dobierania wybranych metod pracy dla uczniów z różnymi potrzebami edukacyjnymi (Ruch rozwijający wg Weroniki Sherborne, Metoda Marii Montessori,
posługiwania się określoną metodą podczas prowadzenia zajęć dydaktycznych;
konstruowanie scenariuszy zintegrowanych;
kształtowanie kompetencji diagnostycznych, opiekuńczych, wychowawczych i korekcyjno-kompensacyjnych podczas zajęć;
określanie kompetencji kluczowych u wybranej grupy wiekowej uczniów.
Wymagania wstępne
- Ogólne przygotowanie z zakresu psychologii i pedagogiki.
- Student posiada podstawową wiedzę:
w zakresie psychologicznych podstaw funkcjonowania człowieka w kontekście wychowania i kształcenia;
w zakresie rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie , pedagogicznym i społecznym z uwzględnieniem aktywności twórczej.
Zakres tematyczny
Indywidualizacja w kształceniu i wychowaniu.
Szkoła jako instytucja edukacyjna (funkcje, cele edukacyjne i wychowawcze).
Modele współczesnej szkoły.
Alternatywne formy edukacji.
Niepowodzenia dzieci w nauce szkolnej.
Rola nauczyciela w procesie nauczania i wychowania.
Zadania wychowawcy klasy.
Współpraca nauczyciela z rodzicami.
Muzyka jako stymulator kompetencji językowej i komunikacyjnej.
Stymulowanie rozwoju społecznego i moralnego uczniów – wykorzystanie różnych form aktywności twórczej;
Program pracy wychowawczej.
Style kierowania klasą i rozwiązywanie konfliktów.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych.
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Metody pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych (Ruch rozwijający Weroniki Sherborne, Metoda Marii Montessori, Arteterapia w edukacji, Sztuki teatralne w edukacji).
Kompetencje kluczowe.
Diagnoza pedagogiczna.
Konstruowanie indywidualnych programów.
Metody kształcenia
Metody:
Problemowo-odtwórcza; Problemowo-analityczna; Aktywne metody nauczania; Metoda projektów; „Burza mózgów”;
Praca z książką , praca z dokumentem źródłowym; Metody problemowe, twórcze; Drama.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Obecność na ćwiczeniach. Forma zaliczenia w odniesieniu do wiedzy i umiejętności – wybrane zagadnienia do opracowania i omówienia podczas zajęć. Do przygotowania 3 projekty (indywidualny, grupowy i zbiorowy).
Sumaryczna ocena końcowa ustalana jest na podstawie obecności i aktywności studenta na zajęciach, średniej oceny z zagadnień do opracowania, jak również sposobu ich prezentacji, przeprowadzonej dyskusji oraz umiejętności wyłonienia kluczowych problemów.
Literatura podstawowa
R. I. Arends, Uczymy się nauczać, PWN, Warszawa 1988.
E. Aronson, Człowiek - istota społeczna, PWN, Warszawa 1978.
J. Brophy, Motywowanie uczniów do nauki, PWN, Warszawa 2002.
R. Cialdinini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 1994.
D. Olweus, Mobbning - Fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać, Jacek Santorski i CO, Warszawa 1998.
A. Faber, E. Mazlish, Jak mówić, żeby dzieci się uczyły. W domu i w szkole, Wydawnictwo Media Rodzina of Poznań, Poznań 1996.
R. Fischer, W.B. Patton, Dochodząc do "tak". Negocjowanie bez poddawania się, PWN, Warszawa 1994.
S. Hamlin, Jak mówić, żeby nas słuchali, Wydawnictwo Petit, Warszawa 1994.
G. Lang, Jak być lepszym w szkole. Trening mentalny dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Neptun, Gdańsk 1995.
Literatura uzupełniająca
M. Łobocki, Wybrane problemy wychowania nadal aktualne, Lublin 2004r.
K. Konarzewski, K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania – t. 1-2, W-wa 2002r.
Z. Kwieciński, B.Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, W-wa 2003r.
M. Dudzikowa, Pomyśl siebie. Mini eseje dla wychowawcy klasy, Gdańsk 2007r.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anna Łuczak (ostatnia modyfikacja: 27-04-2022 20:22)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.