SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fortepian - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fortepian
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-FOR-Ć-S14_pNadGenP1E2O
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ryszard Zimnicki
  • prof. dr hab. Dorota Frąckowiak Kapała
  • dr hab. Karol Schmidt
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • rozwijanie umiejętności instrumentalnych, wrażliwości artystycznej i wiedzy metodycznej potrzebnych do samodzielnego opanowywania zróżnicowanego stylistycznie repertuaru fortepianowego i kameralistyki fortepianowej (realizacja partii fortepianu towarzyszącego)
  • poznanie możliwie szerokiego repertuaru -adekwatnego do możliwości wykonawczych i specyfiki percepcji różnych słuchaczy- przydatnego w przyszłej pracy zawodowej animatora, popularyzatora muzyki - w szkolnictwie i placówkach kultury
  • rozwijanie umiejętności czytania a vista

Wymagania wstępne

Zaliczenie semestru 2

Zakres tematyczny

- pogłębianie swobody i elastyczności aparatu gry koniecznych do rozwinięcia dotychczasowych umiejętności wykonawczych  

- muzyka polifoniczna - pogłębianie słyszenia linearnego i niezależności rąk, różnicowanie artykulacji 

- poszerzenie wiedzy i umiejętności frazowania  

- rozwijanie koncentracji i wydłużanie czasu jej utrzymywania 

- kształtowanie cech emocjonalnych  niezbędnych  do swobodniejszej realizacji artystycznej opracowywanego utworu 

- nauka umiejętności przekształcania  właściwych stanów emocjonalnych  w konkretne narzędzia wykonawcze. Korzystanie z wyobraźni i intuicji  w celu osiągnięcia zamierzonego efektu interpretacyjnego 

-  doskonalenie umiejętności trafnej oceny własnej  gry /samokontrola słuchowa/

analiza konkretnych elementów wykonawczych - stopień opanowania technicznego, oryginalność interpretacji, stylowość, itp.

- gra a vista 

- poszerzenie znajomości repertuaru fortepianowego związanego z kierunkiem studiów 

- ćwiczenie pamięci muzycznej  

 - kameralistyka – doskonalenie cech wykonawczych  akompaniatora, opanowywanie partii towarzyszącej 

- gra publiczna - rozwijanie  świadomości odpowiedniego doboru repertuaru /możliwości wykonawcze, percepcja słuchaczy/  rozwijanie kompetencji w ocenie warunków akustycznych  sali , właściwości  instrumentu i możliwość dokonania koniecznych  zmian w przygotowanej koncepcji artystycznej, sposoby opanowywania tremy, respektowanie i utrwalanie poprawnych form zachowań

          REALIZACJA TREŚCI PROGRAMOWYCH UZALEŻNIONA JEST OD INDYWIDUALNYCH PREDYSPOZYCJI I UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH STUDENTÓW!

Metody kształcenia

  • wyznaczanie zakresu materiału do samodzielnego przygotowania a następnie sprawdzenie i omówienie na zajęciach
  • pokaz prawidłowej realizacji problemów wykonawczych na przykładzie konkretnego utworu zestawiony z zademonstrowaniem niepoprawnych realizacji techniczno-muzycznych
  • wspólna gra na zajęciach z jednoczesnym proponowaniem konkretnych sposobów ćwiczenia i tworzeniem wprawek przydatnych do pokonania doraźnych problemów technicznych
  • tworzenie grupy seminaryjnej studentów prezentujących swoim kolegom opracowane utwory, omawiających sposoby ćwiczenia i pracy nad nimi a także poddających je pod ocenę słuchaczy
  • aktywizacja studenta do gry publicznej - omówienie na zajęciach /analiza, ocena gry i form zachowań, wyciąganie wniosków pomocnych do uzyskania postępu/

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Formą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie z oceną. Jego podstawą jest systematyczne uczęszczanie na zajęcia [kontrola obecności], systematyczna praca, opanowanie repertuaru wyznaczonego na początku semestru. Weryfikacja efektów kształcenia  następuje na bieżąco /w semestrze/ podczas pracy nad utworami i wzbogacaniem umiejętności techniczno- muzycznych  oraz na podstawie oceny jakości wykonania materiału zaliczeniowego.

Literatura podstawowa

         Etiudy - zbiory etiud  B. Bertiniego, V. Duvernoya, L.Schytte, H.Lemoina, H. Berensa, K. Czernego, St.Hellera, A. Loeschorna itp.

        Utwory muzyki dawnej i utwory polifoniczne - Wybór utworów z XVII i XVIII w.; J.S.Bach -  Łatwe utwory, Drobne utwory, Małe       preludia, Inwencje dwugłosowe, Suity francuskie  ; G.F.Haendel  utwory  wybrane  itp.

      Formy klasyczne - wybory sonatin  opr. Hoffmann-Rieger, opr. S.Raube  ; W.A.Mozart - Sonatiny wiedeńskie , Sonaty ; J.Haydn -Sonaty, Drobne utwory;  L. van Beethoven - Łatwe wariacje, Ronda, Sonatiny, Sonaty itp.

     Utwory dowolne - Czytanki muzyczne  z I-IV opr. E.Altberg ;  Łatwe utwory kompozytorów polskich - F.Chopina, K.Szymanowskiego, J.Garści, W.Lutosławskiego, W.Kilara ; wybrane utwory F.Mendelssohna, S.Prokofiewa, D.Kabalewskiego, E.Griega, Fr.Schuberta R.Schumanna, P.Czajkowskiego, B.Bartoka itp.

    Akompaniamenty : Utwory zaproponowane przez studentów oraz akompaniamenty do  utworów z różnych epok na głos, skrzypce, obój, fagot, flet, trąbkę, itp.; duety fortepianowe - na cztery ręce, dwa fortepiany

     PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ! 

Literatura uzupełniająca

A. Foldes ABC pianisty

W. Chmielowska  Z zagadnień nauczania gry na fortepianie

H. Neuhaus  Sztuka pianistyczna 

G. Sandor  O grze na fortepianie - gest, wyraz ,dźwięk 

aktualności wydawnicze, czasopisma muzyczne i inne materiały dotyczące muzyki fortepianowej

PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ !

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Michał Kocot (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 11:06)