SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogiczne projekty muzyczne |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMD-PedPrM- 22 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie do pracy dydaktycznej i terapeutycznej w zakresie prowadzenia aktywnych/ekspresyjnych zajęć muzycznych Metodą E. E. Gordona.
Zaliczone kursy ze specjalności nauczycielskiej z zakresu psychologii, pedagogiki i muzyki (prawidłowy śpiew indywidualny i zbiorowy, ruch przy muzyce, gra na
instrumentach, tworzenie muzyki, percepcja muzyki), obowiązujące na studiach licencjackich (I stopnia).
Technika opracowania scenariuszy i realizacji zajęć muzycznych: ( w zakresie wybranej formy ekspresji) Metodą E. E. Gordona.
1. Audiacja wstępna (akulturacja, imitacja i asymilacja).
2. Audiacja właściwa.
Typ 1. Słuchanie znanej lub nieznanej muzyki.
Typ 2. Czytanie znanej lub nieznanej muzyki.
Typ 3. Zapisywanie pod dyktando znanej lub nieznanej muzyki.
Typ 4. Odtwarzanie i wykonywanie znanej muzyki z pamięci.
Typ 5. Odtwarzanie i zapisywanie znanej muzyki z pamięci.
Typ 6. Tworzenie nieznanej muzyki i improwizowanie podczas jej wykonywania lub w ciszy.
Typ 7. Tworzenie nieznanej muzyki i improwizowanie podczas czytania.
Typ 8. Tworzenie nieznanej muzyki i improwizowanie podczas pisania.
Metoda problemowo-odtwórcza,
Metoda improwizacji,
Metoda analityczno-problemowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Pozytywna ocena za samodzielnie przygotowany (opisany, przedstawiony/nagrany) scenariusz zajęć. Aktywny udział w zajęciach. Opracowanie i omówienie/przedstawienie
wybranych zagadnień. Znajomość podstawowej literatury przedmiotu.
1. E. E. Gordona, Improvisation in the music classroom (2003)
2. “Podręcznik do kierowania edukacją muzyczną małego dziecka według teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona” pod redakcją Jolanty i Miłosza Gawryłkiewicz.
Wydanie I, Kraków 2010.
3. Edwin Gordon, Umuzykalnienie niemowląt i małych dzieci, Kraków 1997.
4. Teoria uczenia się muzyki według Edwina E. Gordona, Materiały II Seminarium Autorskiego w Krynicy 27 kwietnia – 3 maja 1995 roku pod red. E. Zwolińskiej i W.
Jankowskiego.
5. Zanurz się w program nauczania muzyki, Edwin E. Gordon, David G. Woods, Bydgoszcz 1999.
6. Podstawy teorii uczenia się muzyki według edwina e. Gordona, Ewa Zwolińska (red.), Bydgoszcz 2000.
7. Edwin Gordon, Sekwencje uczenia się w muzyce. Umiejętności, zawartość i motywy, Bydgoszcz, 1999.
1. Podstawa programowa nauczania muzyki wg teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona, Ewa A. Zwolińska, Mirosława M. Gawryłkiewicz, Bydgoszcz 2007
2. Wychowanie muzyczne w szkole, nr 3/2004
3. By Marilyn Lowe , Edwin E. Gordon - Music moves for piano: keyboard games – teacher’s edition.
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 11:49)