SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Fortepian |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMP-FOR-Ć-S14_pNadGenP1E2O |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Zaliczenie semestru 3
- doskonalenie wcześniejszych umiejętności warsztatowych oraz wrażliwości muzycznej koniecznych do realizacji problemów wykonawczych w utworach fortepianowych i partiach fortepianu towarzyszącego
- ozdobniki jako ważny element integralnie związany z poprawnością stylistyczną
- samodzielne opracowanie utworu fortepianowego wybranego przez pedagoga
- rozwijanie koncentracji i wydłużanie czasu jej utrzymywania
- kształtowanie cech emocjonalnych koniecznych do swobodnej realizacji artystycznej opracowywanego utworu
- nauka umiejętności przekształcania właściwych stanów emocjonalnych w konkretne narzędzia wykonawcze
- doskonalenie umiejętności trafnej oceny własnej gry /samokontrola słuchowa/
- ćwiczenie pamięci muzycznej
- poszerzenie znajomości repertuaru fortepianowego związanego z kierunkiem studiów
- gra a vista
- kameralistyka – doskonalenie cech wykonawczych akompaniatora, opanowywanie partii towarzyszącej , gra w duetach fortepianowych
- poszerzanie znajomości repertuaru fortepianowego związanego z kierunkiem studiów
- gra publiczna - rozwijanie umiejętności doboru repertuaru /możliwości wykonawcze, percepcja słuchaczy/, rozwijanie odporności estradowej, sposoby opanowywania tremy, respektowanie i utrwalanie poprawnych form zachowań
REALIZACJA TREŚCI PROGRAMOWYCH UZALEŻNIONA JEST OD INDYWIDUALNYCH PREDYSPOZYCJI MUZYCZNYCH I UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH STUDENTÓW
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Formą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie z oceną. Jego podstawą jest zaprezentowanie przed nauczycielem wyznaczonego materiału obejmującego: a/ utwory zadane przez pedagoga i opracowywane pod jego kierunkiem, b/ utwór przeznaczony do samodzielnego przygotowania c/ utwór zaprezentowany w warunkach gry publicznej. Weryfikacja efektów kształcenia następuje na bieżąco /w semestrze/ podczas pracy nad utworami i wzbogacaniem umiejętności wykonawczych oraz na podstawie oceny jakości wykonania materiału zaliczeniowego. Po czwartym semestrze istnieje możliwość zdania egzaminu i zakończenia kursu fortepianu. Egzamin obejmuje wykonanie czterech utworów solowych [ w tym jednego z pamięci ] oraz grę z solistą [ wykonanie partii fortepianu towarzyszącego ].
WARUNKIEM PRZYSTĄPIENIA DO EGZAMINU KOŃCOWEGO Z FORTEPIANU PO CZWARTYM SEMESTRZE JEST ZALICZENIE TRZECIEGO SEMESTRU Z OCENĄ CO NAJMNIEJ "DOBRĄ" [ 4,0 ]
Etiudy - zbiory etiud B. Bertiniego, V. Duvernoya, L.Schytte, H.Lemoina, H. Berensa, K. Czernego, St.Hellera, A. Loeschorna itp.
Utwory polifoniczne - Wybór utworów z XVII i XVIII w./ wyd. PWM /; J.S.Bach - Łatwe utwory, Drobne utwory, Małe preludia,
Inwencje dwugłosowe, Suity francuskie ; G.F.Haendel Utwory wybrane / wyd. PWM / itp.
Formy klasyczne - wybory sonatin opr. Hoffmann-Rieger, opr. S.Raube /wyd.PWM / ; W.A.Mozart - Sonatiny wiedeńskie , Sonaty J.Haydn-Sonaty, Drobne utwory /wyd. Peters/; L. van Beethoven - Łatwe wariacje, Ronda, Sonatiny, Sonaty itp.
Utwory dowolne - Czytanki muzyczne z I-IV / wyd.PWM /; Łatwe utwory kompozytorów polskich - F.Chopina, K.Szymanowskiego, J.Garści, W.Lutosławskiego, W.Kilara / wyd. PWM /; wybrane utwory, P.Czajkowskiego, R.Schumanna F.Mendelssohna, S.Prokofiewa, D.Kabalewskiego, E.Griega, Fr.Schuberta, B.Bartoka itp.
Akompaniamenty : Utwory zaproponowane przez studentów, oraz akompaniamenty do utworów z różnych epok na głos, skrzypce, obój, fagot, flet, trąbkę, itp.,duety fortepianowe - na cztery ręce, dwa fortepiany
PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ !
A. Foldes ABC pianisty, Kraków 1966, PWM
W. Chmielowska Z zagadnień nauczania gry na fortepianie, Kraków1971, PWM
H. Neuhaus Sztuka pianistyczna , Kraków 1970, PWM
G. Sandor O grze na fortepianie - gest, wyraz ,dźwięk , Warszawa 1994, PWN
aktualności wydawnicze, czasopisma muzyczne i inne materiały dotyczące muzyki fortepianowej
PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ !
Zmodyfikowane przez dr Michał Kocot (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 11:18)