SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Instrument główny |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-JiMEP-ING-Ć-S14_gen98J46 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Jazz i muzyka estradowa |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
[1] Osiągnięcie właściwego brzmienia instrumentu.
[2] Rozwijanie sprawności technicznej w grze na instrumencie.
[3] Pogłębienie świadomości harmonicznej, poczucia rytmu, artykulacji.
[4] Rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowanie skal na przykładzie różnych progresji akordowych (wraz z ich modyfikacjami).
[5] Rozwój techniki improwizacji w oparciu o materiał harmoniczny wybranych standardów jazzowych lub innych utworów zawierających elementy muzyki improwizowanej.
[6] Rozwijanie umiejętności gry a’vista.
[7] Ukierunkowanie studenta na samodzielny rozwój zainteresowań muzycznych: rozwijanie predyspozycji twórczych w improwizacji oraz doskonalenie umiejętności samodzielnego interpretowania utworów zgodnie z kanonami stylu i formy muzycznej.
[8] Rozwijanie umiejętności pracy jako solista oraz w dużym zespole wykonawczym.
[9] Rozwijanie umiejętności transponowania przebiegów harmonicznych.
[10] Rozwijanie umiejętności improwizacji w oparciu o wybrane formy organizacji materiału dźwiękowego (melodic structures, upper structures, improwizacja motywiczna, improwizacja atonalna, outside playing, politonalność, polirytmia).
Zaliczenie semestru drugiego.
[1] Skale: bluesowa, pentatonika dur, moll, wszystkie modusy skali jońskiej, wszystkie modusy skali moll-melodycznej, zmniejszona, zwiększona, całotonowa, alterowana, jońska bebopowa, dorycka bebopowa, miksolidyjska bebopowa – praktyczne przykłady ich zastosowań. [2] Improwizacja na bazie progresji II-V- I, I-VI-II-V, IV-VIIb-I, progresji typu „Count Basie”, Coltrane changes.
[3] Dźwięki przejściowe w poszczególnych skalach tzw. "passing notes”.
[4] Znajomość wybranych form jazzowych: blues jazzowy, blues parkerowski, blues molowy, rhythm changes.
[5] Zastosowanie i znaczenie substytutu trytonowego, tercjowego w improwizacji jazzowej.
[6] Opanowanie różnych rodzajów artykulacji właściwej dla stylistyki jazzowej.
[7] Techniczne podstawy gry na instrumencie: oddech, intonacja, zadęcie, artykulacja.
[9] Etiudy jazzowe oraz klasyczne, wybrane standardy jazzowe lub inne utwory zawierające elementy muzyki improwizowanej.
[10] Analiza, zapis melodyczno - harmoniczny i opanowanie techniczne wybranych partii solowych.
[11] Improwizacja: brzmienie, frazowanie, stylistyka.
[12] Improwizacja w oparciu o wybrane formy organizacji materiału dźwiękowego (melodic structures, upper structures, improwizacja motywiczna, improwizacja atonalna, outside playing, politonalność, polirytmia).
Ćwiczenia, zajęcia indywidualne, dyskusja dydaktyczna, próba, koncert.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
[1] Obecność na zajęciach.
[2] Wykonanie z zespołem dwóch z trzech dowolnie wybranych standardów jazzowych lub innych utworów zawierających elementy muzyki improwizowanej przygotowanych wcześniej z pedagogiem.
FORTEPIAN:
Dobbins Bill, The Contemporary Jazz Pianist: A Comprehensive Approach To Keyboard Improvisation, GAMT Music Press 1978
Haerle Dan, Jazz Piano Voicings: Transcribed Comping From Volume 41 Body & Soul, Jamey Aebersold 1994
LaVerne Andy, Tons of Runs for the Contemporary Pianist, Alfred Music 1999
Levine Mark, Jazz Piano Book, Sher Music Co., Petaluma 1989
Levine Mark, Jazz Theory Book, Sher Music Co., Petaluma 1995
Muller Michael, The Wynton Kelly Collection: 25 Solo Transcriptions, Alfred Music 2015
Sher Chuck, The New Real Book Vol. 1-3, Sher Music, Petaluma 1995
Hołownia Bogdan, O Harmonii Jazzowej, HoBo Records 2012
Davis Suzanne, Jazz Piano Comping, Berklee Press 2012
Felts Randy, Reharmonization Techniques, 2002
Schmeling Paul and Limina Dave, Instant Keyboard, Berklee Press 2002
Dobbins Bill, A Creative Approach to Jazz Piano Harmony, Schott Music 2012
Bergonzi Jerry, Inside Improvisation, Vol. 1-7, Advance Music 1992
