SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kształcenie słuchu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kształcenie słuchu
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-KSL-Ć-S14_pNadGen9DKWX
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

1.      Rozwój wrodzonych i nabytych dyspozycji słuchowych ukierunkowany na uzyskanie biegłości w operowaniu materiałem muzycznym: głosem i gestem (stukanie, klaskanie, taktowanie itp.).

2.      Rozwój wrodzonych i nabytych dyspozycji ukierunkowany na słuchowe rozpoznawanie i notowanie struktur muzycznych.

3.      Ćwiczenie pamięci muzycznej i wyobraźni.

4.      Rozwijanie wrażliwości na walory estetyczne utworu i jego poszczególnych elementów.

5.      Kształcenie umiejętności indywidualnego pokonywania problemów słuchowych

Wymagania wstępne

Pozytywnie zdany egzamin wstępny na studia oraz zaliczony III semestr studiów.

Zakres tematyczny

  • Ćwiczenia słuchowe: pisemnie (zapis symbolem) i ustne (odpowiedź słowna lub wykonanie - śpiew) z zakresu interwałów prostych i złożonych, trójdźwięków w przewrotach i D7;
  • Czytanie nut głosem (ćw. solfeżowe; piosenki, standardy), w tym ćwiczenia wielogłosowe;
  • Gamy durowe i molowe do siedmiu znaków przykluczowych w odmianach. Triada harmoniczna. Skale modalne i pentatoniki. Proste struktury atonalne  - rozpoznawanie i wykonywanie (śpiew); 
  • Próba słuchowego rozpoznania złożonych połączeń harmonicznych;
  • Próba improwizowania głosem prostych form harmonicznych;
  • 2-głosowe struktury rytmiczne - powtarzanie i tworzenie własnych;
  • Rozpoznawanie i zapisywanie krótkich melodii i rytmów w formie tzw. dyktand (w tym dyktand pamięciowych);
  • Zapis dłuższych fragmentów muzycznych - dyktanda melodyczno-rytmiczne (1-gł, 2-gł. i 3-gł.);
  • Korekta błędów;
  • Elementy transpozycji;
  • Praca z kluczami wiolinowym i basowym.

Metody kształcenia

1.      Ćwiczenia słuchowe: pisemne (zapis symboliczny), ustne (odpowiedź) i głosowe (śpiew, recytacja) i gestowe (taktowanie, dyrygowanie, klaskanie, stukanie).

2.      Praca słuchowo-głosowa z materiałem dźwiękowym wykonywanym na fortepianie lub odtwarzanym z CD (na zajęciach).

3.      Praca samodzielna głosem i gestem – z tekstem muzycznym – podczas zajęć oraz w domu (ewentualne konsultacje).

4.      Dyktanda pamięciowe lub zapisywane symultanicznie, także w formie uzupełniania luk i korekty błędów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1) W zakresie wiedzy i umiejętności:

-        testy i pisemne sprawdziany słuchowe w zakresie wiedzy i umiejętności rozpoznawania struktur muzycznych (próg 50% poprawnych odpowiedzi);

-        dyktanda w zakresie umiejętności operowania materiałem muzycznym i pamięcią muzyczną (próg 50% poprawnych odpowiedzi);

-        ćwiczenia a vista oceniane na bieżąco.

2) W zakresie umiejętności i kompetencji personalno-społecznych:

-        ćwiczenia głosowe i gestowe przygotowane samodzielnie w toku cotygodniowej pracy własnej i prezentowane indywidualnie, zaliczane na ocenę w czasie zajęć i/ lub konsultacji, w formie ponumerowanych zestawów.

Do zaliczeń i egzaminu jest dopuszczony student, który zrealizuje i zaliczy zadane zestawy ćwiczeń. Egzamin i zaliczenia ze stopniem mają formę testu słuchowego (próg 50% poprawnych odpowiedzi) oraz odpowiedzi ustnej (realizacji ćwiczeń solfeżowych).

Literatura podstawowa

J. K. Lasocki, Solfeż , cz. I, cz. II,  PWM, Kraków 1976 i późn.

M. Wacholc, Czytanie nut głosem, cz. 1, 2, PWM, Kraków 1992, 1994.

 

Literatura uzupełniająca

J. Dzielska, Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu (1), PWM Kraków 1990 i późn.

I. Targońska, Kształcenie pamięci muzycznej (dyktanda z CD), CEA Warszawa, 1991 i późn.

D. Dobrowolska-Marucha, Dyktanda muzyczne, Kraków 1994 i późn.

Z. Peret-Ziemlańska, E. Szwczyk, Uczymy się solfeżu, Kraków 2004

E. Stachurska, Ćwiczenia do realizacji przebiegów rytmicznych, Warszawa 2008

M. Dziewulska i in., Materiały do kształcenia słuchu, PWM, Kraków 2009 i wcześń.

G. Mania, M. Gardoń-Preinl, Czytanie a vista w szkole muzycznej II stopnia, Kraków 2017

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-04-2022 09:35)