SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Techniki aktorskie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Techniki aktorskie
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-TAkt-S21
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Maciej Straburzyński, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyposażenie studenta w wiedzę teoretyczną dotyczącą technik aktorskich. Przegląd technik aktorskich stosowanych w klasycznym i rozrywkowym teatrze muzycznym.

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw teoretycznych dotyczących teatru muzycznego.

Zakres tematyczny

1. Teatr – definicja.

2. Pochodzenie teatru.

3. Funkcja rozrywkowa teatru.

4. Funkcja edukacyjna teatru.

5. Funkcja terapeutyczna, teatr jako sztuka.

6. Zarys historii aktorstwa do końca XIX w.

7. Technika Stanisławskiego - wstęp.

8. Technika Stanisławskiego a teatr muzyczny.

9. Znaczenie Stanisławskiego dla aktorstwa współczesnego.

10. Spadkobiercy Stanisławskiego - Czechow, Strasberg.

11. Teoria aktorska Brechta.

12. Filozofia teatru Grotowskiego.

13. Wybór techniki aktorskiej.

14. Piosenka aktorska a technika aktorska.

15. Interpretacja aktorska utworu muzycznego.

Metody kształcenia

Wykład, prezentacja multimedialna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin pisemny sprawdzający przyswojenie wiadomości teoretycznych.

 

Literatura podstawowa

  1. Stanisławski K., Praca aktora nad rolą: materiały do książki, przeł. i przyp. opatrzył Jerzy Czech, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. L. Solskiego, 2011.

  2. Stanisławski K., Praca nad sobą i swoim twórczym przeżywaniem, przeł. i przyp. opatrzył Jerzy Czech, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. L. Solskiego, 2010.

  3. Stanisławski K., Praca nad sobą i swoją techniką wykonawczą, przeł. i przyp. opatrzył Jerzy Czech, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. L. Solskiego, 2010.

  4. Brecht B., Wartość mosiądzu, wybór, układ i noty Werner Hecht ; przekł. zespołowy, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe,
    Warszawa 1975.

  5. Grotowski J., Teksty zebrane, zespół red. Agata Adamiecka-Sitek, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2012.
     

Literatura uzupełniająca

1. Allardyce N., Dzieje dramatu, T. 2Od Ajschylosa do Annouilha, Warszawa 1983. ​

2. Berthold M., Historia teatru, D. Żmij-Zielińska (tłum.), Warszawa 1980.

3. Historia teatru, red. J.R. Brown, Warszawa 2007.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 11:57)