SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogiczne projekty muzyczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogiczne projekty muzyczne
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-PedPrM- 22
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Łuczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie do pracy dydaktycznej i terapeutycznej w zakresie prowadzenia aktywnych/ekspresyjnych zajęć muzycznych wg Metody Marii Montessori.

Wymagania wstępne

Zaliczone kursy ze specjalności nauczycielskiej z zakresu psychologii, pedagogiki i muzyki (prawidłowy śpiew indywidualny i zbiorowy, ruch przy muzyce, gra na
instrumentach, tworzenie muzyki, percepcja muzyki).

Zakres tematyczny

Technika opracowania scenariuszy zajęć muzycznych: ( w zakresie wybranej formy ekspresji) Metodą Marii Montessori.
1. Założenia pedagogiki Marii Montessori („dziecko ma być budowniczym samego siebie”.
2. Cele pedagogiki Marii Montessori (Każde dziecko, powinno rozwijać się w najlepszych dla siebie warunkach i wśród kochających, życzliwych mu ludzi.)
3. Formy pedagogiki Marii Montessori (działanie praktyczne, doświadczenie, eksperymenty),
Uczenie się przez działanie,
Samodzielność,
Koncentracja,
Lekcje ciszy,
Porządek,
Społeczne reguły,
Obserwacja.
4. Materiały MM (oryginalny zestaw pomocy dydaktycznych):
Materiały do ćwiczeń z praktycznego życia;
Materiał sensoryczny;
Materiały artystyczne;
5. Otoczenie dziecka.
6. Wrażliwe fazy rozwojowe dziecka.
 

Metody kształcenia

Metody aktywizujące: (melobajka, drama, inscenizacje, bajki muzyczne).
Metoda artystycznych projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywna ocena za samodzielnie przygotowany (opisany, przedstawiony/nagrany) scenariusz zajęć. Aktywny udział w zajęciach. Opracowanie i omówienie/przedstawienie
wybranych zagadnień. Znajomość podstawowej literatury przedmiotu.

Literatura podstawowa

Guz S.: Metoda Montessori w przedszkolu i szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci, Lublin 2006
Korzeniowska W., Przemiany w naukach o wychowaniu – idee, koncepcje, rzeczywistość edukacyjna, Kraków 2002
Łatacz Ewa, Jak wychowywać dzieci? Zarys teorii pedagogicznej Marii Montessori, Kraków 1995
Łatacz Ewa, Recepcja teorii pedagogicznej Marii Montessori w Polsce do roku 1939, UŁ, 1996
Miksza Małgorzata, Zrozumieć Montessori czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka, Kraków 1998.
Badura-Strzelczyk G., Pomóż mi policzyć to samemu, Opole 2008
Badura-Strzelczyk G., Pomóż mi zrobić to samemu, Kraków 1998
Berg H.K. Maria Montessori – poszukiwanie życia razem z dziećmi: Odpowiedzi na aktualne pytania pedagogiczne, 2007

Broderman Smeds M., Skjöld Wennerström K. Pedagogika Montessori w przedszkolu i szkole, 2009
Cavalletti S., Potencjał duchowy dziecka, Kraków 2001
Epstein P., Z notatek obserwatora Montessori w praktyce, Kraków 2014
Guz S.(red.), Metoda Marii Montessori – Historia i współczesność, Lublin 1994
Guz S., Edukacja w systemie Montessori. Podręcznik dla nauczycieli i studentów, T. I,II, Lublin 1998.
Pitamic M. Naucz mnie samodzielności. Zajęcia Metodą Montessori dla Ciebie i Twojego dziecka, Warszawa 2010
Steenberg U., Pedagogika Marii Montessori w przedszkolu, Kielce 2004
Wkrótce Wielkanoc / Maria Tomaszewska // Bliżej Przedszkola. – 2013, nr 3.
Współczesne inspiracje muzyką ludową / Aneta Hacia, Mirosław Grusiewicz // Wychowanie Muzyczne. – 2014, nr 4.
Twórcze warsztaty muzyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Założenia i podstawy / Urszula Słyk // Wychowanie Muzyczne. – 2015, nr 4.
Viva la musica : projekt edukacyjny / Danuta Dębska // Wychowanie Muzyczne. – 2015, nr 4.
W kąciku zabaw / Bogdan Lipiński, Jadwiga Lipińska // Wychowanie Muzyczne. – 2015, nr 2.
W krainie spokoju i radości / Maria Tomaszewska // Bliżej Przedszkola. – 2013, nr 7-8.
Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole / Gabriela Karin Konkol // Wychowanie Muzyczne. – 2015, nr 2.
Dlaczego miłośnicy hip-hopu powinni słuchać muzyki klasycznej? Scenariusz inscenizacji szkolnej / Marek Dudek // Wychowanie Muzyczne. – 2014, nr 2.
Dlaczego tradycja jest ważna w pracy z małymi dziećmi? Refleksje z realizacji projektu „Mały Kolberg” / Małgorzata Synowiec // Wychowanie Muzyczne. – 2015, nr 1.
Aktywne słuchanie muzyki według Batii Strauss / Małgorzata Białkowska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 9.

Literatura uzupełniająca

Soleil J. J., Lelong G. - Najsłynniejsze dzieła muzyki światowej – leksykon muzyki instrumentalnej, Łódź 1993, OPUS.
Turska I. - Przewodnik baletowy, PWM, Kraków 1997.
Popek S.(red.) - Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2001, Wyd. UMCS.
Bednarzowa B., Młodzikowska M. - Tańce, rytm, ruch, muzyka, Warszawa 1983.
Janiszewski M. - Muzykoterapia aktywna. Warszawa, 1993.
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 11:49)