SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy nauk o atmosferze i hydrosferze |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-ISP-PNoAiH-S21 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Inżynieria środowiska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Projekt | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w atmosferze i hydrosferze. Studenci potrafią zidentyfikować zagrożenia dla stanu atmosfery i wód oraz odpowiednio posłużyć się wynikami tych obserwacji. Studenci nabywają umiejętności posługiwania się podstawowymi przyrządami i technikami pomiarowymi; dokonywania oceny wiarygodności i przydatności danych, wykorzystywania materiałów źródłowych: meteorologicznych, klimatologicznych, hydrologicznych oraz kompetentne ich opracowywanie.
Formalne: brak
Nieformalne: podstawy fizyki, chemii, geografii i biologii na poziomie szkoły średniej
Program wykładów: Podstawowe pojęcia klimatyczne: Podstawowe definicje, Zmiany klimatu, Budownictwo wobec zmian klimatu, Strefy klimatyczne, Geneza klimatu Polski, Typy klimatu wg wybranych podziałów; Budowa atmosfery: Sfery i strefy przejściowe, Skład atmosfery, Zanieczyszczenia atmosfery: Rodzaje, Źródła, Skutki, Ruch zanieczyszczeń w atmosferze, Obecny stan atmosfery nad Europą i nad Polską; Elementy klimatu: Energia słoneczna, Bilans energii, Temperatura, Ciśnienie, Wiatr, Opady, Szkodliwe zjawiska pogodowe; Klimat terenów zabudowanych: Dynamika atmosfery, Przepływ materii i energii w przyrodzie, Elementy modyfikujące klimat, Czynniki kształtujące mikroklimat miast, Mikroklimat terenów zabudowanych, Tereny przydrożne, Planowanie przestrzenne a mikroklimat, Zasoby OZE w Polsce, Zasoby OZE w skali globalnej i europejskiej; Elementy prognozowania pogody: Sieć monitoringu sytuacji meteorologicznych, Polski System Burzowy, Typy chmur, Informatyka w prognozowaniu pogody. Zadania hydrologii. Cykl hydrologiczny. Obieg wody w przyrodzie. Znaczenie wody. Rodzaje wód powierzchniowych: punktowe (źródła), liniowe (cieki, rzeki), obszarowe (jeziora, mokradła, morza, lodowce). Pomiary hydrometryczne. Modele i klasyfikacje zlewni. Bilans wodny zlewni. Uwarunkowania systemów hydrologicznych: stan wody, odpływ, przepływ, niżówki, wezbrania, powodzie. Modele matematyczne w prognozowaniu hydrologicznym. Znaczenie modelowania hydrologicznego w projektowaniu i eksploatacji obiektów inżynierskich.
Program ćwiczeń laboratoryjnych: Budowa, zasada działania i obsługa podstawowych przyrządów pomiarowych. Ocena wiarygodności i przydatności danych pomiarowych. Wykorzystanie źródłowych materiałów meteorologicznych i klimatologicznych. Analiza danych meteorologicznych. Określenie współczynnika filtracji metodami: analizy uziarnienia, rurki Kamieńskiego, aparatu ITB ZW-K2 oraz przepływów w przewodach otwartych (metodą przelewu trójkątnego i prostokątnego). Wyznaczenie kapilarności czynnej i biernej.
Program ćwiczeń projektowych: Opracowanie charakterystyki hydrologicznej wybranej zlewni.
Wykład konwencjonalny, informacyjno- problemowy
Ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, dyskusja
Ćwiczenia projektowe - metoda projektowa, analiza przypadku
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zgodnie z zapisami Regulaminu Studiów obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Laboratorium: warunkiem zaliczenia jest opracowanie i wygłoszenie referatu semestralnego, opracowanie sprawozdań z przeprowadzonych badań i pozytywne ich zaliczenie przez prowadzącego zajęcia.
Projekt: podstawą zaliczenia ćwiczeń projektowych jest systematyczne przygotowanie się do każdych zajęć oraz opracowanie, oddanie w terminie i zaliczenie projektu.
Wykład: warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie 100% zajęć laboratoryjnych, terenowych i pracy projektowej. Egzamin końcowy – w formie pisemnej; obejmuje 20 pytań zamkniętych (20 pkt.) i 2 otwarte (30 pkt.). Ocena końcowa jest rezultatem porównania liczby uzyskanych przez studenta punktów z tabelą: 5,0 – 45-50 pkt. / 4,5 – 40-44 pkt. / 4,0 – 35-39 pkt. / 3,5 – 34-30 pkt. / 3,0 – 25-29 pkt.
Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia ważona uzyskana przez dodanie: 0,5 oceny z wykładu oraz 0,5 oceny z ćwiczeń laboratoryjnych. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Sylwia Myszograj, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 20:15)