Baker David, The Bebop Scales and Other Scales in Common Use, Alfred Publishing Co Inc. 1988
Baker David, Learning the Bebop Language, Alfred Publishing Co Inc. 1988
Baker David, Techniques for Learning and Utilizing Bebop Tunes, Alfred Publishing Co Inc. 1988
Mance Junior, How To Play Blues Piano, Ray Brown Music 1967
Barrow Will, Learn and Master Piano with Will Barrow, Legacy Learning Systems 2007
Wise Les, Bebop Bible, Reh Publications 1982
GITARA:
Bliziński Marek, Gitara Jazzowa, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1982
Sher Chuck, The New Real Book Vol. 1-3, Sher Music, Petaluma 1995
Góralski Andrzej, Gitara Elektryczna, TART, Wrocław 1994
Parker Charlie, Omnibook, Atlantic Music 2009
Leavitt William, Reading Studies For Guitar, Berklee Press Publications 1979
materiały DVD:
Pass Joe, Jazz Lines, Alfred Music 2004
Scofield John, Jazz - Funk Guitar, Alfred Music 2005
TRĄBKA
Charles Colin, Advanced Lip Flexibilities for Trumpet, New York 1972
Slonimski Nicolas, Thesaurus of Scales and Melodic Patterns, Coleman-Ross Co., New York, 1974
Parker Charlie, Omnibook, Atlantic Music 2009
PUZON
Kleinhammer Edward, The Art of Trombone Playing, Alfred Music 1996
Snell Keith, Belwin Master Duets; Trombone Intermediate; Volume 1, Alfred Music 1999
Snell Keith, Belwin Master Duets; Trombone Advanced; Volume 1, Alfred Music 1999
Roth Michael, Svoboda Mike, The Technicques of Trombone Playing, Bärenreiter 2017
Johnson J.J., Exercises and Etudes For The Jazz Instrumentalist: Bass Clef Edition, Hal Leonard 2002
McChesney Bob, Jazz Etudes And Duets, Chesapeake Music
Davis Michael, 10 Minute Warm-Up Routine For Trombone, Hip-Bone Music, Nowy Jork 1997
SAKSOFON
Bergonzi Jerry, Inside Improvisation, Vol. 1-7, Advance Music 1992
Butler Hunt, Canonnball Adderley: 20 Solos, Brett Music 1990
Coltrane John, Porcellik Bobby, Sickler Don, The Artistry Of John Coltrane, United Artists Music 1979
Fishman Greg, Artist Transcriptions - Stan Getz, Hal Leonard Publishing Corporation, 1993
Liebman David, Developing Personal Saxophone Sound, Dorn Publications 1994
Middleton Andy, Melodic Improvising, Advance Music 2015
Pendletone Brian, 15 Tenor Solos, Sweet Pen Publishing
Parker Charlie, Omnibook, Atlantic Music 2009
Rasher Sigmunt, Top-Tones For The Saxophone. Four-Octave Range, Carl Fisher
Weiskopf Walt, Ricker Ramon, Coltrane - A Player's Guide To His Harmony, Jamey Aebersold 2001
KONTRABAS / GITARA BASOWA:
Carter Ron, Building Jazz Bass Lines. A Compendium Of Techniques For Great Jazz Bass Lines, Hal Leonard 1998
Collman Todd, Bass Tradition, Jamey Aebersold 1985
Hrabe Josef, 86 Etiudes For String Bass, Carl Fisher
Johnson J.J., Exercises and Etudes For The Jazz Instrumentalist: Bass Clef Edition, Hal Leonard 2002
Niedziela Jacek, Kontrabas Jazzowy, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, Wrocław 2013
Richmond Mike, Modern Walking Bass Technique, Pedxing Music 1994
Reid Rufus, Rufus Reid Bass Lines, Jamey Aebersold 2010
Stephens Sonny, Ron Carter Bass Lines, Jamey Aebersold 2010
Storch Ernst, Etudes For String Bass, Vol. 1-2, Belwin Mills Publications, New York, 1900
Stinnett Jim, The Music Of Paul Chambers, Stinnett Music 1983
Wheeler Tyrone, Tyrone Wheeler Bass Lines, Jamey Aebersold 1993
PERKUSJA:
Thigpen Ed, The Sound of Brushes, Alfred Music 2000
Chaffee Gary, Time Functioning Patterns, Alfred Music 1994
Gary Chaffee, Rhythm & Meter Patterns, Alfred Music 1994
Gary Chester, The New Breed, Drums: Systems for the Development of Your Own Creativity, Hal Leonard 2006
George Lawrence Stone, Accents and Rebounds: For The Snare Drummer, Alfred Music 2009
George Wilcoxon, The All American Drummer 150 Rudimental Solos, Ludwig Masters, Boca Raton
DeJohnette Jack, Perry Charlie, The Art of Modern Jazz Drumming, Drum Center Publications 1988
Riley John, Beyond Bop Drumming, Manhattan Music Publications 2005
Pratt John, 128 Modern Street Beats and Rudimental Solos, Hal Leonard 2009
Dahlgren Marvin, Dahlgren's Drum Set Control, Spiral Bound 1969
Sanford Moeller, The Moeller Book The Art Of Snare Drumming, Ludwig Master Publications 2016
