tematykę związaną ze sztuką: sztuka w życiu człowieka, sztuka i kultura w mediach, sztuki plastyczne, teatr, muzyka, film jak również artysta współczesny a ideał piękna, epoki i style w sztuce, współczesne malarstwo, ulubiony artysta, malarz, kompozytor, opis wrażeń w obcowaniu ze sztuką.

W wyborze tekstów bazowych dominują teksty odtwarzane z płyt i teksty pisane zorientowane  opis postaci, sylwetek, zdarzeń i zjawisk z zakresu szeroko rozumianej sztuki.

Ćwiczone umiejętności językowe to opisywanie, streszczanie, cytowanie, charakteryzowanie, argumentowanie i referowanie oraz rozwijanie produktywnych i receptywnych sprawności językowych:

 

W zakresie pisania ćwiczy się redagowanie tekstów stanowiących opinie i recenzję z wykorzystaniem różnych źródeł (prasa, Internet, itp.)

W zakresie rozumienia ze słuchu ważnym elementem jest łączenie tej sprawności z innymi sprawnościami: mówieniem, czytaniem i pisaniem.

Założone cele są realizowane na bazie tekstów dotyczących życia codziennego, krajoznawstwa z elementami polityki bieżącego życia społecznego, szeroko rozumianej kultury i sztuki.

Metody kształcenia

 

Metoda komunikacyjna nauczania języka obcego (niemieckiego), korzystanie z literatury przedmiotu oraz źródeł internetowych. Czytanie, tłumaczenie, dyskusje w parach i grupach 4-osobowych. Tłumaczenie tekstów - prowadzenie testów sprawnościowych przygotowujących studentów do osiągnięcia poziomu B2

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Weryfikacja, testy sprawności językowych, testy leksykalno-gramatyczne, prezentacja, projekty, aktywny udział w zajęciach. Warunki zaliczenia - uzyskanie przynajmniej 60% w ocenie testów, prezentacji indywidualnych, postępów w nauce językowych sprawności. Udział w zajęciach zgodnie z wymogami KA1-U18

Literatura podstawowa

Becker, N., Braunert, J.: Alltag und Beruf &Co. Hueber Verlag, Ismaning 2010

Drocher, Karl-Heinz.: Eindrücke – Einblicke. Ein Programm für die Mittelstufe Deutsch als Fremdsprache. Berlin, München 1994.

Glas-Peters, S./Pude, A.: Menschen. Deutsch als Fremdsprache, Ismaning, 2012

Jansche, Katarzyna: Deutsch. Lesen und Verstehen. Poznań 2003

Malerius, Stephan/Wolski, Przemysław: DEUTSCH KOMMUNIKATIV. Übungen zum praktischen Sprachgebrauch. Warszawa 1994.

Lemce, C. , Rohrmann, L.: Berliner Platz. Langenscheidt Polska, W-wa, 2004

Ros,L.,Swerlowa,O.: Aussichten A1.2-B1.2, Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2011

Sander I, Braun B.: DaF kompakt A2-B1. Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2011

Literatura uzupełniająca

Funk, H., Koenig, M.: Eurolingua Deutsch. Wiedza i świat, W-wa, 2000

Hilpert, S., Kalender, S.: Schritte international. Hueber Verlag, Ismaning, 2007

Kirchmeyer, S.: Blick auf Deutschland. LektorKlett, Stuttgart, 1997.

Motta, G.: Direkt. LektorKlett, Poznań, 2008.

Zeitungsartikel, Radiosendungen, Hörspiele / Każdorazowo ustalana przez prowadzącego

Uwagi

Studenci pracują również w oparciu o artykuły zaczerpnięte z profesjonalnych stron internetowych.

Studenci również przygotowują własne materiały do pracy grupowej

 


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 01-04-2022 14:01)