SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Piłka siatkowa |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WFSP-PS |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 45 | 3 | 27 | 1,8 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie studenta do uzyskania stopnia instruktora sportu w piłce siatkowej, a w szczególności do samodzielnego formułowania celów i opracowywania programów nauczania gry w piłkę siatkową oraz ich realizacji w klubach sportowych i rekreacyjnych, ośrodkach wypoczynku, na obozach sportowych i koloniach, prowadzenia zajęć w ramach lekcji wychowania fizycznego (podniesienie kwalifikacji zawodowych nauczycieli).
Wiadomości, umiejętności i kompetencje na poziomie efektów kształcenia przedmiotu „Metodyka piłki siatkowej”.
Wykład: Zarys historii piłki siatkowej w Polsce i na świecie. Charakterystyka gry: techniczno-taktyczna, sprawnościowa, fizjologiczna, na różnych poziomach współzawodnictwa. Aktualne przepisy gry w piłkę siatkową, sędziowanie i protokołowanie. Wymogi techniczno-sportowe dotyczące: sprzętu sportowego, sali i boisk na różnych poziomach współzawodnictwa. Terminologia siatkarska. Struktura zespołu. Podział obowiązków, funkcje zawodników i pozycje w grze. Konstruowanie drużyny. Ogólne założenia metodyki nauczania i doskonalenia techniki i taktyki gry. Ukierunkowane kształtowanie sprawności fizycznej. Sprawność fizyczna w strukturze treningu. Metodyka kształtowania sprawności fizycznej u dzieci i młodzieży. Metodyka kształtowania koordynacyjnych zdolności motorycznych u dzieci i młodzieży. Elementy treningu funkcjonalnego. Organizacja jednostki treningowej. Zasady, metody, formy i środki nauczania i doskonalenia techniki gry. Klasyfikacja i współzależność elementów techniki gry. Siatkówka plażowa dzieci i młodzieży.
Laboratorium: Organizacja gry w piłkę siatkową na poszczególnych etapach szkolenia. Ukierunkowane kształtowanie sprawności fizycznej. Gry i zabawy ruchowe w treningu. Metodyka kształtowania zdolności koordynacyjnych w siatkówce. Ćwiczenia gimnastyczne i akrobatyczne w treningu młodego siatkarza. Jednostka treningowa. Rodzaje rozgrzewek – przykłady rozwiązań. Przykłady rozgrzewki przedmeczowej. Ćwiczenia w części końcowej. Ćwiczenia stabilizujące i korekcyjne kręgosłupa.
Wykład konwencjonalny, zajęcia praktyczne, konsultacje, obserwacja, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, zajęcia w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład z przedmiotu kończy się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami (test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych). Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.
Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, hospitacja zajęć piłki siatkowej. Ocenie podlegają:
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (40%) i laboratorium (60%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z wykładu i laboratorium.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Program specjalizacji w treściach jak i ich wymiarach godzinowych został opracowany na podstawie, uznanego przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, „Programu kształcenia instruktorów sportu z piłki siatkowej” opracowanego przez Akademię Polskiej Siatkówki Polskiego Związku Piłki Siatkowej.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 05-05-2022 09:18)