SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wykład monograficzny w dyscyplinie nauki o sztuce - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wykład monograficzny w dyscyplinie nauki o sztuce
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMED-WykMonDyscNoSzt-S22
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Andrzej Tuchowski
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wybranymi sylwetkami kompozytorów i zagadnieniami z zakresu muzyki XX i XXI wieku. Zdobycie specjalistycznej wiedzy w zakresie wielu aspektów polskiej kultury muzycznej w XX i XXI wieku.

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu w 2. semestrze.

Zakres tematyczny

Wybrane na dany semestr zagadnienia z zakresu muzyki XX i XXI według decyzji prowadzącego przedmiot, dostosowane do poziomu wiedzy i zainteresowań grupy.

Przykładowe zagadnienia w porządku chronologicznym:

  • Co to jest tonalność? Jak rozsadzono system dur-moll: wczesne początki wielkiej destrukcji (późny romantyzm: Wagner, Strauss).  

  • Muzyka na ziemiach polskich pod zaborami -  na przełomie XIX i XX wieku aż do 1918: ogólna sytuacja społeczno-polityczna, główne partie i stronnictwa, patriotyczne i społeczno-polityczne zaangażowanie artystów- muzyków (Ignacy J. Paderewski, Feliks Nowowiejski) . Najwybitniejsi twórcy i wykonawcy  tego okresu. 

  • Urzekający świat impresjonizmu (Satie, Debussy, Ravel).

  • Okres II Rzeczypospolitej - twórczość i działalność pedagogiczna, publicystyczna oraz społeczna Karola Szymanowskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Tadeusza Szeligowskiego, Ludomira Różyckiego. Wielcy wirtuozi tego okresu (Artur Rubinstein, Ignacy J.Paderewski, Paweł Kochański, Grzegorz Fitelberg, Józef Hofman)

  • Neoklasycyzm - czy powrót do korzeni? (grupa sześciu, Bartòk, Strawiński, Prokofiew, Szostakowicz, Hindemith, Bacewicz i in.).

  • Rytm - to jest to! (Strawiński, Bartòk, Varèse)

  • Równe prawa dla wszystkich dźwięków. Dodekafonia (Schönberg, Berg, Webern).

  • Wielkie indywidualności XX wieku: Igor Strawiński.

  • Dodekafonia do kwadratu, czyli serializm (Messiaen, Boulez, Stockhausen, Nono).

  • II wojna światowa: Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Władysław Szpilman - twórczość, działania dla Ruchu Oporu

  • Wielkie indywidualności XX wieku: Olivier Messiaen.

  • Polska muzyka po 1945: w kraju i na emigracji (Lutosławski - klasyk muzyki polskiej XX wieku, Roman Palester i Andrzej Panufnik - problem  "muzyki źle obecnej", Krzysztof Penderecki. Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar - od sonoryzmu i awangardy do "Nowego Romantyzmu" , Grupa 49 - początki "Warszawskiej Jesieni") 

  • Barwa - to jest to! Sonoryzm (Ligeti, Xenakis, Lachenmann, Penderecki i druga awangarda) .

  •  Muzyka amerykańska XX wieku (Cowell, Ives, Cage, Feldman, Crumb i in.).

  • Wielkie indywidualności XX wieku: Witold Lutosławski.

  • Mniej znaczy lepiej? Minimal music (Reich, Glass, Górecki, Kilar).

  • Półton to o wiele za dużo: muzyka mikrotonalna (Ives, Hába, Partch, Stockhausen i in.).

  • Dźwięk od podszewki: spektralizm (Scelsi, Grisey, Murail).

  • Z prądem czy pod prąd? Muzyka elektroniczna (Schaeffer, Stockhausen, Rudnik, Kotoński, IRCAM, Boulez, Chołoniewski, Zielińska i in.).

  • Czy wszystko jest względne? Postmodernizm, i co dalej? (współczesna twórczość kompozytorów polskich i zagranicznych, wybrane sylwetki i utwory)

  • Polska muzyka na przełomie XX/XXI wieku

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny – z dyskusją.

Wykład z prezentacją multimedialną obejmującą materiały dźwiękowe, filmowe i fragmenty partytur.

Analiza wybranych partytur, przygotowanie własnych próbek kompozytorskich, omówienie ich w trakcie zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunki zaliczenia: min. 70% obecności na wykładzie, przygotowanie wymaganych prac, zaliczenie testu semestralnego (min. 51% poprawnych odpowiedzi).

Literatura podstawowa

B. Schaeffer, Mały informator muzyki XX wieku, PWM Kraków, 1987

C. Cox, D. Warner (red.), Kultura dźwięku, teksty o muzyce nowoczesnej, słowo / obraz terytoria, Gdańsk, 2010

 T.A. Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa, 1981

 W. Rudziński, Muzyka naszego stulecia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995

 E. Antokoletz, Muzyka XX wieku, Wydawnictwo POZKAL, Inowrocław, 2009

B. Schaeffer, Wstęp do kompozycji, PWM Kraków, 1976

Literatura uzupełniająca

K. Baculewski, Historia muzyki polskiej, t. VIII – Współczesność, cz. 1: 1939-1974, Warszawa 1996.

I. Lindstedt, Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010

Ch. B. Rae, Muzyka Lutosławskiego, PWN, Warszawa, 1996

M. Szoka, George Crumb, Muzyka onirycznych wizji i magicznych formuł, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Łódź, 2011

J. Luty, John Cage. Filozofia muzycznego przypadku, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław, 2011

D. Cichy (red.), seria: Nowa muzyka amerykańska, Nowa muzyka brytyjska, Nowa muzyka niemiecka, Korporacja Ha!art, Kraków, 2010

Uwagi

Zakres tematyczny przedmiotu w kolejnych semestrach może zostać odpowiednio zawężony lub rozszerzony w ramach wymienionych zagadnień zależnie od decyzji prowadzącego oraz zainteresowań studentów w grupie.


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 20-05-2022 08:41)