SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia muzyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia muzyki
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-HMU-Ć-S14_pNadGenHDUU9
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Rafał Ciesielski, prof. UZ
  • dr Stanisław Leśniewski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

- zapoznanie studentów z podstawowym faktami i wiadomościami z zakresu historii muzyki w kontekście historii powszechnej i historii kultury

- zaznajomienie z twórczością muzyczną w perspektywie historycznej, z reprezentatywnymi dla poszczególnych epok kierunkami, stylami i dziełami muzycznymi,

- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki.

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu "Historia muzyki" (semestr 2).

Zakres tematyczny

ROMANTYZM

  1. Romantyzm w muzyce – idee estetyczne, stylistyka, gatunki, twórcy
  2. Symbole epoki – pieśń, liryka fortepianowa
  3. Fryderyk Chopin
  4. Idea muzyki programowej
  5. Synteza wątków romantycznych – opera i dramat muzyczny
  6. Kierunki narodowe w muzyce XIX i początku XX wieku
  7. Stanisław Moniuszko. Muzyka polska II połowy XIX wieku.
  8. Przemiany estetyczne i stylistyczne w muzyce II połowy wieku XIX

WIEK XX i WSPÓŁCZESNOŚĆ

  1. Impresjonizm. Debussy. Ravel.
  2. Awangardy muzyczne i pluralizm stylistyczny w muzyce I połowy XX wieku (Strawiński, „ Les Six”, Schönberg, Bartok, Prokofiew, Szostakowicz…)
  3. Muzyka II połowy XX wieku (Varese, Nono, Boulez, Ligeti, Stockhausen, Messiaen…)

 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie, artykuł)

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia – zaliczenie z oceną. Ocena semestralna wynika z ocen uzyskanych podczas zajęć oraz ocen z kolokwiów.

Wykład – egzamin pisemny.

 

Literatura podstawowa

  1. J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I i II
  2. J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I i II
  3. U. Michels, Atlas muzyki, cz. I, W-wa 2002, cz. II, W-wa 2003
  4. D. Gwizdalanka, Historia muzyki, Kraków 2005 - 2011
     

 

Literatura uzupełniająca

  1. T. Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku, Warszawa 1986
  2. E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, Warszawa 1998
  3. R. D. Golianek, Muzyka programowa. Idea i interpretacja, Poznań 1998
  4. M. Tomaszewski, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Kraków 1998
  5. Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012
  6. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. I-V
  7. S. Jarociński, Debussy a impresjonizm i symbolizm, Kraków 1983
  8. M. Bristiger, Związki muzyki ze słowem, BRF/4, Kraków 1986

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Stanisław Leśniewski (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 02:06)