SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Mechanika płynów |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-EKP-Mechpł- 16 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Inżynieria środowiska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Celem przedmiotu jest poznanie podstawowej wiedzy z mechaniki płynów i zrozumienie podstawowych pojęć, zjawisk i praw rządzących przepływem płynów oraz nabycie umiejętności stosowania tej wiedzy w teorii i praktyce.
Formalne: zaliczenie przedmiotu matematyka.
Nieformalne: brak.
Program wykładów:
Podstawowe pojęcia i założenia w mechanice płynów. Płyny i ich właściwości. Elementy kinematyki płynu - podstawowe pojęcia. Metoda Eulera opisu ruchu płynu. Kinematyczny podział przepływów płynu: przepływy płaskie i osiowo symetryczne, przepływy stacjonarne i niestacjonarne. Ruch elementu płynu. Linia prądu i tor elementu płynu. Tensor szybkości deformacji płynu. Prawa zachowania masy, pędu i energii. Tensor naprężeń w płynie.
Statyka płynów: równania równowagi, rozkład ciśnień i temperatury w atmosferze, napory statyczne na powierzchnie ograniczające płyn, pływanie ciał. Model płynu idealnego i lepkiego newtonowskiego. Równania ruchu płynu idealnego. Całka Bernoulliego dla płynu idealnego. Zastosowania równania Bernoulliego. Wypływ cieczy przez przystawki i otwory. Przelewy.
Równanie Naviera-Stokesa. Niektóre rozwiązania równania Naviera-Stokesa. Przepływy laminarne i turbulentne. Warstwa przyścienna. Przepływ płynu w przewodach pod ciśnieniem i w kanałach otwartych. Reakcje dynamiczne płynów. Uderzenia hydrauliczne. Elementy dynamiki przepływów ściśliwych. Wypływ gazu przez dysze i otwory. Filtracja płynu w ośrodkach porowatych. Dopływ filtracyjny wody do studni i kanałów.
Program ćwiczeń:
Rozwiązywanie równań równowagi dotyczących statyki płynów. Napory płynu na powierzchnie płaskie, zakrzywione i siła wyporu. Niektóre rozwiązania równania Naviera–Stokesa oraz równania Bernoulliego dla przepływów idealnych i lepkich. Straty energii przepływającego płynu w rurociągach.
Program laboratorium:
Pomiary podstawowych wielkości hydraulicznych: pomiary ciśnień i lepkości płynu. Przepływ płynu lepkiego w rurociągu o małej średnicy. Rozkład prędkości przepływu powietrza w przekroju poprzecznym rurociągu wentylacyjnego. Straty lokalne przepływu w rurociągach (kryza i rurociąg zakrzywiony). Pomiary parametrów pracy urządzeń hydraulicznych: charakterystyka pompy i wentylatora odśrodkowego. Badanie strumienia i strumieni swobodnych powietrza.
Metody podające: wykład informacyjno- problemowy.
Metody poszukujące, ćwiczeniowo-praktyczne: metoda laboratoryjna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia: podstawą do zaliczenia ćwiczeń jest pozytywna ocena z pisemnego kolokwium ze znajomości zagadnień mechaniki płynów oraz obecność na zajęciach.
Laboratorium: podstawą zaliczenia zajęć laboratoryjnych jest: obecność na wszystkich zajęciach, przygotowanie się do każdych zajęć, wykonanie badań laboratoryjnych, opracowanie sprawozdań z przeprowadzonych badań i pozytywne ich zaliczenie przez prowadzącego zajęcia, a także - pozytywna ocena z końcowego kolokwium zaliczeniowego. Skala ocen: uzyskane punkty/ocena 0÷50%/ niedostateczny, 51÷60%/dostateczny, 61÷70%/dostateczny plus, 71÷80%/dobry, 81÷90%/ dobry plus, 91÷100%/bardzo dobry
Wykład: Egzamin: warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i laboratorium. Podstawą zaliczenia egzaminu są pozytywne wyniki kontroli wiadomości, przeprowadzonej w formie ustalonej z prowadzącym zajęcia na początku wykładów (kolokwium, test, odpowiedź ustna). Skala ocen: uzyskane punkty/ocena: 0 – 50%/ niedostateczny; 51 – 60%/ dostateczny; 61- 70%/ dostateczny plus; 71 – 80%/ dobry: 81 – 90%/ dobry plus; 91 -100%/ bardzo dobry.
Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia ważona uzyskana przez dodanie: 0,6 oceny z wykładu, 0,2 z ćwiczeń oraz 0,2 oceny z laboratorium. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Sylwia Myszograj, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 20:15)