SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

OS5a - The importance of collecting environmental data about the environment - some of the necessary information for a good data set and how to improve our resources for the analysis of this data: birds as a case study - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu OS5a - The importance of collecting environmental data about the environment - some of the necessary information for a good data set and how to improve our resources for the analysis of this data: birds as a case study
Kod przedmiotu 13.9-WB-OS2P-Gr.dan.-S17
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Environmental Protection
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • dr hab. Federico Morelli, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  The importance of our senses for ecological data collection in the field: some essentials to obtain a good dataset and improve our resources for the data analysis: birds as case study

Wymagania wstępne

Regular students. Basic knowledge of ecology, evolution, biodiversity and conservation biology is helpful.

Zakres tematyczny

Topics: different surveys strategies in nature. Difficulties related to the bird species recognition. Environmental data and species data. The importance of georeferencing data. Common field-form and data entry. A simulation experiment in the laboratory: bird survey by song-call recognition. Use of software of simulation field work (Canto Pájaros, from SEO, Spain).

Metody kształcenia

Lectures, multimedia presentations, exercises and semester assignment (exposition of 1 selected topic in a presentation).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Presence all lectures of the course. Development and presentation of one topic selected during the course.

Literatura podstawowa

Santangeli, A., Toivonen, T., Pouzols, F.M., Pogson, M., Hastings, A., Smith, P., Moilanen, A., 2016. Global change synergies and trade-offs between renewable energy and biodiversity. GCB Bioenergy 8, 941–951. doi:10.1111/gcbb.12299

Morelli, F., Møller, A.P., Nelson, E., Benedetti, Y., Liang, W., Šímová, P., Moretti, M., Tryjanowski, P., 2017. The common cuckoo is an effective indicator of high bird species richness in Asia and Europe. Sci. Rep. 7, 4376. doi:10.1038/s41598-017-04794-3

Caro, T.M., O’Doherty, G., 1999. On the Use of Surrogate Species in Conservation Biology. Conserv. Biol. 13, 805–814.

Butchart, S.H.M., Clarke, M., Smith, R.J., Sykes, R.E., Scharlemann, J.P.W., Harfoot, M., Buchanan, G.M., Angulo, A., Balmford, A., Bertzky, B., Brooks, T.M., Carpenter, K.E., Comeros-Raynal, M.T., Cornell, J., Ficetola, G.F., Fishpool, L.D.C., Fuller, R.A., Geldmann, J., Harwell, H., Hilton-Taylor, C., Hoffmann, M., Joolia, A., Joppa, L., Kingston, N., May, I., Milam, A., Polidoro, A., Ralph, A., Richman, N., Rondinini, C., Segan, D., Skolnik, B., Spalding, M., Stuart, S.N., Symes, A., Taylor, J., Visconti, P., Watson, J., Wood, L., Burgess, N.D., 2015. Shortfalls and solutions for meeting national and global conservation area targets. Conserv. Lett. 1–9. doi:10.1111/conl.12158

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Olaf Ciebiera (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 09:15)