SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Korepetycje wokalne / Podstawy BIG-BANDU - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Korepetycje wokalne / Podstawy BIG-BANDU
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-KOW/BB-S21
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk
  • dr Bartosz Pernal
  • mgr Wojciech Pruszyński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Korepetycje wokalne:

1. Opanowanie podstawowego warsztatu niezbędnego do wykonywania zawodu wokalisty jazzowego (estradowego). 

2. Utrwalanie interpretacji utworów realizowanych w ramach przedmiotu Podstawy śpiewu.

3. Nabycie umiejętności współpracy z sekcją akompaniującą.

4. Wdrażanie pomysłów aranżacyjnych opracowanych podczas ćwiczeń w ramach przedmiotu Podstawy śpiewu. 

5. Utrwalanie znajomości szeroko pojętej literatury muzycznej związanej z kierunkiem studiów, nabytej podczas ćwiczeń w ramach przedmiotu Podstawy śpiewu.

Podstawy Big-bandu:

[1] Kształtowanie umiejętności pracy z dużym zespołem instrumentalnym posiadającym sekcje trąbek, puzonów, saksofonów i rytmiczną (gra oraz prowadzenie dużego zespołu instrumentalnego).

[2] Doskonalenie warsztatu instrumentalnego w kontekście elementów muzyki jazzowej.

[3] Kształtowanie umiejętności gry a’vista.

[4] Poznanie repertuaru o zróżnicowanej stylistyce: instrumentalnego oraz przeznaczonego na głos solowy - wokal z orkiestrą.

[5] Stworzenie możliwości praktycznych prób dla produkcji kompozytorskich i aranżerskich.

[6] Nabycie umiejętności współpracy orkiestry z solistą.

[7] Możliwość praktycznej realizacji efektów pracy twórczej w zakresie kompozycji i aranżacji.

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu w 1. semestrze.

Zakres tematyczny

Korepetycje wokalne:

1. Analiza formalna utworów muzycznych należących do programu danego semestru.

2. Precyzowanie i określanie docelowej formy, budowy, ogólnego charakteru i tempa opracowywanego utworu oraz zapis tychże informacji.

3. Opracowywanie i świadome budowanie dynamicznej warstwy utworu muzycznego oraz jej zapis.

4. Precyzowanie instrumentarium niezbędnego do realizacji indywidualnych zamierzeń aranżacyjno-brzmieniowych studenta oraz jego wdrażanie.

5. Uwrażliwianie na rolę artykulacji solisty i zespołu akompaniującego w budowaniu charakteru wykonywanego utworu muzycznego oraz rola spójności w jej realizacji przez wszystkich członków aparatu wykonawczego.

6. Nabieranie biegłości w operowaniu głosem oraz sprawności technicznej.

8. Uwrażliwianie na prawidłową intonację podczas pracy nad repertuarem.

9. Zapoznawanie się z podstawowymi skalami niezbędnymi do poruszania się w temacie improwizacji oraz analiza metod prawidłowego odchodzenia od oryginalnej linii melodycznej opracowywanego utworu muzycznego.

10. Nabieranie umiejętności budowania strony emocjonalnej wykonywanego utworu muzycznego oraz przekazywania swoich zamierzeń pozostałym członkom zespołu muzycznego biorącym udział w wykonaniu danego utworu.

Podstawy Big-bandu:

Zakres przedmiotu i jego realizacja związana jest z rozwojem umiejętności praktycznych w kontekście gry zespołowej. Program obejmuje podstawowe problemy wykonawcze dotyczące orkiestr jazzowych:

[1] Interpretacja wykonawcza poszczególnych utworów w kontekście stylu.

[2] Rozwijanie poszczególnych elementów gry: rytmika, artykulacja, brzmienie, intonacja, biegłość techniczna, stylistyka, harmonia.

[3] Kształtowanie umiejętności operowania różnorodną artykulacją i dynamiką w partiach tutti, background, solli.

[4] Kształtowanie i wyrównanie brzmienia poszczególnych sekcji big bandu.

[5] Podstawowe zagadnienia dotyczące pulsacji (swingowania); analiza podziału grup ósemkowych w kontekście stosowania różnych rodzajów swingu jak np. triola lub ósemka z kropką.

