SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia muzyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia muzyki
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-HMU-Ć-S14_pNadGenHDUU9
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Rafał Ciesielski, prof. UZ
  • dr Stanisław Leśniewski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

- zapoznanie studentów z podstawowym faktami i wiadomościami z zakresu historii muzyki w kontekście historii powszechnej i historii kultury

- zaznajomienie z twórczością muzyczną w perspektywie historycznej, z reprezentatywnymi dla poszczególnych epok kierunkami, stylami i dziełami muzycznymi,

- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki.

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu "Historia muzyki (semestr 3).

Zakres tematyczny

MUZYKA POLSKA WIEKU XX I WSPÓŁCZESNOŚCI

  1. Młoda Polska w muzyce. Karol Szymanowski.
  2. Muzyka polska 1918-1939-1949-1956…
  3. Muzyka polska w II połowie wieku XX i współczesności (Lutosławski, Penderecki, Górecki, Kilar, Szalonek, Szymański, Mykietyn…)

CHRONOLOGIA STYLISTYCZNA MUZYKI JAZZOWEJ

  1. Drogi do jazzu. Ragtime. Jazz nowoorleański. Dixieland.
  2. Jazz jako wyznacznik amerykańskiej kultury muzycznej (swing)
  3. Nowe propozycje – bebop, cool, free jazz...
  4. Inspiracje jazzem: Gershwin, Ravel, Strawiński, Copland, Bernstein..., “Trzeci nurt”.
  5. Musical – produkt amerykańskiej kultury muzycznej

 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie, artykuł)

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia – zaliczenie z oceną. Ocena semestralna wynika z ocen uzyskanych podczas zajęć oraz ocen z kolokwiów.

Wykład – egzamin pisemny.

Literatura podstawowa

D. Gwizdalanka, Historia muzyki, Kraków 2 5 - 2011

J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I i II

M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I i II

U. Michels, Atlas muzyki, cz. I, W-wa 2002, cz. II, W-wa 2003

T. Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku

A. Schmidt, Historia jazzu, t. I-III, Warszawa 1992-95

 

Literatura uzupełniająca

  1. Z. Helman, Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku, Kraków 1988 
  2. K. Szymanowski, Wychowawcza rola kultury muzycznej w społeczeństwie, Warszawa 1984
  3. L. Polony, Powikłania ideologii estetycznej w powojennym pięćdziesięcioleciu, w: Muzyka polska 1945-95, Kraków 1996
  4. Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Stanisław Leśniewski (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 02:11)