SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy programowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy programowania
Kod przedmiotu 11.3-WF-FizP-PPr-S21
Wydział Wydział Fizyki i Astronomii
Kierunek Astronomia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Kośmider
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 60 4 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest nauka podstaw programowania oraz umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do rozwiązywania różnorodnych problemów z szczególnym uwzględnieniem problemów dotyczących nauk ścisłych. Takie podejście do programowania wymaga zrozumienia nie tylko składni języka programowania, ale również podstaw algorytmiki, faz tworzenia oprogramowania, standardów kodowania, umiejętności pracy z dokumentacją oraz analizy i redukcji złożonego problemu do szeregu problemów elementarnych. Podstawy programowania stanowią również niezbędny fundament dla zrozumienia kolejnych przedmiotów komputerowych takich jak m.in. metody numeryczne, programowanie obiektowe czy modelowanie i symulacje komputerowe.

 

Wymagania wstępne

Zakłada się, że uczestnicy zajęć posiadają podstawową wiedzę z zakresu pracy z komputerem, podstawowa znajomość dowolnie wybranego edytora tekstu z opcją kolorowania składni). .

 

Zakres tematyczny

  1. Krótka historia i charakterystyka języka Python
  2. Środowisko pracy, konwencje nazewnictwa
  3. Typy danych, zmienne, operator podstawienia, operatory logiczne i matematyczne
  4. Instrukcja warunkowa, operator warunkowy
  5. Pętle
  6. Sekwencyjne typy danych: stringi, listy, tuple, słowniki, zbiory
  7. Funkcje
  8. Standardowe moduły i pakiety, własne moduły
  9. Wyjątki
  10. Operacje plikowe
  11. Pojęcie klasy i obiektu, metody
  12. Wykorzystanie numpy do obliczeń i symulacji
  13.  Matplotlib – wstęp do wizualizacji danych

Metody kształcenia

Dyskusja, praca w grupie, praca z dokumentacją, burza mózgów, pogadanka, prezentacja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa składa się z:  10% to średnia z aktywności na zajęciach, 40% to średnia z testów/sprawdzianów w trakcie semestru, 50% to ocena projektu końcowego.

Literatura podstawowa

1. "Python. Wprowadzenie. Wydanie IV", M.Lutz, Helion

2. "Python dla każdego. Podstawy programowania. Wydanie III", M.Dawson, Helion

3. "Automatyzacja nudnych zadań z Pythonem. Nauka programowania", A. Sweigart

Literatura uzupełniająca

1. "The Complete Python Course For Beginners" youtube na kanale Tech with Tim (https://www.youtube.com/watch?v=sxTmJE4k0ho)

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Wojciech Lewandowski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-05-2022 11:24)