SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka badań ergonomicznych |
Kod przedmiotu | 06.9-WM-BHP-P-60_22 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Bezpieczeństwo i higiena pracy |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Projekt | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z teoretyczną wiedzą dotyczącą diagnoz/ocen ergonomicznych. Wykształcenie umiejętności praktycznego stosowania diagnostyki/oceny ergonomicznej w systemach pracy, wytwarzania.
Brak.
Wykłady:
W1: Wprowadzenie do zajęć. Podstawowe pojęcia, istota diagnostyki/oceny ergonomicznej.
W2: Model procesu diagnostyki/oceny ergonomicznej. Procedura, diagnoza/ocena ergonomiczna.
W3: Badanie czasu pracy, chronometraż.
W4: Metodyka ergonomii, negatywne skutki uciążliwości pracy w systemach wytwarzania.
Metody w diagnozie/ocenie ryzyka ergonomicznego, obciążenia:
W5: statycznego operatorów,
W6: kończyn górnych operatorów,
W7: posturalnego pracowników,
W8: obiektywno-subiektywnego ukierunkowanego na realizowane zadania,
W9: biomechanicznego w pracach z dużą częstością powtórzeń,
W10: posturalnego w systemach montażu,
W11: w transporcie ręcznym i dźwiganiu,
W12: w pracach na stanowiskach komputerowych,
W13: mentalnego operatorów.
W14: Model ciągłego ergonomicznego doskonalenia procesów wytwarzania.
W15: Komputerowe wspomaganie w ergonomii koncepcyjnej i korekcyjnej..
Projekt:
Projekt 1
P1: Zajęcia wprowadzające. Założenia do projektu.
P2: Określenie, wybór procesu produkcji, stanowisk pracy, operatorów, realizowanych zadań; sformułowanie celu.
P3: Opracowanie koncepcji procedury diagnozy/oceny ergonomicznej, pomiary.
P4: Wyznaczanie poziomów narażenia operatorów, analiza wyników, diagnoza ergonomiczna.
P5: Projekt koncepcyjny interwencji ergonomicznej.
P6-7: Weryfikacja projektu interwencji ergonomicznej.
Projekt 2
P8: Założenia do projektu, wybór, zdefiniowanie procesu wytwarzania, stanowisk pracy, operatorów, realizowanych zadań.
P9: Sformułowanie założeń do projektu, celu.
P10: Opracowanie koncepcji procedury oceny ergonomicznej, pomiary.
P11: Wyznaczanie ryzyka ergonomicznego, analiza wyników, diagnoza.
P12: Projekt koncepcyjny interwencji ergonomicznej.
P13-14: Weryfikacja projektu interwencji ergonomicznej.
P15: Zaliczenie zajęć.
Wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja, pokaz.
Projekt: opracowanie projektu, symulacje, studia przypadków, praca indywidualna na zajęciach, w domu, praca w grupach na zajęciach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: egzamin w formie pisemnej, poprzedzony uzyskaniem zaliczenia z Projektu.
Projekt: ocena projektów, prac.
Ocena końcowa: warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich jego form. Ocena końcowa na zaliczenie przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne formy zajęć.
Zmodyfikowane przez dr inż. Andrzej Lasota (ostatnia modyfikacja: 14-04-2022 11:05)