SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Big band basics - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Big band basics
Kod przedmiotu 03.2-WA-P-BigBanBas-S22
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek WA - oferta ERASMUS / sztuki muzyczne
Profil -
Rodzaj studiów Program Erasmus pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 60 4 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

[1] Development of the ability of working with a large instrumental ensemble consisting of the following sections: trumpets, trombones, saxophones and the rhythm section. [2] Improving the skills as a jazz instrumentalist. Practicing sight-reading. [3] Becoming familiar with a repertoire including various styles. [4] Enabling the rehearsal of composition and arrangement works. [5] Acquiring skills of cooperation between the orchestra and a soloist.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Development of practical skills required for playing in an ensemble. The programme includes the basic performance problems of jazz orchestras: [1] Interpretation of works in the context of their style. [2] Work on the performance elements: rhythm, articulation, sound, intonation, technical fluency, style, harmony. [3] Development of the ability to use different articulation and dynamics as tutti, back ground, solli. [4] Shaping and smoothing the sound of the big band sections. [5] Basic problems of the pulse (swing); analysis of the division of quaver groups in case of various kinds of swing. [6] Improving the ability of improvisation based on the harmony of the works, using the „open form” in improvisation parts. [7] Use of typical effects for woodwind and brass instruments: shake, glissando, growl, sub tones. [8] Shaping the timbre in different registers and tempi. [9] Practicing sight-reading.

Among other things, the repertoire includes compositions and arrangements by:

Sammy Nestico, Billy Strayhorn, Michał Urbaniak, Jerzy Szymaniuk, Christof Griese, Bob Mintzer, Peter Herbolzheimer, Bob Brookmyer, Lennie Niehaus, Dave Bardun, J. La Barbera, Mike Pendowski, Frank Foster, Sam Jones, Horace Silver, Lester Young, Krzysztof Komeda.

Metody kształcenia

Work in a large group - the whole orchestra Work in small groups - in the big band sections

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Literatura podstawowa

George Wiskirchen: DEVELOPMENTAL TECHNIQUES FOR THE JAZZ ENSEMBLE MUSICIANS , Berklee Press Publication 1961

DISCOVERY JAZZ COLLECTION, 15 SELECTIONS FOR DEVELOPING JAZZ ENSEMBLES/ HAL LEONARD CORPORATION

KUZMICH John Jr., BASH Lee, Instrumental Jazz Instruction, Parker Publishing Company, Inc. West Nyack, New York 1984

Sammy Nestico: THE PROFESSIONAL ARRANGER, Fenwood Music Co., Inc. 1993

Literatura uzupełniająca

Andy Jaffe: JAZZ HARMONY, Advance Music 1996

OLSZEWSKI Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych, cz. 1, „Muzyk” Warszawa 1994.

OLSZEWSKI Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych, cz. 2, „Muzyk” Warszawa 1994.

VIERA Joe, Elementy jazzu, PWM, Kraków 1978. REMARKS:

This subject can be chosen as an optional subject together with Choir (1h a week).

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Wojciech Pruszyński (ostatnia modyfikacja: 11-04-2022 13:51)