Siegfried Fink, Studien für kleine Trommel, Musiknoten 2000
Houghton Steve, Studio and Big Band Drumming, Ring Bound 1985
materiały DVD:
Weckl Dave, Back to Basics: An Encyclopedia of Drumming Techniques, Alfred Music 2003
Weckl Dave, Next Step, Alfred Music 2003
GITARA:
Pease Ted, Jazz Composition. Theory And Practice, Berklee Press Publications 2003
Lesicki Artur, Jak oni to robią, Wydawnictwo Muzyczne Absonic 2008
Lesicki Artur, Rzemiosło i sztuka cz. 1 i 2, Wydawnictwo Muzyczne Absonic 2010
Coker Jerry, Improvising Jazz, Touchstone 1987
PUZON:
Arban Laurent, Complete Arban's Famous Method for Slide and Valve Trombone and Baritone in Bass Clef, Carl Fisher 1936
Baker David, Jazz Styles & Analysis: Trombone, Maher 1973
Coker Jerry, Paterns For Jazz, Studio P/R 1970
FORTEPIAN:
Czerny Carl, Ćwiczenia Ośmiotaktowe, Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Altberg Emma, Romaszkowa Zofia, 313 wprawek na fortepian, Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1992
Ze względu na odmienną specyfikę instrumentów poniżej przedstawiono szczegółowy zakres tematyczny:
FORTEPIAN:
Wykształcenie prawidłowych układów akordów - voicing (prawa i lewa ręka);
Ćwiczenia sprzyjające rozwojowi elementu harmonicznego (akord, skala faktura);
Nauka akompaniamentu (comping) - opracowanie pamięciowe jak największej ilości standardów jazzowych;
Opanowanie umiejętności gry a’vista (zwłaszcza z zapisu funkcyjnego)
Praca nad artykulacją i "timem";
Nauka gry zespołowej (combo).
Poznanie różnorodnych stylów fortepianowych.
GITARA:
Wszystko o instrumencie - budowa gitary elektrycznej, dobór właściwego rodzaju strun oraz prawidłowa regulacja instrumentu.
Zagadnienia techniczne: rodzaje kostkowania, technika lewej ręki;
Problemy artykulacyjne: technika „hammer-on”, „pull-off”, slide, artykulacja charakterystyczna dla różnych stylów muzycznych.
Rozwijanie techniki instrumentalnej poprzez pracę z metronomem. Praca nad brzmieniem instrumentu.
Rozwijanie techniki akordowej poprzez zastosowanie przewrotów akordów w technice „drop two” oraz voicingów.
Gra a’vista w oparciu o podręcznik Williama G. Leawitta pt: „Reading Studies for Guitar” (tom I, II).
Improwizacja w oparciu o skale (bluesową, pentatoniczną molową i durową, jońską, dorycką, frygijską, lidyjską, miksolidyjską, eolską, lokrycką, zmniejszoną, całotonową, alterowaną, molową melodyczną i molową harmoniczną) oraz w oparciu o formę 12-taktowego bluesa (analiza wybranych nagrań).
Rozwijanie techniki gry w oparciu o ćwiczenia oparte na materiale dźwiękowym w/w skal: interwały, pasaże oparte na czterodźwiękach septymowych zbudowanych na kolejnych stopniach wybranej skali.
KONTRABAS / GITARA BASOWA:
Praca z metronomem (tempa średnie i wolne, beat na 2 i 4; tempa szybkie-beat na 1 i 3, oraz 2 i 4; inne metrum);
Problemy artykulacyjne: legato, arco w jazzie, arpeggio 2-, 3- i 4-dźwiękowe;
Budowa linii basowych typu walking w oparciu o harmonię utworu, latynoskie linie basowe;
Gra a’ vista (w tym partie big–bandowe);
Etiudy, standardy obowiązkowe (według listy);
Transkrypcje kontrabasowej solówki jazzowej;
Improwizacja: brzmienie, frazowanie, stylistyka.
PERKUSJA:
Poznanie podstawowych technik gry na instrumentach perkusyjnych używanych we współczesnej muzyce jazzowej i rozrywkowej – trzymanie pałek, różne rodzaje uderzeń, technika nóg. Efektywne sposoby ćwiczenia poszczególnych technik gry. Praca z metronomem oraz z nagraniami;
Rozwijanie improwizacji w grze na instrumentach perkusyjnych w oparciu np. o technikę werblową oraz dobór brzmień poszczególnych instrumentów;
Improwizacja;
Nauka gry miotełkami – różne techniki i style;
Praca z sekcją rytmiczną - rozwijanie umiejętności akompaniamentu;
Poznawanie form i stylów w muzyce jazzowej i rozrywkowej: jazz, rock, blues, fusion, rytmy latynoskie - na przykładach obowiązujących standardów;
Nieregularne metrum w różnych stylach muzycznych.
Zakres tematyczny dla trąbki, puzonu i saksofonu nie wymaga szczegółowego uzupełnienia.
Zmodyfikowane przez mgr Wojciech Pruszyński (ostatnia modyfikacja: 11-04-2022 11:45)