SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Chór/Big Band - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Chór/Big Band
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-CHB-Ć-S15_pNadGenC5J3E
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Łucja Nowak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 60 4 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

CHÓR: Wiedza: poznanie literatury chóralnej różnych epok. Umiejętności: zdobycie umiejętności pracy z dużym zespołem wokalnym oraz wokalno-instrumentalnym. Kompetencja: zdobycie kompetencji świadomego analizowania wykonywanego utwory i prawidłowego konstruowania wypowiedzi artystycznej; zdobycie świadomości w podstawowych zasad stylowego wykonawstwa utworów chóralnych pochodzących z różnych epok.

BIG BAND:[1] Kształtowanie umiejętności pracy z dużym zespołem instrumentalnym posiadającym sekcje trąbek, puzonów, saksofonów i rytmiczną (gra oraz prowadzenie dużego zespołu instrumentalnego). [2] Doskonalenie warsztatu instrumentalnego w kontekście elementów muzyki jazzowej. Kształtowanie umiejętności gry a’vista. [3] Poznanie repertuaru o zróżnicowanej stylistyce: instrumentalnego oraz przeznaczonego na głos solowy - wokal z orkiestrą. [4] Stworzenie możliwości praktycznych prób dla produkcji kompozytorskich i aranżerskich. [5] Nabycie umiejętności współpracy orkiestry z solistą.

Wymagania wstępne

CHÓR - opanowanie umiejętności czytania nut głosem.

BIG BAND - podstawowe umiejętności gry na instrumencie umożliwiające wykonanie partytur realizowanych na zajęciach. Podstawowe umiejętności operowania głosem umożliwiające wykonanie partii wokalnych realizowanych na zajęciach.

Zakres tematyczny

CHÓR

1.Opracowanie utworów 2-, 3-, 4- głosowych na chóry o głosach równych i mieszanych.

2. Opracowywanie utworów różnych epok i stylów.

3. Przygotowanie utworów a cappella i wokalno-instrumentalnych.

4. Poznanie elementów pracy dyrygenta chóru.

5. Budowanie struktury organizacyjnej chóru.

6. Kształtowanie umiejętności operowania różnorodną dynamiką, artykulacją i frazowaniem stosownie do stylistyki wykonywanych kompozycji.

7. Realizacja zadań asystenta chóru.

8. Przygotowywanie repertuaru pozwalającego na udział chóru w imprezach, koncertach, przeglądach, konkursach i egzaminach końcowych z zakresu dyrygowania.

BIG BAND:

Zakres przedmiotu i jego realizacja związana jest z rozwojem umiejętności praktycznych w kontekście gry zespołowej. Program obejmuje podstawowe problemy wykonawcze dotyczące orkiestr jazzowych: [1] Interpretacja wykonawcza poszczególnych utworów w kontekście stylu. [2] Rozwijanie poszczególnych elementów gry: rytmika, artykulacja, brzmienie, intonacja, biegłość techniczna, stylistyka, harmonia. [3] Kształtowanie umiejętności operowania różnorodną artykulacją i dynamiką w partiach tutti, background, solli. [4] Kształtowanie i wyrównanie brzmienia poszczególnych sekcji big bandu. [5] Podstawowe zagadnienia dotyczące pulsacji (swingowania); analiza podziału grup ósemkowych w kontekście stosowania różnych rodzajów swingu jak np. triola lub ósemka z kropką. [6] Doskonalenie umiejętności improwizacji w oparciu o harmonię poszczególnych utworów, operowanie formą „open” w partiach improwizacyjnych. [7] Stosowanie typowych dla instrumentów dętych środków sonorystycznych i wyrazowych takich jak shake, glissanda, growl, sub tones. [8] Operowanie barwą instrumentów w różnorodnych rejestrach i tempach. [9] Kształtowanie umiejętności gry a’vista.

Repertuar obejmuje kompozycje i aranżacje między innymi autorów: Sammy Nestico, Billy Strayhorn, Michał Urbaniak, Jerzy Szymaniuk, Christof Griese, Bob Mintzer, Peter Herbolzheimer, Bob Brookmyer, Lennie Niehaus, Dave Barduhn, J. La Barbera, Mike Pendowski, Frank Foster, Sam Jones, Horace Silver, Lester Young, Krzysztof Komeda, Bob Mintzer, Bartosz Pernal.



 


 

Metody kształcenia

CHÓR

Praca w dużej grupie oraz praca w małych grupach – próby sekcyjne.

BIG BAND

Praca w dużej grupie – całość orkiestry.

Praca w małych grupach – poszczególnych sekcjach big bandu.

Praca z wokalistami.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

CHÓR

1. Przygotowanie do zajęć.

2. Aktywność podczas zająć.

3. Stopień opanowania repertuaru.

4. Przesłuchanie studentów solo, w duetach, tercetach i kwartetach z całego nauczonego materiału.

5. Czynne uczestnictwo w koncertach, festiwalach i konkursach.

BIG BAND

1. Znajomości partii instrumentalnych wszystkich utworów realizowanych podczas zajęć w danym semestrze.

2. Znajomości partii wokalnych wszystkich utworów realizowanych podczas zajęć w danym semestrze (dotyczy wokalistów).

3. Właściwej realizacji poszczególnych głosów w aspekcie problemów wykonawczych (solista, sekcja, orkiestra).

4. Uczestnictwa w zajęciach.

5. Udziału w koncercie lub innych planowanych projektach artystycznych.


 


 

Literatura podstawowa

CHÓR

Utwory na chór mieszany a cappella pochodzących z różnych epok i stylów kompozytorów polskich i obcych.

Utwory wokalno-instrumentalne: na chór i fortepian; na chór i organy; na chór i zespól instrumentalny; na chór i orkiestrę (kameralną, symfoniczną).

BIG BAND

1. George Wiskirchen: Developmental techniques for the jazz ensemble musicians , Berklee press publication 1961.

2. Discovery jazz collection, 15 selections for developing jazz ensembles/ Hal Leonard Corporation.

3. Kuzmich John jr., Bash Lee, Instrumental jazz instruction, Parker Publishing Company, inc. West Nyack, New York 1984.

4. Sammy Nestico: The professional arranger, Fenwood Music Co., Inc. 1993.

5. Wybrane aranżacje.


 

 

Literatura uzupełniająca

CHÓR

1. Bukofzer M., Muzyka w epoce baroku. Od Monteverdiego do Bacha, Warszawa (PWN) 1970.

2. Harnoncourt N., Muzyka mową dźwięków, Warszawa (Fundacja Ruchu Muzycznego) 1982.

3. Kowalska M., ABC historii muzyki, Kraków (Musica Iagellonica) 2001.

4. Dahlhaus C., Eggebrecht H., Co to jest muzyka?, Warszawa 1985.

5. Homiński J., Wilkowska – Chomińska K., Formy muzyczne: t. V, Wielkie formy muzyczne, Kraków 1984.

6. Laprus L., Rozśpiewanie chóru, Legnica 1980.

7. Bristiger M., Związki muzyki ze słowem, Kraków (PWM) 1986.

BIG BAND

1. Andy Jaffe: Jazz Harmony, Advance Music 1996.

2. Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych, cz. 1, „Muzyk” nr 4, Warszawa 1994.

3. Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych, cz. 2, „Muzyk” nr 5, Warszawa 1994.

4. Viera Joe, Elementy jazzu, PWM, Kraków 1978.


 

Uwagi

Przedmiot do wyboru przez studenta.

 

 


 


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 11:40)