SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komputerowe gromadzenie i przetwarzanie danych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komputerowe gromadzenie i przetwarzanie danych
Kod przedmiotu 11.3-WF-FizTP-KGPDa-S18
Wydział Wydział Fizyki i Astronomii
Kierunek Fizyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Kośmider
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów  ze sposobem w jaki komputer przechowuje dane w postaci binarnej, z typami danych i ich sposobem reprezentacji, relacjami,  metodami pozyskiwania i przechowywania danych, interpretacji danych.

Wymagania wstępne

Umiejętność obsługi systemu Windows lub Linux,  znajomość podstaw programowania w dowolnym języku.

 

Zakres tematyczny

- Liczby całkowite i zmiennoprzecinkowe w pamięci komputera
- Reprezentacja złożonych typów danych
- Dane kategoryczne i numeryczne, pojęcie
- Pojęcie relacyjnych baz danych, sposoby modelowania relacji
- Format:  JSON, CSV i XML
- Dane binarne na przykładzie plików graficznych
- Podstawy statystycznej analizy danych i graficznej prezentacji wyników
- Projekt badania naukowego: hipoteza, projekt, zbieranie danych, analiza

- Biblioteka graficzna Matplotlib, podstawowe wykresy, typy obiektów graficznych i ich zastosowanie.
- Podstawowe formaty graficzne i formaty dokumentów elektronicznych.
- Osadzanie grafiki w dokumentach dvi, ps i pdf.
- Wykorzystanie bibliotek numerycznych do podstawowych obliczeń naukowych i technicznych.
- Sporządzanie raportów z obliczeń i doświadczeń naukowych.

Metody kształcenia

Laboratorium komputerowe, dyskusja, projekt, burza mózgów

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

50% - pozytywna średnia ocena z testów i sprawdzianów przeprowadzonych w trakcie zajęć,  50% - ocena z projektu końcowego

Literatura podstawowa

Materiały w internecie

 

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Kośmider (ostatnia modyfikacja: 04-04-2022 20:32)