SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne metody improwizacji i organizacji materiału muzycznego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne metody improwizacji i organizacji materiału muzycznego
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMED-WspółMetImOrgMatMuz-S22
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Majewski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

[1]szczegółowa analiza wszystkich elementów muzycznej ekspresji, ich emocjonalnego nasycenia i zastosowania do budowania napięć i prowadzenia narracji [2] poznanie i praktykowanie różnych form pracy z materiałem muzycznym wykorzystującym improwizację: improwizacja kolektywna, improwizacja dyrygowana za pomocą systemu znaków, interpretacja partytur graficznych, improwizacja jako element szeroko rozumianej stylistyki jazzowej. 

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu w semestrze drugim.

Zakres tematyczny

Podczas zajęć omawiane są problemy z zakresu:

- wykonawstwa solowego

- wykonawstwa solowego w kontekście sekcji rytmicznej oraz współpracy w ramach sekcji rytmicznej

- wykonawstwa solowego w większych zespołach instrumentalnych oraz o niestandardowym składzie (np. pozbawionym klasycznej sekcji rytmicznej)

- kształtowania brzmienia zespołu instrumentalnego

- zastosowania technik improwizacji odpowiednich dla szeroko rozumianego stylu jazzowego i innych współczesnych nurtów

- brzmienia, współbrzmienia, dynamiki, artykulacji, frazowania, rytmu, koloru, harmonii, melodyki, gęstości, faktury, rejestru, środków wykonawczych takich jak wibrato i glissanda, warunków akustycznych, wzajemnego słuchania, realizacji formy i jej kształtowania, ewolucyjności i narracyjności muzycznej wypowiedzi.

Metody kształcenia

Ćwiczenia praktyczne w zespole instrumentalno-wokalnym, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywności na zajęciach.

Literatura podstawowa

  • Slonimski Nicolas, Thesaurus of Scales and Melodic Patterns, Coleman-Ross Co., N.Y., 1974.
  • Russell George, Lydian Chromatic Concept of Tonal Organisation Volume One: The Art and Science of Tonal Gravity, Concept Publishing Company, Brookline, Massachusetts, 2001.
  • Yusef A. Lateef, Repository of Scales and Melodic Patterns, Fana Music, Amherst, Massachusetts, 1981.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 01-05-2022 16:35)