[6] Doskonalenie umiejętności improwizacji w oparciu o harmonię poszczególnych utworów, operowanie formą „open” w partiach improwizacyjnych.

[7] Stosowanie typowych dla instrumentów dętych środków sonorystycznych i wyrazowych takich jak shake, glissanda, growl, sub tones.

[8] Operowanie barwą instrumentów w różnorodnych rejestrach i tempach.

[9] Kształtowanie umiejętności gry a’vista.

 

Repertuar obejmuje kompozycje i aranżacje między innymi autorów:

Duke Ellington, Bill Byers, Sammy Nestico, Billy Strayhorn, Michał Urbaniak, Jerzy Szymaniuk, Christof Griese, Bob Mintzer, Peter Herbolzheimer, Bob Brookmyer, Lennie Niehaus, John La Barbera, Mike Pendowski, Frank Foster, Sam Jones, Horace Silver, Lester Young, Krzysztof Komeda, Bob Mintzer, Bartosz Pernal oraz prace w zakresie kompozycji i aranżacji przygotowane przez studentów.

Metody kształcenia

Korepetycje wokalne:

1. Ćwiczenia praktyczne.

2. Praca nad repertuarem obowiązującym w danym semestrze.

Podstawy Big-bandu:

Praca w dużej grupie – całość orkiestry

Praca w małych grupach – poszczególnych sekcjach big bandu

Praca z wokalistami

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Korepetycje wokalne:

1. Zaliczenie repertuaru obowiązującego w danym semestrze, spójnego z programem przedmiotu Podstawy śpiewu.

2. Dwa dowolnie wybrane standardy muzyki jazzowej.

3. Dwa utwory w języku polskim.

4. Transkrypcja obowiązującego w danym semestrze sola instrumentalnego.

Podstawy Big-bandu:

Zaliczenie na podstawie weryfikacji umiejętności w zakresie:

  • znajomości partii instrumentalnych wszystkich utworów realizowanych podczas zajęć w danym semestrze
  • właściwej realizacji poszczególnych głosów w aspekcie problemów wykonawczych (solista, sekcja, orkiestra)
  • uczestnictwa w zajęciach
  • udziału w koncercie lub innych planowanych projektach artystycznych

Literatura podstawowa

Korepetycje wokalne:

1. Sher Chuck, „The New Jazz Real Book” - Jazz Classics Choice Standards, Pop-Fusion Classics for all instrumentalists and vocalists (vol. 1-3), Sher Music, Petaluma, 2005.

2. Hołownia Bogdan, "Starsi panowie dwaj", HoBo Records, 2008.

3. Zieliński Wojciech, „Piosenki Agnieszki Osieckiej” (vol. 1-10), PWM, Warszawa, 2004.

Podstawy Big-bandu:

Literatura dostosowana do stopnia zaawansowania grupy, m.in.

  1. Byers Billy, Count Me In, Tarpon Music Co.
  2. Stromen Carl, The Opener, Alfred Music
  3. Golson Benny, Whisper Not, Jazz At Lincoln Center Library
  4. Sampson Edgar, Blue Minor, Jazz At Lincoln Center Library
  5. Henderson Fletcher, Wrappin' It Up, Jazz At Lincoln Center Library

Literatura uzupełniająca

Podstawy Big-bandu:

  1. Wiskirchen George, Developmental Techniques For The Jazz Ensemble Musicians, Berklee Press Publication, Berklee 1961.
  2. Discovery Jazz Collection: 15 Selections For Developing Jazz Ensembles, Hal Leonard Corporation, Milwaukee 1987.
  3. Kuzmich John Jr., Bash Lee, Instrumental Jazz Instruction, Parker Publishing Company, inc. West Nyack, New York 1984.
  4. Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych,cz. 1, „Muzyk” nr 4, Warszawa 1994.
  5. Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych,cz. 2, „Muzyk” nr 5, Warszawa 1994.
  6. Viera Joe, Elementy jazzu, PWM, Kraków 1978.

Uwagi

Korepetycje wokalne:

Przedmiot ten może być także realizowany przez studentów uczęszczających na zajęcia z przedmiotu „Praktyka w zakresie akompaniamentu instrumentalnego”, tworzących akompaniamenty dla wokalistów pod kierunkiem wykładowcy.


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 01-04-2022 11:39)