Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi aspektami pracy w zespołach, w tym zespołach, których członkami są ludzie – specjaliści reprezentujący różne dziedziny/dyscypliny.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Przedstawienie aspektów pracy w zespołach interdyscyplinarnych (współpraca z pacjentami i ich rodzinami, środowiskiem medycznym, środowiskiem, obsługą techniczną aparatury specjalistycznej).
Wykład:
1 i 2. Współpraca zespołowa – mocne i słabe strony
3 i 4. Praca zespołowa
5. Rola i zadania zespołów interdyscyplinarnych
6. Korzyści wynikające z utworzenia zespołu interdyscyplinarnego
7. Powoływanie zespołów, deklaracja celów
8. Projektowanie działania
9. Etapy pracy z konkretnym problemem
10. Warunki sprzyjające dobremu funkcjonowaniu zespołu
11. Efektywność pracy zespołowej w fazie tworzenia i funkcjonowania zespołu
12 i 13. Kooperacja przedstawicieli różnych grup zawodowych
14. Wspomaganie grupowego rozwiązywania problemów
15. Rozwiązania informatyczne wspomagające pracę w zespole
Laboratorium
Współpraca zespołowa – słabe strony
Współpraca zespołowa – mocne strony
Praca zespołowa – realizacja zajęć w zespole (1)
Praca zespołowa – realizacja zajęć w zespole (2)
Rola i zadania zespołów interdyscyplinarnych – case-study
Korzyści wynikające z utworzenia zespołu interdyscyplinarnego – case-study
Powoływanie zespołów, deklaracja celów – case-study
Projektowanie działania – realizacja zadań dla wybranego zespołu
Etapy pracy z konkretnym problemem – case-study
Warunki sprzyjające dobremu funkcjonowaniu zespołu – projektowanie organizacji pracy zespołu
Efektywność pracy zespołowej w fazie tworzenia i funkcjonowania zespołu – projektowanie organizacji pracy zespołu
Kooperacja przedstawicieli różnych grup zawodowych (1) – projektowanie organizacji pracy zespołu
Kooperacja przedstawicieli różnych grup zawodowych (2) – projektowanie organizacji pracy zespołu
Wspomaganie grupowego rozwiązywania problemów – realizacja zadań z wykorzystaniem wybranych metod
Rozwiązania informatyczne wspomagające pracę w zespole – przegląd rozwiązań
Metody kształcenia
Wykład problemowy, metoda projektu, dyskusja, studium przypadku, praca w grupach
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu przeprowadzonego w formie pisemnej.
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z wszystkich ćwiczeń przewidzianych do realizacji w programie zajęć.
Literatura podstawowa
Belbin Meredith, Twoja rola w zespole, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008.
Dziwulski, Mateusz, Gustaw Wójcik, Monika Kadłubowska, and Joanna Łuczak. 2022. “Interdisciplinary Team – Is There a Form of Cooperation in Medical Rehabilitation? .” Acta Balneologica 167 (1): 65–67. doi:10.36740/ABAL202201113.
Gordon Thomas, Edwards W. Sterling, Rozmawiać z pacjentem. Podręcznik doskonalenia umiejętności komunikacyjnych i budowania partnerskich relacji. Wskazówki dla: lekarzy, personelu medycznego, wolontariuszy, rodziny chorego, Academica, 2009.
Janiszewski Adam, Realizacja projektu badawczego a zespołowe uczenie się, Zeszyty Naukowe Politechniki Ślaskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie. 2018, nr 117, s.187-198.
Pawlak Marek, Zarządzanie projektami, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.
Park Sunyoung, Cho Yonjoo, Yoon Seung, Han, Heeyoung, Comparing team learning approaches through the lens of activity theory, European Journal of Training and Development, 2013, vol. 37(9) , DOI: 10.1108/EJTD-04-2013-0048.
Literatura uzupełniająca
Grzegorz Całek, Jakub Niedbalski, Dorota Żuchowska-Skiba, Mariola Racław. Wirtualizacja Życia Osób z Niepełnosprawnością. Vol Wydanie I. Łódź University Press; 2021. Accessed October 18, 2022.
Degen Ursula, Sztuka nawiązywania pierwszego kontaktu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004.
Dolińska-Zygmunt Grażyna, Podstawy psychologii zdrowia, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2001.
Golusiński Wojciech, Marcin Sówka, Renata Uczułka, Ewelina Golusińska, Hubert Kardach, Anna Wegner, and Jakub Pazdrowski. 2013. “Rola Zespołu Interdyscyplinarnego w Diagnostyce i Leczeniu Chorych z Nowotworami Krtani i Gardła Dolnego.” Otolaryngologia Polska 67 (4): 198–203. doi:10.1016/j.otpol.2013.03.006.
Gruszczyńska-Malec Grażyna, Łucja Waligóra. “Zarządzanie Multigeneracyjne - Budowanie Zaangażowania w Zespole Zróżnicowanym Ze Względu Na Wiek.” Education of Economists & Managers / Edukacja Ekonomistow i Menedzerow 53, no. 3 (July 2019): 11–24.
Janiszewski Adam, Szmal Arkadiusz, Działalność centrów transferu technologii a ko-kreacja wiedzy, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t.19, z.4, cz.3 Innowacyjność w polityce regionalnej, przedsiębiorstwie i w procesach transferu wiedzy, 2018, s.237-250.
Kamiński Jacek, Negocjowanie. Techniki rozwiązywania konfliktów, Poltext, 2007.
Klemens Brygida, Szewczuk-Stępień Marzena, Zarządzanie kompetencjami w zespole projektowym - przegląd naukowy i doświadczenia własne, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacji i Zarządzanie. 2018, nr 124, s.43-57.
Kłobukowska Katarzyna, Trucizna w zespole : jak radzić sobie z dysfunkcjami w pracy zespołowej? , Personel i Zarządzanie. 2018, nr 6 s.59-63.
Krzos Grzegorz, Szumowski Witold, Identyfikacja czynników sukcesu projektu w zarządzaniu projektem badawczo-rozwojowym branży medycznej na przykładzie projektu "Rehabio-telerehabilitacja", Nauki o Zarządzaniu. 2017, nr 32(3), s.59-64.
Simpson Dorota, Wady i zalety międzynarodowych wirtualnych zespołów projektowych, International Business & Global Economy. 2017, nr 36(1), s.275-287.
Prystupa-Rządca Kaja, Wirtualny team : czy praca w zespole rozproszonym jest dla każdego?, Personel i Zarządzanie, 2018, nr 32(9), s. 32-34.
Spik Aleksandra. “What Really Counts? -- Factors Related to Effectiveness of Students’ Team in Social Projects.” Problemy Zarzadzania 17, no. 6 (December 2019): 158–76.
Zdonek Iwona; Podgórska Marzena, Hysa, Beata, Zdalna praca zespołu projektowego - charakterystyka ról i kompetencji, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. 2019, nr 126(1), s.43-60.
Uwagi
Brak
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Pławiak-Mowna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-10-2022 08:16)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.