SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Propedeutyka instrumentacji/wstęp do kompozycji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Propedeutyka instrumentacji/wstęp do kompozycji
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-PIn/WstKom-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

W zależności od wyboru studenta praktyczne wprowadzenie w zagadnienia:

1. zamiany środków wykonawczych w procesie opracowywania utworów muzycznych oraz tworzenie partytur na zespoły szkolne (instrumentarium Orffa i inne składy mieszane), klasyczne składy kameralne (zespoły instrumentów smyczkowych, dętych, składy mieszane), zespoły o profilu estradowym (propedeutyka instrumentacji)

lub

2. tworzenia własnych utworów muzycznych w oparciu o dotychczasową wiedzę z zakresu harmonii (harmonizacja melodii), instrumentacji i form muzycznych.

Wymagania wstępne

Pozytywnie zdany egzamin kwalifikacyjny na I rok studiów I stopnia kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej oraz zaliczenie IV semestru studiów. Wybór odpowiednio: propedeutyki instrumentacji lub wstępu do kompozycji.

Zakres tematyczny

Propedeutyka instrumentacji: praktyczne wprowadzenie w możliwości wykonawcze instrumentów orkiestry. Opracowywanie łatwych utworów muzycznych na klasyczne składy kameralne (zespoły instrumentów smyczkowych, dętych, składy mieszane) i zespoły o profilu estradowym.

Wstęp do kompozycji: praktyczne wprowadzenie w samodzielne tworzenie małych form muzycznych. Ćwiczenia z zakresu: harmonizacji melodii, tworzenia melodii, tworzenia form muzycznych w oparciu o dany schemat formalny (forma pieśni, miniatura, ABA, wariacje i in.).

Metody kształcenia

Analiza wybranych przykładów z literatury muzycznej, praktyczne ćwiczenia w opracowywaniu lub tworzeniu utworów i tworzeniu partytur oraz ich omówienie i korekta. Praca w małych grupach z wykorzystaniem komputerów oraz oprogramowania do edycji nut (Sibelius, MuseScore).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie przedłożonych prac pisemnych (partytur).

Literatura podstawowa

1. J. Pawłowski: Podstawy instrumentacji, PWM Kraków, 1980; tom 1-2;

2. K. Guzowski: Podstawowe zagadnienia instrumentacji, AM Gdańsk, 1986;

3. M. Drobner: Instrumentoznawstwo i akustyka, PWN Kraków,1973.

4. M. Komorowska: Orkiestra dziecięca cz. I i II, WSiP Warszawa 1979

 

Literatura uzupełniająca

1. J. Hanslik: Instrumentarium szkolne, Uniwersytet Śląski, Katowice 1981

2. Mateusz Rybnicki, Vademecum instrumentacji, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1987

3. Saumel Adler: The Study of Orchestration, W.W. Norton and Company, New York, 1989

4. Wojciech Olszewski, Sztuka aranżacji w muzyce jazzowej i rozrywkowej, PWM, Kraków, 2010

5. U. Kaiser, C. Gerlitz, Arrangieren und Instrumentieren, Barock bis Pop, Bärenreiter, Kassel, 2009

6. A. Michalski, Wykłady z instrumentacji, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2005

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-04-2022 09:44)