SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Propedeutyka dyrygowania |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMP-PDYR-Ć-S14_pNadGenBLARZ |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wprowadzenie w problematykę związaną z dyrygowaniem poprzez przekazanie podstawowej wiedzy w zakresie prawidłowej postawy, budowy i zasad posługiwania się aparatem dyrygenckim, właściwości poprawnego posługiwania się jego poszczególnymi elementami, umiejętności zastosowana poznanych środków technicznych oraz wyposażenie studenta w podstawowy zasób wiadomości i umiejętności praktycznych umożliwiający realizację przedmiotu „dyrygowanie”.
Pozytywnie zdany praktyczny egzamin wstępny, w ramach którego są badane zdolności manualne kandydata
Problematyka techniki manualnej:
- opanowanie prawidłowych schematów taktowania na 1,2,3,4,6
- " różnych rodzajów artykulacji i dynamiki
- " ruchów przygotowawczych do pełnych i niepełnych jednostek
metrycznych
- ruchy kończące
- fermaty
- synkopy, pauzy, cezury, oddechy
- dyrygowanie w różnych tempach z uwzględnieniem acceleranda
i ritardanda
- frazowanie i umiejętność wyeksponowania punktów kulminacyjnych
- uniezależnienie ruchów rąk
- sześciomiar jako metrum sześcioruchowe i dwuruchowe
Praca z grupą studentów polegająca na przekazaniu wiadomości teoretycznych i kształtowaniu umiejętności praktycznych w następujących zakresach:
1. ukształtowanie aparatu dyrygenckiego poprzez realizację zagadnień z zakresu problematyki techniki manualnej i środków wyrazu artystycznego.
2. wykształcenie umiejętności doboru środków dyrygenckich adekwatnych do realizowanych w utworze elementów dzieła muzycznego takich jak: metrum, struktura rytmiczna, tempo,dynamika, artykulacja, agogika itp.
3. poznanie przez studenta metod pracy nad partyturą realizowanego utworu od czytania a’vista po opanowanie go na pamięć i wykształcenie w nim umiejętności rozpoznania
problemów technicznych i interpretacyjnych.
4. przekazanie zagadnień dotyczących umiejętności pracy z wokalnym zespołem wykonawczym.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną na podstawie obecności na zajęciach oraz:
- sprawdzianu z umiejętności technicznych
- opanowania minimum 6 pozycji repertuarowych
- dobrej znajomości partytur opracowanych utworów
- wykonania na zaliczeniu dwóch utworów z pamięci z przerobionego repertuaru.
1. Schematy i ćwiczenia techniczne obejmujące w/w. problematykę (opracowanie własne)
2. Noskowski - "Cztery pory roku" (np.:"Zła zima", "Cichy wieczór", "Rzeka", "Taniec",
"Choinka w lesie", "Wiatr", "Jesienią", "Śmigus").
L. Jaworski – Podstawy techniki dyrygowania
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2022 10:56)