SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Aktywne i pasywne systemy pozyskiwania energii słonecznej |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-ISD-Apspes-S21 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Inżynieria środowiska / Energetyka odnawialna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Projekt | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Zapoznanie studentów z rozwiązaniami oraz systemami aktywnego i pasywnego pozyskiwania energii słonecznej na potrzeby budynków dowolnego typu.
Formalne: brak
Nieformalne: brak
Wykład: Budownictwo energooszczędne i pasywne – definicje, kryteria i standardy. Systemy biernego ogrzewania słonecznego. Pasywne systemy słoneczne – zysków bezpośrednich i pośrednich. Aktywne systemy słoneczne. Kolektory słoneczne – zasada działania, rozwiązania konstrukcyjne i charakterystyki cieplne. Źródła ciepła wyposażone w instalacje kolektorów słonecznych – układy technologiczne i charakterystyka pracy. Zasady doboru, aspekty ekonomiczny i ekologiczny instalacji kolektorów słonecznych. Systemy wentylacji w budynkach energooszczędnych i pasywnych zintegrowane z układami odzysku ciepła. Gruntowe wymienniki ciepła. Przykłady rozwiązań systemów energetycznych domów niskoenergetycznych i pasywnych.
Projekt: Wykonanie projektu instalacji kolektorów słonecznych dla budynku.
Laboratorium: Wykonanie analizy energetycznej i ekonomicznej instalacji kolektorów słonecznych przy wykorzystaniu oprogramowania komputerowego.
Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
Metody poszukujące: wykład problemowy; wykład konwersatoryjny
Metody poszukujące: ćwiczeniowo – praktyczne: metoda projektu
Metody poszukujące: ćwiczeniowo – praktyczne: metoda laboratoryjna
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: egzamin - ustny, opisowy, testowy i inne. Uzyskane punkty: 0-50%/ niedostateczny; 51-60%/ dostateczny; 61-70%/ dostateczny plus; 71-80%/ dobry: 81-90%/ dobry plus; 91-100%/ bardzo dobry.
Laboratorium: wykonanie sprawozdań laboratoryjnych.
Projekt: przygotowanie projektu.
Ocena końcowa jest średnią ważoną uzyskaną przez dodanie: 0,4 oceny z wykładu oraz 0,3 oceny z laboratorium i 0,3 oceny z projektu. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Sylwia Myszograj, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 20:15)