SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka zawodowa I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka zawodowa I
Kod przedmiotu 13.2-WF-FizP-PZ-I-S20
Wydział Wydział Fizyki i Astronomii
Kierunek Fizyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Występuje w specjalnościach nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Kalaga
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 60 4 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem praktyk zawodowych jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną. Zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego.

Zakres tematyczny

Obserwowanie:

  • czynności podejmowanych przez nauczyciela-opiekuna w toku prowadzonych przez niego lekcji, aktywności uczniów,
  • toku metodycznego lekcji, stosowanych metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,
  • interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko (uczeń) oraz interakcji między uczniami w toku lekcji,
  • procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie, ich prawidłowości i zakłóceń,
  • dynamiki i klimatu społecznego grupy, ról pełnionych przez dzieci, zachowania i postaw uczniów,
  • sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów,
  • sposobu oceniania uczniów,
  • sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej,
  • funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
  • działań podejmowanych przez nauczyciela na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny,
  • organizacji przestrzeni w klasie, sposobu jej zagospodarowania (ustawienie mebli, wyposażenie, dekoracje).

 

Współdziałanie z nauczycielem-opiekunem w:

  • planowaniu i przeprowadzaniu lekcji;
  • organizowaniu pracy w grupach,
  • kontrolowaniu i ocenianiu uczniów;
  • przygotowywaniu pomocy dydaktycznych,
  • wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej,
  • podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
  • organizowaniu przestrzeni klasy;
  • sprawowaniu nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa.

 

Pełnienie roli nauczyciela poprzez:

  • planowanie lekcji, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,
  • dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści oraz dynamiki grupy uczniowskiej,
  • organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane konspekty,
  • wykorzystywanie w toku lekcji środków multimedialnych i technologii informacyjnej,
  • dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji do poziomu rozwoju uczniów,
  • diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów,
  • dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • podejmowanie współpracy z innymi pracownikami szkoły - innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem oraz specjalistami pracującymi z dziećmi.

 

Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych:

  • prowadzenie dokumentacji praktyki,
  • konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką
  • ocena własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),
  • ocena przebiegu prowadzonych lekcji (zajęć) oraz realizacja zamierzonych celów,
  • konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji.

 

Praktyka trwa trzy tygodnie i realizowana jest w szkole podstawowej we wrześniu po IV semestrze studiów. Zaliczenie praktyki odbywa się w semestrze V.

Metody kształcenia

Ćwiczenia praktyczne w szkole podstawowej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę praktyki składają się:

  1. opinia wraz z oceną wystawiona przez nauczyciela-opiekuna ze szkoły (50%),

  2. prawidłowo wypełniony i poświadczony przez szkołę Dziennik Praktyk (20%),

  3. konspekty prowadzonych zajęć (min. 10 lekcji) oraz arkusze hospitacji lekcji/zajęć (20%),

  4. terminowość przedkładania odpowiednich dokumentów związanych z realizacją praktyki oraz sposób ich przedstawienia (10%).

Literatura podstawowa

  1. Podręczniki do fizyki dla szkoły podstawowej.

  2. Programy i rozkłady materiału nauczania fizyki dla szkoły podstawowej.

  3. Podstawa programowa dla II etapu edukacyjnego.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Joanna Kalaga (ostatnia modyfikacja: 13-04-2022 23:32)