SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia fizyki |
Kod przedmiotu | 13.2-WF-FizP-HF-S17 |
Wydział | Wydział Fizyki i Astronomii |
Kierunek | Fizyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Fizyka ogólna, nauczycielska |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rozwojem pojęć i metod badawczych fizyki oraz nauk pokrewnych na tle historycznych zmian społeczno-światopoglądowych. Pokazane jest, że rozwój nauki nie odbywa się „prostoliniowo”, a wprost przeciwnie, obfituje w meandry i ślepe uliczki. Dzięki multimedialnym prezentacjom towarzyszącym wykładowi, przekaz werbalny jest ilustrowany licznymi przykładami.
Opanowanie materiału będącego przedmiotem zajęć na wcześniejszych smestrach.
Geneza nauki: wiedza potoczna, praktyka, magia, filozofia
Podział nauk, zinstytucjonalizowanie nauki, cele nauki
Metodologia naukowa na przestrzeni wieków
Prehistoria nauk
Nauki fizyczne w starożytności
Nauki fizyczne w średniowieczu
Przedkopernikańskie systemy budowy Wszechświata
Podwaliny nauk nowożytnych: eksperyment, prawa ilościowe
Od rewolucji naukowej do czasów oświecenia
Epoka fizyki klasycznej
Szalone lata początku XX wieku
Jak oswajano mechanikę kwantową?
Wielkie zespoły, wielkie urządzenia, wielkie odkrycia
Od układu heliocentrycznego do fal grawitacyjnych
Co dalej i jak dalej?
Zajęcia ze studentami mają formę wykładu połączonego z dyskusją. Studenci przed kolejnymi wykładami powinni przypomnieć sobie podstawowe wiadomości związane z omawianym zagadnieniem.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą oceny studenta jest praca zaliczeniowa oparta o zagadnienia wybrane przez studenta z listy podanej przez prowadzącego na miesiąc przed końcem zajęć.
A. Drzewiński, J. Wojtkiewicz, Opowieści z historii fizyki, PWN 2001.
J. Przystawa, Odkryj smak fizyki, Wydawnictwa Szkolne PWN 2012
A. K. Wróblewski, Historia fizyki. Od czasów najdawniejszych do współczesności, PWN 2007.
Dzieje nauki. Nauki ścisłe i przyrodnicze, Wydawnictwa Szkolne PWN 2011
1. M. Bragg, R. Gardiner, Na barkach gigantów. Wielcy badacze i ich odkrycia od Archimedesa do DNA, Prószyński i S-ka, Warszawa 2005.
2. Sean Carroll, Cząstka na końcu Wszechświata. Bozon Higgsa i nowa wizja rzeczywistości, Prószyński i S-ka, Warszawa 2014.
3. E. Gates, Teleskop Einsteina. W poszukiwaniu ciemnej materii i ciemnej energii we Wszechświecie, Prószyński i S-ka 2010.
4. T. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, PWN 1968.
Zmodyfikowane przez dr Marcin Kośmider (ostatnia modyfikacja: 04-04-2022 20:41)