SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Songwriting - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Songwriting
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-SONG-S21
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Bartosz Pernal
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

[1] Zapewnienie studentom wiedzy z obszaru komponowania i aranżowania małych form muzycznych. [2] Stworzenie warunków dla opanowania umiejętności warsztatowych (w tym operowania elementami dzieła muzycznego i umiejętnościami technologicznymi) w stopniu umożliwiającym tworzenie utworów nacechowanych oryginalnymi koncepcjami artystycznymi autora. [3] Zapewnienie studentom wiedzy z zakresu tworzenia zapisu muzycznego w formie tzw. lead sheets i poprawnej interpretacji takiej formy zapisu muzyki. [4] Rozpoznanie i rozwinięcie uzdolnień studenta w aspekcie interpretacji warstwy literackiej piosenki i jej korelacji z warstwą muzyczną. [5] Zapoznanie studenta z szeroko pojętą literaturą muzyczną związaną z kierunkiem studiów. 

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu w II semestrze studiów na kierunku Jazz i muzyka estradowa.

Zakres tematyczny

[1] Modulacje, modal interchange i wybrane techniki reharmonizacyjne jako elementy kształtowania ekspresji w utworze muzycznym. [2] Tworzenie małych form wokalno-instrumentalnych z tzw. vocal backgrounds. [3] Analiza warstwy tekstowej wybranych utworów muzycznych.

Metody kształcenia

Ćwiczenia kompozytorskie realizowane pod kierunkiem pedagoga, praca indywidualna studenta, dyskusja, analiza kompozycji i aranżacji innych twórców

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

[1] Przedstawienie minimum trzech prac twórczych do oceny (przegląd i omówienie). [2] Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, realizacja wszystkich zadań w terminach wyznaczanych przez pedagoga prowadzącego. 

Literatura podstawowa

  1. Bregy Wiktor, Elementy techniki wokalnej, PWM, Kraków 1974
  2. Łatsik Aneta, Poznaj swój głos, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa 2002
  3. Davis Suzanne, Jazz Piano Comping. Harmonies, Voicings and Grooves, Berklee Press Publications, 2012
  4. Joyce Jimmy, A Guide to Writing Vocal Arrangements, First Place Music Publications, California 1972
  5. Wiskirchen George, Developmental Techniques for the Jazz Ensamble Musician, Berklee Press Publications, Berklee 1961
  6. Tarasiewicz Bogumiła, Mówię i śpiewam świadomie, Universitas, Kraków 2006
  7. Terefenko Dariusz, Teoria Jazzu. Od podstaw do poziomu zaawansowanego, PWM, Kraków 2020.

Literaturę stanowią wybrane kompozycje z obszaru muzyki jazzowej i rozrywkowej, a także kompozycje i aranżacje prowadzącego oraz prace studentów.

Literatura uzupełniająca

  1. Jaffe Andy, Jazz Harmony, Advance Music, Tubingen 1996
  2. Levine Mark, The Jazz Theory Book, Sheer Music, Petaluma 1995
  3. Levine Mark, The Jazz Piano Book, Sheer Music, Petaluma 1989
  4. Szymaniuk Jerzy, Interpretacja polskich kolęd i pastorałek w procesie aranżacji na przykładzie partytury Kolędy dla Świata, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2015
  5. Greene Alan, The New Voice: How to Sing and Speak Properly, Hal Leonard, 1981
  6.  Sadolin Cathrine, Complete Vocal Technique, Shout Publications 2008

Uwagi

Treść i obszar stylistyczny dopasowane do predyspozycji i zainteresowań studenta. 


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 01-04-2022 14:34)