SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy kompozycji i aranżacji jazzowej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy kompozycji i aranżacji jazzowej
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-PKiAJazz-S21
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Bartosz Pernal
  • dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

[1] Tworzenie kompozycji wokalnych i wokalno-instrumentalnych na składy kameralne. [2] Rozwijanie umiejętności zapisywania muzyki w formie partytur i tzw. lead sheet.

Wymagania wstępne

Zaliczony II semestr na kierunku Jazz i muzyka estradowa oraz wybór przedmiotu.

Zakres tematyczny

Tworzenie prac kompozytorskich i aranżacyjnych zgodnie z predyspozycjami i zainteresowaniami studenta. 

Metody kształcenia

Prezentacja dorobku kompozytorów XX i XXI wieku, dyskusja, praca własna studenta, instruktaż pedagoga. Użycie oprogramowania, np. Sibelius, MuseScore, Logic Pro X.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie ze stopniem obejmuje:

  • Obecność na zajęciach i aktywną pracę pod kierunkiem prowadzącego;
  • Pracę własną – przygotowanie minimum trzech prac kompozytorskich lub aranżerskich.

Każda z prac twórczych nie może być oceniona na mniej niż 3,0 aby otrzymać zaliczenie przedmiotu.

Literatura podstawowa

  • Dariusz Terefenko, Teoria jazzu. Od podstaw do poziomu zaawansowanego, PWM 2020
  • Mark Levine, Jazz Piano Book, Sher Music 1989
  • Mark Levine, The Jazz Theory, Sher Music 1995
  • Garcia Rusell, The Professional Arranger Composer, Criterion Music Co.
  • Nestico Sammy, The Professional Arranger, Fenwood Music Co.,1993
  • Wright Rayburn, Inside The Score, Kendor Music, 1982
  • Sebesky Don, The Contempotary Arranger, Alfred Publishing Co.
  • Mancini Henry, Sounds And Scores, Northridge Music Inc.
  • Dobbins Bill,Jazz Arranging And Composing, A Linear Approach, Advance Music, 1986
  • Sturm Fred, Changes Over Time: The Evolution Of Jazz Arranging, Advance Music, Mainz 1995
  • Olszewski Wojciech Kazimierz, Sztuka aranżacji w muzyce jazzowej i rozrywkowej, PWM 2020

Literatura uzupełniająca

  • Guzowski Kazimierz, Podstawowe zagadnienia instrumentacji, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2005
  • Pawłowski Józef, Podstawy Instrumentacji cz.I i II, PWM 1966
  • Ciechan Zbigniew, Aranżacja, Centralny Ośrodek Metodyki Upowrzechniania Kultury, Warszawa 1972;
  • Stone Kurt, Music Notation In The Twentieth Century: A Practical Guidebook, W. W. Norton & Company, New York 1980
  • Schaeffer Bogusław, Wstęp do Kompozycji, PWM, Kraków 1976
  • Ponadto: wybrane partytury i nagrania kompozytorów XX i XXI wieku.

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 15-04-2022 17:43)