SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Planowanie przestrzenne |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-ISD-Pp1-S21 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Inżynieria środowiska / Energetyka odnawialna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Projekt | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym terenów jako punktem wyjścia działań inwestycyjnych w inżynierii środowiska, w tym związanych z energetyką ze źródeł odnawialnych. Wykształcenie umiejętności korzystania z dokumentacji planistycznej jako narzędzia pracy osoby decyzyjnej w zakresie planowania i wykonawstwa inwestycji.
Formalne: brak
Nieformalne: wiedza z zakresu nauk o ziemi, nauk o środowisku oraz projektowania na poziomie inżynierskim
Wykład: Pojęcia podstawowe gospodarki przestrzenią (przestrzeń, środowisko, struktura przestrzenna, przestrzenne jednostki przyrodnicze i planistyczne). Źródła planowania przestrzennego. Ład przestrzenny. Rozwój zrównoważony. Czynniki planowania przestrzennego. Podział kompetencyjny w planowaniu przestrzennym. Planowanie przestrzenne na szczeblu gminy – miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego; studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy; decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu; lokalizacja inwestycji celu publicznego. Planowanie przestrzenne a problem lokowania inwestycji inżynierii środowiska i energetyki. Planowanie lokalizacji systemów infrastruktury technicznej i związanych z nimi obiektów obsługi. Planowanie przestrzenne a zadania proekologiczne, partycypacja społeczna w procesach planowania przestrzennego.
Projekt: Przygotowanie na podstawie informacji zawartych w wybranym Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego i innych dokumentach lokalnych analizy przebiegu sieci przesyłowych, możliwych problemów przestrzennych w sytuacjach standardowej eksploatacji i stanach awaryjnych, możliwości lokalizacji inwestycji energetyki ze źródeł odnawialnych. Wskazanie miejsc czasowego umiejscowienia urządzeń i składowania materiałów w trakcie prac inwestycyjnych i modernizacyjnych.
Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
Metody poszukujące: wykład problemowy; wykład konwersatoryjny
Metody poszukujące: ćwiczeniowo – praktyczne: metoda projektu; giełda pomysłów w ocenie przyczyn i skutków zjawisk przestrzennych; sytuacyjna: analizowanie przez grupy studentów rzeczywistych sytuacji przestrzennych; ćwiczeniowo-praktyczne: ćwiczeniowa – praca z planistycznymi dokumentami gminnymi; studium przykładowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Celem uzyskania zaliczenia przedmiotu wszystkie formy prowadzonych zajęć muszą być zaliczone na ocenę pozytywną.
Część wykładowa zaliczana jest na podstawie: kolokwium pisemnego obejmującego część testową (test wielokrotnego wyboru) oraz otwartą ukierunkowaną na opis planistycznych uwarunkowań działań z zakresu inżynierii środowiska. Całość kolokwium jest punktowana w skali 50-punktowej, z czego 30 pkt. Można otrzymać za część testową i 20 pkt. za część otwartą. Ocena końcowa jest rezultatem porównania liczby uzyskanych przez studenta punktów z tabelą: 5,0 – 45-50 pkt. / 4,5 – 40-44 pkt. / 4,0 – 35-39 pkt. / 3,5 – 34-30 pkt. / 3,0 – 25-29 pkt.
Część ćwiczeniowa zaliczana jest na podstawie: prezentacji na zajęciach projektowych – zaliczenie na ocenę, przygotowania analizy projektowej zgodnie z zakresem zajęć – zaliczenie na ocenę; brane pod uwagę są: kompletność opracowania, zgodność z obowiązującymi regulacjami prawnymi, prawidłowość merytoryczna opracowania; sprawdzanie obecności na zajęciach
Ocena końcowa jest średnią ważoną uzyskaną przez dodanie: 0,5 oceny z wykładu oraz 0,5 oceny z projektu. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.
W kolejnych latach prezentowane będą treści nowych, powszechnie obowiązujących planistycznych aktów prawnych i opracowań centralnych, a także nowelizowane akty prawa lokalnego i opracowania lokalne, których znajomość/zdolność interpretacji będzie wymagana.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Sylwia Myszograj, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 20:15)