SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Comparative Law - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Comparative Law
Kod przedmiotu 10.1-WX-E-CL- 16
Wydział Wydział Prawa i Administracji
Kierunek WPiA - oferta ERASMUS
Profil -
Rodzaj studiów Program Erasmus
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • dr hab. Martyna Łaszewska-Hellriegel, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

COURSE COVERAGE AND OPPORTUNITIES:

The notion of “comparative law” as a law school subject is controversial. Many skeptics dismiss the course as purely ‘academic,’ unrelated to practice. Others think of comparative law as a pastiche, a convoluted set of impressionistic ideas about the world’s myriad legal orders. Even more charitable scholars refer to comparative law as at most, a method, a way of understanding different legal systems. Each of these characterizations is inaccurate. Comparative law and comparative method is routinely deployed in domestic practice, and this course will be as relevant to your future careers as practitioners or scholars, as any other.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

In this seminar, we will explore two main aspects of the discipline: (1) comparative law as a method, or more accurately, a collection of different comparative methodologies; (2) “comparative law” as a self-referential scholarly enterprise, or ‘project’ – and how the comparative law project, if there is such a thing, relates to seemingly related ‘projects’ in international legal theory and history.

 

Metody kształcenia

COURSE METHODOLOGY:

We will utilize several methods of instruction to achieve the objectives of this course. They will include: critical reading of canonical legal texts; use of the “case method” of exploring and examining legal principles in different contexts; use of ‘functionalism’ as a core comparative methodology. Each of these methods is meant to stimulate an active learning process in which it is important for you to engage. Remember, each one of you brings unique experiences and perspectives to this seminar, and the seminar is intended to serve as a space for collaboration and shared learning, as well as critical interrogation.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Literatura podstawowa

REQUIRED TEXT: UGO A.MATTEI, TEEMU RUSKOLA, ANTONIO GIDI, SCHLESINGER’S COMPARATIVE LAW (7th ed., Foundation Press, 2007)

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Justyna Michalska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 20:19)