SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Anatomia, fizjologia i patologia narządu głosu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Anatomia, fizjologia i patologia narządu głosu
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-AFiP-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Bogumiła Tarasiewicz-Ciesielska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Wyposażenie studenta w wiedzę teoretyczną dotyczącą narządu głosu, jego działania oraz patologii wynikających  z wadliwej techniki wokalnej. Przegląd technik wokalnych stosowanych w muzyce klasycznej i estradowej.

Wymagania wstępne

Egzamin wstępny badający predyspozycje głosowe.

Zakres tematyczny

1. Głos – jako instrument muzyczny.

2. O potrzebie kształcenia głosu.

2. Emisja głosu – definicja, główne założenia i zakres problematyki.

3. Krtań – jako źródło dźwięku (budowa, ruchy, funkcje).

4. Układ oddechowy (budowa układu oddechowego, mechanika oddychania, typy toru oddechowego, apoggio).

5. Rezonans (rodzaje rezonansu, rezonatory, nosowanie).

6. Patologie narządu głosu.

7. Higiena narządu głosu.

8. Fonacja (postawa, żuchwa, krtań, język, podniebienie).

9. Oddychanie (wdech, wydech, apoggio).

10. Pojęcie rejestru.

11. Artykulacja (narządy artykulacyjne).

12. Narząd głosu w mowie i śpiewie.

12. Przegląd technik wokalnych (bel canto, SLS, CVT, mix, belting, jodłowanie, growl).

13. Rodzaje głosu ludzkiego.

Metody kształcenia

Wykład, prezentacja multimedialna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin pisemny sprawdzający przyswojenie wiadomości teoretycznych.

 

Literatura podstawowa

  1. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
  2. Sadolin C., Kompletna technika wokalna, Kopenhaga 2014 
  3. Łastik A., Poznaj swój głos… twoje najważniejsze narzędzie pracy, Warszawa 2002
  4. Zachwatowicz- Jasieńska K., Polskie belcanto. Jak śpiewać dobrze, Kraków 2010

Literatura uzupełniająca

  1. Martienssen-Lohmann F., Kształcenie głosu śpiewaka, Kraków 1953
  2. Bregy E., Elementy techniki wokalnej, Warszawa 1974
  3. Chapman J. L., Singing and Teaching Singing. A Holistic Approach to Classical Voice, San Diego 2017
  4. Kaelin D., Teaching Good Singing, e-book, http://www.deankaelin.com/voice
  5. Titze I., Wielki głos z małej krtani, „Świat Nauki”, luty 2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2022 10:29)