SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Elementy arteterapii w nauczaniu muzyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Elementy arteterapii w nauczaniu muzyki
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-ElArtNauczMuz- 22
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Łuczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozwijanie kompetencji merytorycznych i metodycznych w zakresie wykorzystania elementów arteterapii podczas zajęć muzycznych. 
Rozwijanie podstawowych zdolności i umiejętności myślenia twórczego i stymulowania wielorakich form aktywności,
Pobudzanie uczniów do zaradności w sytuacjach otwartych i niepewnych,
Rozwijanie wrażliwości i umiejętności praktycznych, manualnych jednostki.
 

Wymagania wstępne

Student zaliczył wszystkie przedmioty specjalizacji nauczycielskiej przewidziane do realizacji na studiach pierwszego stopnia. Podstawy wiedzy psychologiczno - pedagogicznej w zakresie rozwoju zainteresowań, zdolności i potrzeb dzieci. Podstawowe kompetencje muzyczne.

Zakres tematyczny

Muzyka i obraz plastyczny.

Dzieło muzyczne a dzieło plastyczne.

Muzyka i wartości wizualne w edukacji estetycznej.

Ćwiczenia muzyczno-plastyczne i plastyczno-muzyczne. 

Muzyka inspiracją działań twórczych. 

Metody kształcenia

Metody poglądowe (prezentacje multimedialne).
Ćwiczenia praktyczne.
Metody problemowe o twórczych rozwiązaniach.

Metody ekspresyjne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest czynny udział w zajęciach (dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność). Przygotowanie prezentacji na wybrany temat z zakresu integracji sztuk. Przeprowadzenie w grupie studentów samodzielnie opracowanych zadań arteterapeutycznych.
Ocena łączna z wybranych prac i aktywności na zajęciach oraz pracy analitycznej.
 

Literatura podstawowa

Miejsce dziecka w sztuce - sztuka oczami dziecka / Paweł Wiktor Siechowicz // Język Polski w Szkole 4-6. - 2010/2011, nr 3, s. 25-30.

 Model zajęć muzyczno-słowno-ruchowych wspomagający rozwój dzieci o zróżnicowanym poziomie intelektualnym w młodszym wieku szkolnym / Maria Januszewska-Warych // Nauczyciel i Szkoła. - 2008, nr 1/2, s. 175-193.

 Muzyka w wychowaniu / Olga Lachowicz // Wychowawca. - 2008, nr 5, s. 16-17

Na morzu : zabawy plastyczne i muzyczno-ruchowe / Maria Tomaszewska // Bliżej Przedszkola. - 2012, nr 6, s. 84.

Przygotowanie do odbioru kultury / Danuta Bula // Wychowawca. - 2014, nr 12, s. 24-25.

Psychopedagogiczne uwarunkowania kształtowania postaw estetycznych uczniów / Elżbieta Szubertowska // Wychowanie na co Dzień. - 2005, nr 6, s. 23-25

 Ptaki-cudaki : scenariusz zajęć plastycznych / Agnieszka Sęczek // Bliżej Przedszkola. - 2012, nr 2, s. 70

Rola sztuk plastycznych we wspieraniu rozwoju dziecka / Julia Anastazja Sienkiewicz-Wilowska // Wychowanie w Przedszkolu. - 2014, nr 3, s. 5-9.

Rzeczywistość wirtualna w edukacji artystycznej / Małgorzata Łuszczak, Remigiusz Kopoczek // Chowanna. - 2010, T. 2, s. 197-205

Scenariusz zajęć kształtujących wrażliwość na dźwięk i ruch / Lidia Kołodziejska // Doradca Nauczyciela Przedszkola. - 2014, nr 26, s. 35-36

 Scenariusze całodziennych zajęć muzyczno-plastycznych dla przedszkolaków / Agnieszka Sołtysik // Wychowanie w Przedszkolu. - 2011, nr 4, s. 47-54

Literatura uzupełniająca

Spotkania ze sztuką / Monika Nęcka // Życie Szkoły. - 2008, nr 3, s. 25-33

Stymulacja postawy estetycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym przez percepcję dzieł sztuki współczesnej / Anna Stawecka // Nauczanie Początkowe. - 2004/2005, nr 3, s. 13-19

Szkoła a wychowanie estetyczne / Agnieszka Konarczak-Stachowiak // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 4/5, s. 34-36

 Szkoła dla kultury / Marzena Wiśniak // Psychologia w Szkole. - 2010, nr 4, s. 140-144

Sztuka kształtuje umiejętności i charakter / Bożena Kuras // Edukacja i Dialog. - 2005, nr 5, s. 58-60

 Sztuka współczesna w orbicie zainteresowań młodego pokolenia / Mirosław Kisiel // Nauczyciel i Szkoła. - 2006, nr 1/2, s. 206-215

 Takiej szkoły chciałabym dla mojego dziecka! / Jolanta Gisman-Stoch // Twórcza Szkoła. - 2004, nr 4, s. 10-11

 Taneczna podróż dookoła świata : (innowacja) / Bożena Saczek // Lider. - 2009, nr 4, s. 23-30

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-05-2022 09:10)