SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca w zespole interdyscyplinarnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca w zespole interdyscyplinarnym
Kod przedmiotu 06.9-WM-IB-D-09_19
Wydział Wydział Mechaniczny
Kierunek Inżynieria biomedyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Anna Pławiak-Mowna, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi aspektami pracy w zespołach, w tym zespołach, których członkami są ludzie – specjaliści reprezentujący różne dziedziny/dyscypliny.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Przedstawienie aspektów pracy w zespołach interdyscyplinarnych (współpraca z pacjentami i ich rodzinami, środowiskiem medycznym, środowiskiem, obsługą techniczną aparatury specjalistycznej).

Wykład:

  • 1 i 2. Współpraca zespołowa – mocne i słabe strony
  • 3 i 4. Praca zespołowa
  • 5. Rola i zadania zespołów interdyscyplinarnych
  • 6. Korzyści wynikające z utworzenia zespołu interdyscyplinarnego
  • 7. Powoływanie zespołów, deklaracja celów
  • 8. Projektowanie działania
  • 9. Etapy pracy z konkretnym problemem
  • 10. Warunki sprzyjające dobremu funkcjonowaniu zespołu
  • 11. Efektywność pracy zespołowej w fazie tworzenia i funkcjonowania zespołu
  • 12 i 13. Kooperacja przedstawicieli różnych grup zawodowych
  • 14. Wspomaganie grupowego rozwiązywania problemów
  • 15. Rozwiązania informatyczne wspomagające pracę w zespole

Laboratorium

  1. Współpraca zespołowa – słabe strony
  2. Współpraca zespołowa – mocne strony
  3. Praca zespołowa – realizacja zajęć w zespole (1)
  4. Praca zespołowa – realizacja zajęć w zespole (2)
  5. Rola i zadania zespołów interdyscyplinarnych – case-study
  6. Korzyści wynikające z utworzenia zespołu interdyscyplinarnego – case-study
  7. Powoływanie zespołów, deklaracja celów – case-study
  8. Projektowanie działania – realizacja zadań dla wybranego zespołu
  9. Etapy pracy z konkretnym problemem – case-study
  10. Warunki sprzyjające dobremu funkcjonowaniu zespołu – projektowanie organizacji pracy zespołu
  11. Efektywność pracy zespołowej w fazie tworzenia i funkcjonowania zespołu – projektowanie organizacji pracy zespołu
  12. Kooperacja przedstawicieli różnych grup zawodowych (1) – projektowanie organizacji pracy zespołu
  13. Kooperacja przedstawicieli różnych grup zawodowych (2) – projektowanie organizacji pracy zespołu
  14. Wspomaganie grupowego rozwiązywania problemów – realizacja zadań z wykorzystaniem wybranych metod
  15. Rozwiązania informatyczne wspomagające pracę w zespole – przegląd rozwiązań

Metody kształcenia

Wykład problemowy, metoda projektu, dyskusja, studium przypadku, praca w grupach

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu przeprowadzonego w formie pisemnej.

Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z wszystkich ćwiczeń przewidzianych do realizacji w programie zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Belbin Meredith, Twoja rola w zespole, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008.
  2. Dziwulski, Mateusz, Gustaw Wójcik, Monika Kadłubowska, and Joanna Łuczak. 2022. “Interdisciplinary Team – Is There a Form of Cooperation in Medical Rehabilitation? .” Acta Balneologica 167 (1): 65–67. doi:10.36740/ABAL202201113.
  3. Gordon Thomas, Edwards W. Sterling, Rozmawiać z pacjentem. Podręcznik doskonalenia umiejętności komunikacyjnych i budowania partnerskich relacji. Wskazówki dla: lekarzy, personelu medycznego, wolontariuszy, rodziny chorego, Academica, 2009.
  4. Janiszewski Adam, Realizacja projektu badawczego a zespołowe uczenie się, Zeszyty Naukowe Politechniki Ślaskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie. 2018, nr 117, s.187-198.
  5. Pawlak Marek, Zarządzanie projektami, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.
  6. Park Sunyoung, Cho Yonjoo, Yoon Seung, Han, Heeyoung, Comparing team learning approaches through the lens of activity theory, European Journal of Training and Development, 2013, vol. 37(9) , DOI: 10.1108/EJTD-04-2013-0048.

Literatura uzupełniająca

  1. Grzegorz Całek, Jakub Niedbalski, Dorota Żuchowska-Skiba, Mariola Racław. Wirtualizacja Życia Osób z Niepełnosprawnością. Vol Wydanie I. Łódź University Press; 2021. Accessed October 18, 2022.
  2. Degen Ursula, Sztuka nawiązywania pierwszego kontaktu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004.
  3. Dolińska-Zygmunt Grażyna, Podstawy psychologii zdrowia, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2001.
  4. Golusiński Wojciech, Marcin Sówka, Renata Uczułka, Ewelina Golusińska, Hubert Kardach, Anna Wegner, and Jakub Pazdrowski. 2013. “Rola Zespołu Interdyscyplinarnego w Diagnostyce i Leczeniu Chorych z Nowotworami Krtani i Gardła Dolnego.” Otolaryngologia Polska 67 (4): 198–203. doi:10.1016/j.otpol.2013.03.006.
  5. Gruszczyńska-Malec Grażyna, Łucja Waligóra. “Zarządzanie Multigeneracyjne - Budowanie Zaangażowania w Zespole Zróżnicowanym Ze Względu Na Wiek.” Education of Economists & Managers / Edukacja Ekonomistow i Menedzerow 53, no. 3 (July 2019): 11–24.
  6. Janiszewski Adam, Szmal Arkadiusz, Działalność centrów transferu technologii a ko-kreacja wiedzy, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t.19, z.4, cz.3 Innowacyjność w polityce regionalnej, przedsiębiorstwie i w procesach transferu wiedzy, 2018, s.237-250.
  7. Kamiński Jacek, Negocjowanie. Techniki rozwiązywania konfliktów, Poltext, 2007.
  8. Klemens Brygida, Szewczuk-Stępień Marzena, Zarządzanie kompetencjami w zespole projektowym - przegląd naukowy i doświadczenia własne, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacji i Zarządzanie. 2018, nr 124, s.43-57.
  9. Kłobukowska Katarzyna, Trucizna w zespole : jak radzić sobie z dysfunkcjami w pracy zespołowej? , Personel i Zarządzanie. 2018, nr 6 s.59-63.
  10. Krzos Grzegorz, Szumowski Witold, Identyfikacja czynników sukcesu projektu w zarządzaniu projektem badawczo-rozwojowym branży medycznej na przykładzie projektu "Rehabio-telerehabilitacja", Nauki o Zarządzaniu. 2017, nr 32(3), s.59-64.
  11. Simpson Dorota, Wady i zalety międzynarodowych wirtualnych zespołów projektowych,  International Business & Global Economy. 2017, nr 36(1), s.275-287.
  12. Prystupa-Rządca Kaja, Wirtualny team : czy praca w zespole rozproszonym jest dla każdego?, Personel i Zarządzanie, 2018, nr 32(9), s. 32-34.
  13. Spik Aleksandra. “What Really Counts? -- Factors Related to Effectiveness of Students’ Team in Social Projects.” Problemy Zarzadzania 17, no. 6 (December 2019): 158–76.
  14. Zdonek Iwona; Podgórska Marzena, Hysa, Beata, Zdalna praca zespołu projektowego - charakterystyka ról i kompetencji,  Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. 2019, nr 126(1), s.43-60.

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Pławiak-Mowna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-10-2022 08:16)