Celem przedmiotu jest: [1] opanowanie umiejętności warsztatowych w stopniu umożliwiającym interpretację tekstu muzycznego i tworzenie solowych partii improwizowanych zgodnych z kanonem danego stylu muzycznego [2] pogłębienie świadomości harmonicznej, poczucia rytmu, frazowania i artykulacji [3] zapoznanie z szeroko pojętą literaturą muzyczną związaną z kierunkiem studiów [4] zdobycie umiejętności pozwalających na pracę w zespołach muzycznych.
Wymagania wstępne
Zaliczenie przedmiotu w III semestrze studiów na kierunku Jazz i muzyka estradowa.
Zakres tematyczny
Prawidłowa interpretacja zagadnień związanych z elementami dzieła muzycznego: zapis harmonii, pulsacja, tempo, metrum, artykulacja.
Praca nad brzmieniem
Kształtowanie umiejętności współpracy z akompaniatorem bądź z zespołem akompaniującym (sekcją rytmiczną)
Realizacja solowych partii improwizowanych w oparciu o progresje harmoniczne wybranych standardów jazzowych
Rozwój możliwości interpretacyjnych odnoszących się zarówno do tematów utworów muzycznych, jak i solowych partii improwizowanych
Metody kształcenia
Ćwiczenia z pedagogiem, dyskusja, samodzielna praca studenta.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia semestru jest opanowanie:
minimum dwóch wybranych (w uzgodnieniu z pedagogiem prowadzącym przedmiot) standardów jazzowych;
transkrypcji wybranego z pedagogiem sola instrumentalnego lub wokalnego.
Zaliczenie na ocenę obejmuje wykonanie z akompaniamentem zespołu lub akompaniatora przynajmniej dwóch utworów wybranych z pedagogiem. Ocenie podlega interpretacja utworów przez solistę, a także przygotowanie zespołu do występu.
Zaliczenie może mieć formę recitalu lub koncertu realizowanego w ramach projektu.
Literatura podstawowa
The New Jazz Real Book – Jazz Classics Choice Standards, Pop-Fusion Classics for all instrumentalists and vocalists (vol. 1-3), wyd. Sher Music Co., 1988.
Literatura podstawowa dla wokalistów:
Elementy techniki wokalnej, Wiktor Bregy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1974
Mówię i śpiewam świadomie, Bogumiła Tarasiewicz,Kraków 2006
Uczymy się śpiewać, Halina Sobierajska, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1972
SCAT! Vocal Improvisation Techniques, Bob Stoloff, Gerard & Sarzin Publishing Company, New York, 1988.
Literatura podstawowa dla instrumentalistów uwarunkowana jest specyfiką danego instrumentu:
FORTEPIAN:
Dobbins Bill, The Contemporary Jazz Pianist: A Comprehensive Approach To Keyboard Improvisation, GAMT Music Press 1978
Haerle Dan, Jazz Piano Voicings: Transcribed Comping From Volume 41 Body & Soul, Jamey Aebersold 1994
LaVerne Andy, Tons of Runs for the Contemporary Pianist, Alfred Music 1999
Levine Mark, Jazz Piano Book, Sher Music Co., Petaluma 1989
Levine Mark, Jazz Theory Book, Sher Music Co., Petaluma 1995
Muller Michael, The Wynton Kelly Collection: 25 Solo Transcriptions, Alfred Music 2015
Sher Chuck, The New Real Book Vol. 1-3, Sher Music, Petaluma 1995
GITARA:
Bliziński Marek, Gitara Jazzowa, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1982
Sher Chuck, The New Real Book Vol. 1-3, Sher Music, Petaluma 1995
Góralski Andrzej, Gitara Elektryczna, TART, Wrocław 1994
Parker Charlie, Omnibook, Atlantic Music 2009
Leavitt William, Reading Studies For Guitar, Berklee Press Publications 1979
materiały DVD:
Pass Joe, Jazz Lines, Alfred Music 2004
Scofield John, Jazz - Funk Guitar, Alfred Music 2005
TRĄBKA
Charles Colin, Advanced Lip Flexibilities for Trumpet, New York 1972
Slonimski Nicolas, Thesaurus of Scales and Melodic Patterns, Coleman-Ross Co., New York, 1974
Parker Charlie, Omnibook, Atlantic Music 2009
PUZON
Kleinhammer Edward, The Art of Trombone Playing, Alfred Music 1996
Snell Keith, Belwin Master Duets; Trombone Intermediate; Volume 1, Alfred Music 1999
Snell Keith, Belwin Master Duets; Trombone Advanced; Volume 1, Alfred Music 1999
Roth Michael, Svoboda Mike, The Technicques of Trombone Playing, Bärenreiter 2017
Johnson J.J., Exercises and Etudes For The Jazz Instrumentalist: Bass Clef Edition, Hal Leonard 2002
McChesney Bob, Jazz Etudes And Duets, Chesapeake Music
Davis Michael, 10 Minute Warm-Up Routine For Trombone, Hip-Bone Music, Nowy Jork 1997
SAKSOFON
Bergonzi Jerry, Inside Improvisation, Vol. 1-7, Advance Music 1992
Butler Hunt, Canonnball Adderley: 20 Solos, Brett Music 1990
Coltrane John, Porcellik Bobby, Sickler Don, The Artistry Of John Coltrane, United Artists Music 1979
Fishman Greg, Artist Transcriptions - Stan Getz, Hal Leonard Publishing Corporation, 1993
Liebman David, Developing Personal Saxophone Sound, Dorn Publications 1994
Middleton Andy, Melodic Improvising, Advance Music 2015
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.