SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Harmonia jazzowa z kształceniem słuchu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Harmonia jazzowa z kształceniem słuchu
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMED-HarJazzKsztSłuch-S22
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Bartosz Pernal
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

[1] Rozwijanie zdolności identyfikowania złożonych struktur harmonicznych i rytmicznych. [2] Doskonalenie umiejętności analizowania materiału dźwiękowego w aspekcie melodii, harmonii i rytmu. [3] Pogłębienie wiedzy i umiejętności w obszarze kształtowania złożonych struktur harmonicznych (polychords, mirror chords i in.)

Wymagania wstępne

Pozytywny wynik zdanego konkursowego egzaminu wstępnego na kierunek Jazz i muzyka estradowa.

Zakres tematyczny

Słuchowe rozpoznawanie cech materiału dźwiękowego w zakresie progresji harmonicznych, zwrotów melodycznych i struktur rytmicznych w kontekście estetyki muzyki jazzowej.

Metody kształcenia

[1] Ćwiczenia słuchowe z materiałem dźwiękowym wykonywanym na fortepianie lub odtwarzanym z plików audio:

  • Analiza fragmentów solowych partii improwizowanych; 

  • Analiza struktur harmonicznych tworzących relacje akordowe:

[2] Dyktanda pamięciowe lub zapisywane symultanicznie, także w formie uzupełniania luk w tekście muzycznym. 

[3] Prace domowe:

  • Samodzielne tworzenie zwrotów melodycznych i harmonicznych nawiązujących do dziedzictwa wybranych artystów jazzowych;

  • Transkrypcje wybranych fragmentów solowych partii improwizowanych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

[1] Sprawdziany słuchowe w zakresie wiedzy i umiejętności rozpoznawania materiału dźwiękowego (próg 51% poprawnych odpowiedzi); 

[2] Sprawdziany słuchowe w zakresie umiejętności operowania materiałem muzycznym i pamięcią muzyczną;

[3] Prezentacja przygotowanych samodzielnie (w toku cotygodniowej pracy własnej) transkrypcji solowych partii improwizowanych, prezentowane indywidualnie, zaliczane na ocenę w czasie zajęć i/lub konsultacji.

Literatura podstawowa

  1. Parker Charlie, Omnibook, Atlantic Music Corporation, 1978 

  2. Liebman David, A Chromatic Approach to Jazz Harmony and Melody, Advanced Music, Burlington 2009.

  3. Middleton Andy, Melodic Improvising, Alfred Music, Burlington 2009.

  4. Targońska Izabela, Kształcenie pamięci muzycznej (dyktanda z CD), Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 1991 i późn.

  5. Dobrowolska-Marucha Danuta, Dyktanda muzyczne, PWM, Kraków 1994 i późn.

  6. Coan Carl, The Michael Brecker Collection, Hal Leonard Corporation, Milwaukee 1999. 

Literatura uzupełniająca

Transkrypcje solowych partii improwizowanych wybranych artystów jazzowych.

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 12-04-2022 11:02)