SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Nauka akompaniamentu z czytaniem a vista - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Nauka akompaniamentu z czytaniem a vista
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-NACz-S17
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
  • mgr Żaneta Kicińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozwój praktycznych umiejętności w grze na fortepianie w warstwie odtwórczej i twórczej. Praktyczne opanowanie przez studentów podstawowych schematów harmonicznych i zapoznanie z rodzajami faktur fortepianowych. Nabycie umiejętności odczytywania i interpretowania funkcji harmonicznych z zapisu symbolicznego. Zapoznanie się z zasadami konstruowania melodii i linii basowej. Opanowanie podstaw improwizacji na podstawie przebiegów harmonicznych.

Wymagania wstępne

Pozytywnie zdany egzamin kwalifikacyjny na I rok studiów I stopnia kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej i zaliczenie IV semestru studiów.

Zakres tematyczny

Podstawy improwizacji fortepianowej: prowadzenie linii melodycznej i linii basu na podstawie przebiegu harmonicznego, realizacja konstrukcji dźwiękowej jako ilustracji do ćwiczeń ruchowo-rytmicznych, czytanie a vista zapisu akordowego (tradycyjnego i stosowanego w muzyce rozrywkowej), transpozycja.

Metody kształcenia

Ćwiczenia praktyczne w formie gry na instrumencie oraz analiza wybranych przykładów literatury muzycznej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie praktycznej realizacji transpozycji wybranych piosenek i ilustracji muzycznej do ćwiczeń ruchowo-rytmicznych oraz czytania a vista zapisu akordowego.

Literatura podstawowa

1.      A. Koszewski: Materiały do nauki improwizacji fortepianowej, PWSM, Poznań, 1968

2.      Maria Kubica-Skarbowska. Podstawy Improwizacji Fortepianowej, Skrypt Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, nr 518, Katowice 1996

3.      A. Poszowski: Harmonia tonalna, PWSM w Gdańsku, Gdańsk 2001

4.      Wojciech Olszewski, Podstawy harmonii we współczesnej muzyce jazzowej i rozrywkowej, PWM, Kraków 2010

Literatura uzupełniająca

1. Maria Kubica-Skarbowska. Podstawy Improwizacji Fortepianowej, Skrypt Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, nr 518, Katowice 1996

2. My first songbook : a treasury of favorite songs to sing and play. vol. 1., Milwaukee 1998

3. Z. Preisner, 10 łatwych utworów na fortepian, Londyn 2000

4.  A. Poszowski: Harmonia tonalna, PWSM w Gdańsku, Gdańsk 2001

5.  A. Bullard, Pianoworks duets : 21 easy duets for all beginners. 1, Londyn 2012

6. G. Mania, M. Gardoń-Preinl, Czytanie a vista w szkole muzycznej II stopnia, Kraków 2017

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Michał Kocot (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 11:18)