SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Elementy arteterapii w nauczaniu muzyki |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMD-ElArtNauczMuz- 22 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Rozwijanie kompetencji merytorycznych i metodycznych w zakresie wykorzystania elementów arteterapii podczas zajęć muzycznych.
Rozwijanie podstawowych zdolności i umiejętności myślenia twórczego i stymulowania wielorakich form aktywności,
Pobudzanie uczniów do zaradności w sytuacjach otwartych i niepewnych,
Rozwijanie wrażliwości i umiejętności praktycznych, manualnych jednostki.
Student zaliczył wszystkie przedmioty specjalizacji nauczycielskiej przewidziane do realizacji na studiach pierwszego stopnia. Podstawy wiedzy psychologiczno - pedagogicznej w zakresie rozwoju zainteresowań, zdolności i potrzeb dzieci. Podstawowe kompetencje muzyczne.
Muzyka i obraz plastyczny.
Dzieło muzyczne a dzieło plastyczne.
Muzyka i wartości wizualne w edukacji estetycznej.
Ćwiczenia muzyczno-plastyczne i plastyczno-muzyczne.
Muzyka inspiracją działań twórczych.
Metody poglądowe (prezentacje multimedialne).
Ćwiczenia praktyczne.
Metody problemowe o twórczych rozwiązaniach.
Metody ekspresyjne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest czynny udział w zajęciach (dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność). Przygotowanie prezentacji na wybrany temat z zakresu integracji sztuk. Przeprowadzenie w grupie studentów samodzielnie opracowanych zadań arteterapeutycznych.
Ocena łączna z wybranych prac i aktywności na zajęciach oraz pracy analitycznej.
Miejsce dziecka w sztuce - sztuka oczami dziecka / Paweł Wiktor Siechowicz // Język Polski w Szkole 4-6. - 2010/2011, nr 3, s. 25-30.
Model zajęć muzyczno-słowno-ruchowych wspomagający rozwój dzieci o zróżnicowanym poziomie intelektualnym w młodszym wieku szkolnym / Maria Januszewska-Warych // Nauczyciel i Szkoła. - 2008, nr 1/2, s. 175-193.
Muzyka w wychowaniu / Olga Lachowicz // Wychowawca. - 2008, nr 5, s. 16-17
Na morzu : zabawy plastyczne i muzyczno-ruchowe / Maria Tomaszewska // Bliżej Przedszkola. - 2012, nr 6, s. 84.
Przygotowanie do odbioru kultury / Danuta Bula // Wychowawca. - 2014, nr 12, s. 24-25.
Psychopedagogiczne uwarunkowania kształtowania postaw estetycznych uczniów / Elżbieta Szubertowska // Wychowanie na co Dzień. - 2005, nr 6, s. 23-25
Ptaki-cudaki : scenariusz zajęć plastycznych / Agnieszka Sęczek // Bliżej Przedszkola. - 2012, nr 2, s. 70
Rola sztuk plastycznych we wspieraniu rozwoju dziecka / Julia Anastazja Sienkiewicz-Wilowska // Wychowanie w Przedszkolu. - 2014, nr 3, s. 5-9.
Rzeczywistość wirtualna w edukacji artystycznej / Małgorzata Łuszczak, Remigiusz Kopoczek // Chowanna. - 2010, T. 2, s. 197-205
Scenariusz zajęć kształtujących wrażliwość na dźwięk i ruch / Lidia Kołodziejska // Doradca Nauczyciela Przedszkola. - 2014, nr 26, s. 35-36
Scenariusze całodziennych zajęć muzyczno-plastycznych dla przedszkolaków / Agnieszka Sołtysik // Wychowanie w Przedszkolu. - 2011, nr 4, s. 47-54
Spotkania ze sztuką / Monika Nęcka // Życie Szkoły. - 2008, nr 3, s. 25-33
Stymulacja postawy estetycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym przez percepcję dzieł sztuki współczesnej / Anna Stawecka // Nauczanie Początkowe. - 2004/2005, nr 3, s. 13-19
Szkoła a wychowanie estetyczne / Agnieszka Konarczak-Stachowiak // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 4/5, s. 34-36
Szkoła dla kultury / Marzena Wiśniak // Psychologia w Szkole. - 2010, nr 4, s. 140-144
Sztuka kształtuje umiejętności i charakter / Bożena Kuras // Edukacja i Dialog. - 2005, nr 5, s. 58-60
Sztuka współczesna w orbicie zainteresowań młodego pokolenia / Mirosław Kisiel // Nauczyciel i Szkoła. - 2006, nr 1/2, s. 206-215
Takiej szkoły chciałabym dla mojego dziecka! / Jolanta Gisman-Stoch // Twórcza Szkoła. - 2004, nr 4, s. 10-11
Taneczna podróż dookoła świata : (innowacja) / Bożena Saczek // Lider. - 2009, nr 4, s. 23-30
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-05-2022 09:10)